/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning komfur
Fra : bv32
Vist : 3895 gange
100 point
Dato : 16-12-04 09:21

I brugsanvisningen af et nyt SMEG komfur (med ovn) står: ved tilslutning med 1 fase brug 3*6 mm2 kabel, ved tilslutning med 2 faser brug 4*4 mm2 kabel, ved tilslutning med 3 faser brug 5*2,5 mm2. Det lyder fuldstændig vanvittigt til mig. Så vidt jeg ved kan en fase ikke trække mere end 16A, hvorfor skulle man dog bruge 6 eller 4 mm2 kabel? Ivørigt, mig bekendt, er tilledninger typisk af mindre tværsnit end faste installationskabler. Jeg mener, at kunne nøjes med at bruge 2,5 mm2 (eller 1,5 mm2) for tilslutning med 2 faser. Har jeg ret i det? Det hjælper så ikke at komfuret er fabriksindstillet til brug med 1 fase og at der så dingler 3 ledninger a 2,5 mm2 ned ad den.
Hvad synes I? Er det mig eller dem der tager fejl?

Kommentar
Fra : motek

Dato : 16-12-04 09:25

Hvis jeg var dig ville jeg bruge 5*1,5 på 3 faser, det er udmærket, da det er en tilledning

Mogens

Kommentar
Fra : 12345syfyn

Dato : 16-12-04 09:42

Oplysningerne om 1 eller 2 faser gælder i andre lande !
I Danmark tilsluttes komfuret en gruppe med 3 * 16A sikringer, og med 5*1,5 kabel
( man må ikke selv tilslutte komfuret, men hvis du alligevel gør det, er det vigtigt at du har styr på faser, nul og jordledninger, ved forkert tilslutning ødelægges komduret, og i værste fald får du 230 volt på kabinettet )

Hilsen
Torben Frederiksen
HVIDEVAREDOKTOREN

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-12-04 09:58

model nr??
er det købt i danmark??

Accepteret svar
Fra : H2

Modtaget 110 point
Dato : 16-12-04 10:38

Hej bv32.

Grunden til at der er angivet de kabel størelser der er ved dit komfur er at den ved 3 faser bruger ca 3X15A ved 2 faser vil den så bruge 2X23A og ved en fase vil den så bruge 1X45A så i danmark er man nød til at montere den til 3 faser.
Grunden til at de skriver af det skal være 5X2,5 er at i følge størkstrømsbekentgørelserne ved en belsatning på ca 15A skal det være 2,5 mm2 men i den gamle del af størkstrømsbekentgørelserne kan man nøjes med 1,5 så for en sikkerheds skyld skriver fabrikantens 2,5 så ved hvis der er sat for lillle kabel i er det ikke deres skyld hvis der sker en fejl.

Henrik.
Elektriker

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-12-04 11:15

H2 : en lille rettelse http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl der er kommet nye regler
Tabel A.2 - Strømværdier for PVC isolerede ledere og - kabler ved en omgivelsestemperatur på 30 °C

kap A 523 næsten midt i
en belastnig på 15A kan være 1,5mm (nomale varmeforhold (30grader)) så frem at brugsgenstanden er fastmonteret og ikke overstiger 15A

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 14:25

Enig men dig rotw. - Man må da gerne tilslutte et komfur selv, bare det er med stikprop. - Vær dog opmærksom på at garetien ryger hvis du fejltilslutter.

Jørgen
Elektriker / Hvidevaremontør

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 26-12-04 18:42

Da der er tale om en tilledning....må man gå op til 25 amp. ved 1.5 kvmm. På grund af at man regner med en tilledning har særdeles gode varmeaflednings forhold og der ikke skal korrigeres for sideløb med andre kabler.

Havde det været en fast installation måtte man gå op til 15.5 amp. hvis der ikke skal korrigeres for hverken sideløb eller omgivelses temperatur.

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 26-12-04 18:43

Så det er sådan set rigtigt nok at hvis du har 16 amp foran så skal den faste installation være på 2.5 mm2!!

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 26-12-04 19:48

Tak for svaret H2.

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 27-12-04 23:29

Lige en lille tilføjelse!!

1,0 mm2 tilledning = maks 14,5 Amp.
1,5 mm2 tilledning = maks 18,5 Amp.
2,5 mm2 tilledning = maks 25 Amp.

Desuden skal en tilledning altid minimum være på 0,75 mm2.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 27-12-04 23:58

OK, så komfuret kan altså også godt tilsluttes to faser med 2,5 mm2.......