/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Stål til pindbolte i 11 hk dieselmotor.
Fra : akaup
Vist : 946 gange
100 point
Dato : 12-12-04 21:13

Desværre viste den første sejladstest af min Arona diesel 11 hk, at den spyttede en masse olie ud ved toppakningen! Nærmere undersøgelse viste, at de 2 (af 4) pindbolte var tæret over, og at de 2 tilbageværende var på samme vej!

Jeg havde tænkt på at dreje 4 nye, men fik et mindre chok, da jeg fik prisen på 4 stykker Stål 50 på 30 cm, diameter 12 mm. 1200 kr.! I betragtning af at jeg gav 2500 kr. for motor, skrue og aksel, er dette lidt for meget til mit budget.
Den lokale ”stål-forhandler” mente, at dette stål var ”det eneste rigtige”. Jeg kunne godt tænke mig at anvende rustfrit stål, da der vist er direkte påvirkning af saltvand. Men der er jo mange faktorer at tænke på, såsom f.eks. stålets styrke og varmeudvidelser.

Er der nogle, der har erfaringer med at anvende stål af anden type end Stål 50, eller ved, hvor dette kan skaffes til billigere penge end 1200 kr hører jeg taknemligt nærmere.

Mvh. Andreas Kaup

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 21:25

Rustfrit stål har en tendens til at knække eller springe, men mon ikke du kan finde noget der kan bruges.
Jeg ved ikke hvad pindbolte er når de skal sidde på en motor, men gad vide om det ikke er støttebolte (bolte med gevind i begge ender, hvert fag sine betegnelser) du mener. Du kan muligvis finde noget til en bilmotor hvor du kun skal tilpasse den ene ende.
Det er i hvert fald vigtigt at boltene kan skrues fast på blokken, så de ikke går løs hvis møtrikken løsnes.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 110 point
Dato : 12-12-04 22:10

Hej akaup!
Hvad skal du med 4 stykker på 30 cm.?? Så lange er de bolte da ikke, men bortset fra det, må det være en "guldsmed" du har talt med.
Comprimeret stål eller stål 50, er helt ok til at lave de bolte af, og enhver smed med drejebænk kan lave de 4 stk. på under 1 time, og prisen på stålet ligger på omkring 50 kr., så den pris du har fået er helt hen i vejret.
Du kan også få færdige bolte hos en Aronaforhandler.
Du må ikke bruge rustfri stål.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 22:44

Jeg var da også ved at falde ned af stolen 1200Kr.
Som dabj siger ,enhver med en drejebænk klarer hurtigt den sag.
Rustfrit stål er ikke sejt,derfor springer det,som BjarneD er inde på.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-04 10:24

Hold da op, et hurtigt opslag siger du kan få 1000 standard pinbolte hos Arvid Nilsson til den pris. Der må være røget et komma et eller andet sted.

Giver dabj ubetinget ret. Jeg vil endda gætte på at de fleste vil lave det for lidt "Orange" penge til lommen. Der er ikke møj arbejde i sådan et par.

Men hvilke dimensioner og hvilken længde snakker vi om? Det er jo muligt det er for åndsvagt at lave (hvis de findes færdige). Nu er det vel ikke sådan at du bare kan drøne en bolt i? Det kunne jo løse problemet rimelig elegant.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-12-04 10:46

Hej alle og tak for respons.

Kan desværre ikke lige finde den arbejdstagning jeg havde lavet, men ganske rigtigt, så er boltene ikke 30 cm, men derimod ca 24 cm.
Det er desværre ikke metrisk gevind - stigning er 1,5 og yderdiameteren er knap 12 mm i den ene ende og 10 mm i den anden. Jeg kunne i det mindste få lov til at låne hans gevindskæresæt.

Prisen var 1200 kr for de 4 stykker og yderligere 1200 kr for at få dem drejet. Ingen forkerte kommaer.
Jeg er ikke nogen haj med en drejebænk, men mener godt at jeg kan gøre det selv. (Hvis alternativet er 12oo op af lommen!)
Problemet er vist bare at finde stålet. Hvor mener I at det kan købes så billigt, og er "Stål 50" velegnet til emnet? (Mht. varmeudvidelser og styrke)

Så vidt jeg ved, findes der ikke Arona-forhandlere mere, men ellers ville det da være rart at kende prisen på nye originale.

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-04 10:56

Intet problem i alm st50. Alverdens tandhjul og den slags produceres af st 50.

Hvor dælen er vi henne i landet, med så forrykte priser? Prøv at ringe til Vagn Pedersen Maskinfabrik, og spørg Michael hvad han skal have for at lave sådan 4 nye pindbolte. 75 65 33 99. Send en af de "raske" over til ham, så han får det lavet rigtigt.

Du ka' også prøve RMF, Lars på 75 68 50 22.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-12-04 14:48

Jo tak - vil gøre det én ad dagene og vende tilbage med resultatet.

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-12-04 20:51

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 02-01-05 10:56

Kære dabj.

Har hverken glemt at lukke spørgsmålet, eller problemer med at finde ud af at gøre det.
Har desværre ikke haft tid til at ringe til én af de foreslåede, men skal nok huske at vende tilbage med pris samt lukke spørgsmålet, når det er gjort. Men det kan jo være, at jeg har flere opfølgende spørgsmål til den tid. Tak for påmindelsen.
Mvh. Andreas.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 20-02-05 17:21

Tak for svaret dabj. (Og alle andre!)

Jeg gik ned på min gamle værkstedsskole og fik en snak med faglæren, der har materialelære, samt drejelæreren.
De havde nogle pind(stag)bolte fra en større skibsmotor liggende, som de ville få en maskinmesterelev til at dreje når der var tid - Så jeg går ud fra at metallet kommer til at være det rigtige. Jeg skulle ikke give noget for det, men en kasse øl er jo altid populært sådan et sted Det kunne jo også være, at det ikke er sidste gang jeg skal have lavet noget. Dejlig måde at spare 1200 fr for stål og 1200 for drejning.

Boltene skal males på midten pga. korrosionsbeskyttelse. De er i direkte kontakt med saltvand, så vidt jeg kan forstå. Nogle forslag til maling?

Mvh. Andreas.