/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Differencen mellem to tidspunkter
Fra : crha
Vist : 656 gange
50 point
Dato : 17-12-04 13:18

Hejsa

Jeg står og mangler en sidste funktion for at kunne påbegynde et lille projekt jeg vil starte.
Det jeg skal bruge er en funktion der trækker to tidspunkter fra hinanden og måler differencen, f.eks. har man tiden 12:30 og 14:47.. den skal nu skrive at der er 2 timer og 17 minutter imellem.. Dette skal bruges som en slags nedtælling.

Hvis der er nogen der kan hjælpe mig med dette, vil jeg være taknemmelig.

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-12-04 13:38

prøv på www.dejligbjerg.dk
/PG

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-12-04 15:31

VB's datediff funktion trækker to tidspunkter fra hinanden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-12-04 17:24

Denne beregner tiden til en given dato og tid.
Det er javascript, men måske du kan bruge det.
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Nedtælling</title>
</head>
<body>
<script language="JavaScript1.2">

function setcountdown(theyear,themonth,theday){
yr=theyear;mo=themonth;da=theday
}
// nedtæl til (år, måned, dag):
setcountdown(2004,12,24)

var occasion="Jul"
var message_on_occasion="Glædelig Jul"

var countdownwidth='560px'
var countdownheight='40px'
var countdownbgcolor='#E0E0A0'
var opentags='<font face="Tahoma">Der er<br>'
var closetags='</font>'

var montharray=new Array("Jan","Feb","Mar","Apr","May","Jun","Jul","Aug","Sep","Oct","Nov","Dec")
var crosscount=''

function start_countdown(){
if (document.layers)
document.countdownnsmain.visibility="show"
else if (document.all||document.getElementById)
crosscount=document.getElementById&&!document.all?document.getElementById("countdownie") : countdownie
countdown()
}

if (document.all||document.getElementById)
document.write('<span id="countdownie" style="width:'+countdownwidth+'; background-color:'+countdownbgcolor+'"></span>')

window.onload=start_countdown

function countdown(){
var today=new Date()
var todayy=today.getYear()
if (todayy < 1000)
todayy+=1900
var todaym=today.getMonth()
var todayd=today.getDate()
var todayh=today.getHours()
var todaymin=today.getMinutes()
var todaysec=today.getSeconds()
var todaystring=montharray[todaym]+" "+todayd+", "+todayy+" "+todayh+":"+todaymin+":"+todaysec
futurestring=montharray[mo-1]+" "+da+", "+yr
dd=Date.parse(futurestring)-Date.parse(todaystring)
dday=Math.floor(dd/(60*60*1000*24)*1)
dhour=Math.floor((dd%(60*60*1000*24))/(60*60*1000)*1)
dmin=Math.floor(((dd%(60*60*1000*24))%(60*60*1000))/(60*1000)*1)
dsec=Math.floor((((dd%(60*60*1000*24))%(60*60*1000))%(60*1000))/1000*1)
// På dagen
if(dday<=0&&dhour<=0&&dmin<=0&&dsec<=1&&todayd==da){
if (document.layers){
document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.write(opentags+message_on_occasion+closetags)
document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.close()
}
else if (document.all||document.getElementById)
crosscount.innerHTML=opentags+message_on_occasion+closetags
return
}
//Efter dagen
else if (dday<=-1){
if (document.layers){
document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.write(opentags+"Begivenheden er overstået! "+closetags)
document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.close()
}
else if (document.all||document.getElementById)
crosscount.innerHTML=opentags+"Begivenheden er overstået! "+closetags
return
}
//eller vis tid tilbage
else{
if (document.layers){
document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.write(opentags+dday+ " dage, "+dhour+" timer, "+dmin+" minutter, og "+dsec+" sekunder "+occasion+closetags)
document.countdownnsmain.document.countdownnssub.document.close()
}
else if (document.all||document.getElementById)
crosscount.innerHTML=opentags+dday+ " dage, "+dhour+" timer, "+dmin+" minutter, og "+dsec+" sekunder til "+occasion+closetags
}
setTimeout("countdown()",1000)
}
</script>

<ilayer id="countdownnsmain" width=&{countdownwidth}; height=&{countdownheight}; bgColor=&{countdownbgcolor}; visibility=hide>
<layer id="countdownnssub" width=&{countdownwidth}; height=&{countdownheight}; left=0 top=0>
</layer>
</ilayer>
</body>
</html>

Natmaden.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 17-12-04 19:50

Tak for jeres kommentarer

Guild: Jeg har kigget på siden, men kan intet sted finde noget om VB koder.

Harlekin: Jeg tror ikke jeg kan finde ud af at bruge den rigtigt, kan du komme med et eksempel? Den laver fejl hver gang jeg forsøger mig frem.

Natmaden: Mange tak, men jeg kan desværre ikke bruge JavaScript til dette.

Kommentar
Fra : julledyret

Dato : 19-12-04 12:31

Brug DateDiff-funktionen!
Indsæt følgende som et modul:

Option Explicit

Dim intDiffInMinutes, intDiffInHours, strHour, strMinute

Public Function Tidsforskel(Date1 As Date, Date2 As Date)
intDiffInMinutes = DateDiff("n",Date1,Date2,vbMonday,vbUseSystem)

If (intDiffInMinutes Mod 60) = 0 Then
intDiffInHours = (intDiffInMinutes / 60)
intDiffInMinutes = 0
Else
intDiffInHours = Fix(intDiffInMinutes / 60)
intDiffInMinutes = intDiffInMinutes - (intDiffInHours*60)
End If

If intDiffInHours <> 1 Then
strHour = "timer"
Else
strHour = "time"
End If

If intDiffInMinutes <> 1 Then
strMinute = "minutter"
Else
strMinute = "minut"
End If

Tidsforskel = "Der er " & intDiffInHours & " " & strHour & " og " & intDiffInMinutes & " " & strMinute & " fra " & Date1 & " til " & Date2 & "!"
End Function

Kommentar
Fra : julledyret

Dato : 19-12-04 13:03

P.S.: Download et eksempel her:
http://www.frip.dk/3m/timecal/3mtimecal.zip
(bruger Microsoft Calendar Control 10.0 - C:\Programmer\Microsoft Office\MSCAL.OCX kan forefindes på http://www.frip.dk/3m/timecal/MSCAL.OCX)

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 50 point
Dato : 20-12-04 07:30

hmm !
lånt fra VB5
Kode
Option Explicit

Private Sub Form_Load()
' This example uses the DateDiff function to display the number of days between a given date and today.

Dim TheDate As Date ' Declare variables.
Dim Msg
TheDate = InputBox("Enter a date")
Msg = "Days from today: " & DateDiff("d", Now, TheDate)
MsgBox Msg

End Sub

Citat
DateDiff Function

Returns a Variant (Long) specifying the number of time intervals between two specified dates.

Syntax

DateDiff(interval, date1, date2[, firstdayofweek[, firstweekofyear]])

The DateDiff function syntax has these named arguments:

Part   Description
interval   Required. String expression that is the interval of time you use to calculate the difference between date1 and date2.
date1, date2   Required; Variant (Date). Two dates you want to use in the calculation.
firstdayofweek   Optional. A constant that specifies the first day of the week. If not specified, Sunday is assumed.
firstweekofyear   Optional. A constant that specifies the first week of the year. If not specified, the first week is assumed to be the week in which January 1 occurs.
Settings

The interval argument has these settings:

Setting   Description
yyyy   Year
q   Quarter
m   Month
y   Day of year
d   Day
w   Weekday
ww   Week
h   Hour
n   Minute
s   Second
The firstdayofweek argument has these settings:

Constant   Value   Description

vbUseSystem   0   Use the NLS API setting.
vbSunday   1   Sunday (default)
vbMonday   2   Monday
vbTuesday   3   Tuesday
vbWednesday   4   Wednesday
vbThursday   5   Thursday
vbFriday   6   Friday
vbSaturday   7   Saturday
The firstweekofyear argument has these settings:

Constant   Value   Description

vbUseSystem   0   Use the NLS API setting.
vbFirstJan1   1   Start with week in which January 1 occurs (default).
vbFirstFourDays   2   Start with the first week that has at least four days in the new year.
vbFirstFullWeek   3   Start with first full week of the year.
Remarks

You can use the DateDiff function to determine how many specified time intervals exist between two dates. For example, you might use DateDiff to calculate the number of days between two dates, or the number of weeks between today and the end of the year.
To calculate the number of days between date1 and date2, you can use either Day of year ("y") or Day ("d"). When interval is Weekday ("w"), DateDiff returns the number of weeks between the two dates. If date1 falls on a Monday, DateDiff counts the number of Mondays until date2. It counts date2 but not date1. If interval is Week ("ww"), however, the DateDiff function returns the number of calendar weeks between the two dates. It counts the number of Sundays between date1 and date2. DateDiff counts date2 if it falls on a Sunday; but it doesn't count date1, even if it does fall on a Sunday.

If date1 refers to a later point in time than date2, the DateDiff function returns a negative number.
The firstdayofweek argument affects calculations that use the "w" and "ww" interval symbols.
If date1 or date2 is a date literal, the specified year becomes a permanent part of that date. However, if date1 or date2 is enclosed in double quotation marks (" "), and you omit the year, the current year is inserted in your code each time the date1 or date2 expression is evaluated. This makes it possible to write code that can be used in different years.

When comparing December 31 to January 1 of the immediately succeeding year, DateDiff for Year ("yyyy") returns 1 even though only a day has elapsed.

så denne er måske en model , som du kan bruge
Kode

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-12-04 07:35

HOV !!
Kode
Option Explicit

Private Sub Form_Load()
Dim Msg
Dim tid1 As Date
Dim tid2 As Date
Dim tid3 As Date

tid1 = Now
tid2 = "12-24-2004 18:00"
Msg = "Der er: " & DateDiff("d", tid1, tid2) & " dage, eller " & DateDiff("h", tid1, tid2) & " timer til julemaden er klar"
MsgBox Msg

End Sub

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 20-12-04 10:17

natmadens eksempel er fremragende.
( linien
tid1 = Now tid2 = "12-24-2004 18:00"
skal bare splittes op i 2 linier:
tid1 = Now

tid2 = "12-24-2004 18:00"
men det er nok kandu der har skubbet linien )

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-12-04 12:10

jeps !
Jeg så det ikke selv men der mangler et linieskift,
og tid3 var tiltænkt til et resultat.
tak Harlekin

Eksemblet regner kun i hele dage og hele timer, men crha jeg regner med at du selv kan bygge videre,
i dit eget spårgsmål bruger du jo 2 timer og 17 min.
Så et svar i minutter er nok bedst.
DateDiff("n", tid1, tid2) giver tiden i hele minutter. oprundet(vist nok)

Godkendelse af svar
Fra : crha

Dato : 21-12-04 00:07

Ahh, mange tak for svaret, nu virker det jo som det skal :)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 00:45

det er jo godt !
VB har god hjælp, du lader cursoren stå på funktionen du vil vide noget om, og trykker F1.
ps. jeg er ikke sikker på om tidsfunktionerne regner med skudår. og negative tider kan også drille.(op/nedrunding)