/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern harddisk med USB
Fra : metalfaust
Vist : 266 gange
50 point
Dato : 13-12-04 09:59

Jeg har en ca. etårig bærbar PC, og eftersom min HD kun er på 40 GB overvejer jeg stærk at købe en af de harddiske man bare kan tilslutte. Den er vel rent fysisk på størrelse med et modem eller deromkring, og så med 150GB. Nogen der ved hvad prislejet ligger på? Nogle konkrete modeller der kan anbefales? Og så er der det der med USB eller USB2-stik. Tror kun at min bærbar har alm. USB, men er ikke helt sikker. Det har vel ikke noget at sige...?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 13-12-04 10:07

Typen af USB betyder meget for hastigheden - 2.0 er hurtigst.
900-1300 kr.
Husk at den skal formateres fuldt - hvis du skal bruge FAT32 skal du dele den op i partitioner af ca 32GB for ikke at løbe ind i problemer med datatab.

mvh
JensT

Kommentar
Fra : H2

Dato : 13-12-04 10:56

Det billigste måde er at købe en usb boks fx: http://prishammeren.dk/shop/productinfo.asp?id=158
hd kan du finde den størelse du vil have på edbpriser.dk

Held og lykke
PS USB1.1 er meget langsont til en ekstern HD. jeg har købt en kort til min bærbar så jeg har 2 usb 2.0 porte i min PCMIA port

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 13-12-04 11:12

Hej.
Hvis du vil have en ekstern HD skal du bestemt finde én med HiSpeed USB (USB 2.0) eller FireWire.
Ligeledes skal du selvfølgelig have tilsvarende porte på din maskine:
http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=130-27

FullSpeed (USB 1.1) = 12 mbit
HiSpeed (USB 2.0) = 480 mbit
FireWire (400) = 400 mbit

En normalt dødelig computer kan dog kun opnå en hastighed imellem 100-200 mbit men det er stadig mere end 10 gange hurtigere en FullSpeed (USB 1.1).

Jeg vil desuden anbefale at købe HD'en fra én af de kendte producenter som f.eks. Maxtor.

JensT: Jeg ser ingen grund til at dele disken på i 5 eller flere partitioner udover total forvirring. 2 partiotioner kan dog være en fordel.

[Calle]

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 13-12-04 11:32

Prøv at gå ind på http://www.retslageret.dk se under produkter, fireware & USB, USB, der vil du finde nogle eksterne SmartDrive USB 2.0 - 3½" til kr.399 dertil kommer harddisk, de kan bruges til diske op til 160GB.
De har også harddiske til en fornuftig penge.
Jeg bruger dem selv og har både Fat32 og NTFS, men det kommer jo an på hvilket styresystem du har.
Det er let at skifte harddisken, jeg har selv flere, alt efter hvad jeg skal gemme og ingen problem med at den bliver fundet.
Jeg bruger selv mine gamle diske, og har lige fra 6,5GB op til 120GB.

Mvh. KaVAkandu

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 13-12-04 13:04

Hvad vil FAT32 sige?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 13-12-04 13:57

Det er formateringen på harddisken. Når du formaterer kan du vælge hvilken der skal bruges.
Hvis den eksterne disk skal kunne bruges på Win98 eller MAC systemer, så skal det være FAT32 - Hvis udelukkende NY/Win2000/XP skal du bare anvende hele disken i NTFS formateringen.

mvh
JensT

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-01-07 08:52

Jeg kører med USB2 harddiskholdere på min gamle Compaq 600 Mhz / USB1
Det går ikke så hurtigt men det går fint.
Min Compaq køerer med XP og filsystemet NTFS (måden at lagre filer på)
Den læser fint harddiske som bruger filsystemet FAT32 /NTFS

Men stik imod alle regler, har jeg en USB2 Ekstern HD på 200 MB
kørende med Ca. 100 GB NTFS og Ca, 100 GB FAT32
På den med Fat32 er der een mappe fyldt med mapper og filer på 68 GB

Ps. men der bliver snart ændret på den FAT32 inden det går galt.