/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
"Bøvsende" marsvin
Fra : Postkassen
Vist : 760 gange
100 point
Dato : 16-12-04 10:04

Vores 3 hunmarsvin på godt 1½ år "bøvser" af og til. Det lyder lidt ligesom, når et menneske slår tungen mod ganen eller en høj smaskelyd. Det er en anden lyd end når de nyser. Der kan nogle gange gå flere uger imellem, men nogle gange kan der komme nogle stykker i løbet af et kvarter. Det er ikke umiddelbart i forbindelse med spisning. Hvad kan det være?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 16-12-04 10:41

luft i maven ......... det lyder nu ikke som noget alvorligt da

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 13:44

Har du set når de gør det??
Vores siger sådanne lyder i forbindelse med at han gaber. Og det har de andre jeg har haft før også gjort.

mvh dova

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 16-12-04 13:44

www.dyrenesdoktor.dk der er hurtige svar på noget sådant

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-12-04 13:49

En sidebemærkning: Ved den brand i Kolding
fornylig (fyrværkerifabrikken) var der et marsvin,
der overlevede intakt, der hed Bøvs.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 14:03

mulberry
Jeg synes nu det var en kanin i Kolding.

Postkassen
på den her side kan du læse lidt om de forskellige lyde marsvin siger.
http://www.napena.dk/marsvin.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 16-12-04 14:54

Det sker også for mit marsvin, sædvanligvis hvis han har fået for meget "kål" blomkålsblade, hvidkål osv...

men det går rimeligt hurtigt over...

D9N

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 15:26

Marsvin må helst ikke få kål, og hvis, så kun i meget små mængder en gang imellem.
Jeg kan godt forstå de bøvser af det, for de kan faktisk få trommesyge og dø en smertefuld død af det.

mvh dova

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 16-12-04 15:40

Dova det ved jeg godt, vi snakker om ca 1 blad fra et hvidkål, eller ½ delen af bladene fra et blomkål.
så der er ikke chance for han får trommesyge af det, og han får det som regel hvis jeg ikke har kunne finde frisk græs til ham i et stykke tid...

D9N

Kommentar
Fra : Postkassen

Dato : 16-12-04 22:31

Jeg har set, når de gør det, og det ser ikke ud af noget som helst. Det kan måske være, at det er når de har fået noget agurk at spise nogle gange, men det er ofte på helt andre tidspunkter. De får yderst sjældent kål, og hvis de gør, er det meget små stykker. Det er ikke en lyd, der hænger sammen med deres gaben.

Til Dova
Henvisningen til hjemmesiden med lyde var god, dog mangler der jo nogle lyde, f.eks. denne lyd. Den lyd, der blev angivet som brunstlyd fra en han, bliver meget brugt af vores førerhun, som siger den stort set hver eneste gang, hun har været væk fra den anden "gamle" (få minutter er nok), og den nytilkomne bruger den også, men den er mere dyb. Det er der også skrevet om her på kandu - brunstlyde er ikke kun for hanner.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-12-04 09:17

Dova - Du synes "den i Kolding" det var en kanin - ok så synes det !
Jeg VED at den jeg taler om var et marsvin, så den på tv og kan godt kende forskel, det blev også nævnt og min hørelse fejler ingenting.
I øvrigt var der også andre dyr der overlevede.

Godkendelse af svar
Fra : Postkassen

Dato : 21-12-04 17:08

Tak for svaret miritdk. Jeg tror og håber på, at det ikke er noget alvorligt, men blot lidt luft i maven af og til uden en rigtig god forklaring på bøvseriet.
God jul til alle!