/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
varer til dk fra spanien,direkte til pri~
Fra : manolo
Vist : 1476 gange
230 point
Dato : 13-12-04 20:48

hej
jeg er momsregistreret i spanien og kober derfor de diverse madvarer med moms af andre spanske leverandorer, det jeg vil er saelge over en webside,de diverse produkter som olie,oliven etc. intet spiritus (det er bare saa dyre priser der er pa de forskellige produkter fra Spanien pa de nuvaerende websider) og leverer direkte til eventuelle kunder i Danmark her fra Spanien.
1. Jeg gar ud fra at automatisk skal jeg indbetale moms og skat af evt. salg til den spanske stat???
2. Er der nogle varer jeg ikke kan sende / saelge ? Udover spiritus..
3.Har en dansk statsborger nogle problemer med at koebe en vare direkte her i Spanien og faa den tilsendt direkte hjem til?
Der er som sagt ingen mellemhandler i Danmark og det danskeren betaler mig enten via visa eller pr. efterkrav er jo saa inkl. momsen,den spanske,som ogsa vil vaere specificeret paa medfoelgende faktura........
takker for svar

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-12-04 20:52

de skal betale dansk mons

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 13-12-04 20:56

hvad er bare dansk moms, hvis de nu allerede har betalt de 7 % eller 16 % moms som jeg allerede har lagt pa varen ??
Skal de selv give toldvaesenet besked om koebet eller hur?
takker igen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-12-04 22:01
Kommentar
Fra : manolo

Dato : 13-12-04 22:53

jeg ville bare have svaret ,jeg gider ikke rode rundt paa en anden web.
t... igen

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 13-12-04 23:42

Hej Rotw

Du skal hvis du udsteder en faktura i DK til en dansk kunde altid opkræve 25% moms fra vedkommende = momsreglen i DK.

Hvis du udsteder og leverer varerne fra Spanien, skal du opkræve den Spanske moms = momsreglen i EU som er anerkendt i DK

Hvis du køber varer i Spanien, betaler spansk moms, og sælger i DK med 25% dansk moms, skal du udgiftføre den Spanske moms som negativ moms = tilbagebetaling, og samtidig skal du indtægtsføre den danske moms = positiv moms. Dermed får du refunderet din betaling af moms i Spanien.

Jeg ville sælge fra Spanien til DK, da du har billigere moms på fødevarer i Spanien

Lars

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 13-12-04 23:55

hej lars
forstaar jeg ret?
jeg bor og handler ind her i spanien,og betaler spansk moms af varene jeg koeber,sa saelger jeg via en web,lavet her i spanien en vare til f.eks hr.jensen i aalborg,som jeg sender via kurer herfra, medfoelgende en faktura jeg har udskrevet her i spanien med
spansk momstarif ? jeg kan vel ikke som bosiddende her opkraeve 25 % dansk moms???
Hvis det er den spanske momstarif der skal paaskrives,skal hr. Jensen saa goere noget derved???
igen-igen

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 230 point
Dato : 14-12-04 00:15

Hej Maolo

Alle handler i EU skal pålægges moms, så grundreglen er at i det land som firmaet er bosiddende - dvs. udsteder fakturaen, skal der pålægges den moms som de pågældende land har. Alt salg til private - skal p.g.a. varernes frie bevægelighed - kunne sælges til hr. jensen i DK, og du skal så opkræve den Spanske moms når du fakrurerer fra Spanien. Du modregner så selv i Spanien den indgående Spanske moms som du har ved dit "varekøb" til firmaet.

Det gøres allerede i stor stil med CD og DVD fra Tyskland, fordi afgiften er ca. 30% af hvad den er i Dk, og da momsen også kun er 15% i Tyskland, er der mange internet forhandlere som sælger DVD skiver i DK helt lovlig.

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-12-04 00:18

Og yderligere til dit sidste indlæg:

Hvis du opkræver 25% i moms fra hr. jensen skal skal fakturaen komme fra et selskab i DK, så SKAL du aflevere alle 25% til den danske stat - ellers er det bedrageri, og det slås der meget hårdt ned på. Du får så samtidig retten til at fratrække moms på dit varekøb i Spanien her i det danske firma, men der vil man ofte kunne købe varerne uden moms overhovedet, fordi det er til eksport = DK, og da det går til et firma, så kan du få varerne momsfrit fra Spanien.

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-12-04 00:20

Og sidste del:

Hr. jensen kan intet gøre ved den Spanske moms - han er glad, fordi han ikke skal betale den høje Danske moms på 25%, men kun den lavere Spanske, så alle er glade - inkl. den Spanske statskasse som får nogle momspenge ind fra Dk.

Eneste taber er DK, fordi man ikke har forstået at harmonisere momsen i EU.

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 14-12-04 00:35

Og så moms delen specifikt for sig selv.

Flere lande heri blandt Spanien opererer med forskellige momssatser på forskellige varer. Fødevarer er i Spanien, Grækenland, Tyskland specielt biligefordi man vil have lavere priser på fødevarer i de enkelte lande.

Jeg mener at vide at momssatsen på fødevarer er 7% i Spanien da den kategori netop er "reduceret moms", ud fra følgende side: http://www.trade.gov/td/tic/tariff/eu_vat.htm
MEN få det helt afklaret med de spanske toldere hvilken sats du skal benytte på dine varer, da du kan komme grueligt galt af sted med at opkræve for lidt!!!!
lars

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-12-04 18:31
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-12-04 18:42
Kommentar
Fra : manolo

Dato : 27-12-04 17:16

hej
jeg har saa forstaaet at selv om den danske kunde har betalt den spanske moms af varen skal vedkommende ogsaa betale den danske moms,men vel af varens grundpris??
eller den resterende moms op til 25 %,kunden skal vel ikke foerst betale 7 eller 16 % spansk moms og saa oveni 25 % dansk moms????
igen-igen

Jeg kan forstaa paa Lars at kunden ikke skal betale dansk moms , men ifoelge Rotw saa skal han????????

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 27-12-04 17:18

Med henblik paa varer der maa indfoeres, saa har jeg laest det med punktafgifter etc. saa den har jeg fanget...
mange tak

Godkendelse af svar
Fra : manolo

Dato : 09-06-05 00:14

Tak for svaret larsfrohn.