/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
ingen fugle i haven mere ......
Fra : karin42
Vist : 1332 gange
50 point
Dato : 12-12-04 13:32

hvorfor har alle " vores " fugle forladt os , og det er i denne her måned de er forsvundet ! og det er ikke fordi vi ikke kræser for dem . her er fuglebolde i hver træ og hver en busk . Er der andre fugleelskere der har det samme " fænomen "
mvh. karin.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 13:36

De fleste af vore småfugle er trukket til bedre fødesteder i sydeuropa eller Afrika. Men der kommer så nogle nordlige arter herned i stedet. Det er helt normalt og gentager sig hvert efterår når kulden sætter ind.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-12-04 13:44

Skift menu-kort, så får I andre typer fugle. Evt til æbler. I kan også have fået en rovfugl, der har valgt jeres have som jagtterritorium.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 13:45

Fældning af redetræer ? http://www.skovognatur.dk/udgivelser/2004/87-7279-506-9/html/helepubl.htm#kap02

Jeg ved godt linket omhandler rovfugle og jeg går ud fra 'I' mener sangfugle ?

Samme problem ? Har I eller naboer udtyndet/fældet træer/buske for nylig ? Fugle søger hen ; ikke blot, hvor der er fred og mad, men specielt til steder der er mulighed for artens videreførsel i 'passende' omgivelse

Gråspurve er f.eks. efterhånden sjældne i København, da man har afsåret spurvene for at flyve ind under tagskæget, at bygge rede de fleste steder ! De steder (f.eks. på Christianie), hvor man sørger for redepladser, er der masser af gråspurve

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 13:49

Det kan da nævnes at vi i år har invasion af Silkehaler fra såvel Nordskandinavien som Østeuropa. Der er også kommet rigtigt mange Kærnebidere og Sjaggere nordfra.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 13:51

Ok. en masse taste-/stavefejl, men budskabert er :

Sørg ikke kun for mad, frihed for rovfugle, katte osv... men sørg for fuglene ser potentielle redebygnings muligheder ...også uden for sæsonen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-12-04 13:57

Jeg tror da også det er nødvendigt med et par grantræer i haven(Eller i naboens have) Så der er læ om natten.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 12-12-04 14:02

Hvis man har et eller flere æbletræer da lad nogle af æblerne blive tilbage.
Den stilrene have, er ikke til fugle. Alle træer fældes fordi man vil ha sol. (Se naboens kone i bikini). Den eneste fjende jeg har er nabomanden. Ja så kan jeg låse hoveddøren, men fuglene har mange fjender, katte, rovfugle osv. Hvis man fjerner disse gemmesteder tja så fjerner man også fuglene.
En lav hæk beskytter ikke mod katte, et åbent (Tilskåret) æble træ beskytter ikke mod rovfugle osv.

Find en balance og de kommer tilbage.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 14:02

Vil I se Kærnebidere SKAL der være Nåletræer med kogler. Silkehaler kræver Æbletræer, Røn eller andre bær - eller frugttræer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-04 14:02

Tætte træer af slægten Prunus (blomme, mirabel, kirsebær) er fortrukne yngletræer for mange småfugle, ligesom opsætning af redekasser kan lokke flere til.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 14:05

Det er nu ikke så farligt mange af " Vore " småfugle der overvintrer, de fleste drager sydpå.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 12-12-04 14:16

Nåmen her midt i København i min lille have, der er der et voldsomt besøg af små fugle. Jeg starter hvert år med at fodre fugle allerede i beg. af oktober, og så ved de, at der altid er mad at finde her. De får solsikkefrø, som de ELSKER! desuden de almindelige fuglekugler. Der kommer mest gråspurve, men også rødkælk, grønirisk, mejser, usvitter og et par andre arter.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 50 point
Dato : 12-12-04 15:47

karin42:
Du spørger hvorfor fuglene har forladt jer.
I langt de fleste tilfælde skyldes det at der har været en rovfugl på spil i haven.
Giv tid ,og de vil vende tilbage.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-12-04 17:31

Vi har fået en Vandrefalk, der har taget fast udkigspost fra vor tjørnehæk. Her kan den holde øje med småfugle i nærheden, og naboen beklager sig over dette, da der ikke mere er fugle ved deres fuglehus på grund af Vandrefalken. Selv har vi fuglehus og fodring i baghaven, hvor Vandrefalken ikke umiddelbart kan rette sit falkeøje hen til, så småfuglene kommer fremdeles hos os for at få mad. Her er Solsort, Spurve, Grønirisk, Mejse, Bogfinker, Dompap og Rødkælk. Fodring består af: Kødben med kødrester (kogt eller stegt), hvor fuglene kan komme til at spise marv foruden kødet, nødder, mandler, rosiner, halve æbler, havregyn, kokos og ellers alle brødrester. Vi har endnu ingen redeplads-muligheder for fuglene, men fuglene kommer trofast hele året rundt. Sågar er der et Solsortepar, der er blevet meget tamme. De flytter sig ikke, selvom vi kun er 30 cm fra dem. Forøvrigt har vi også flere katte + en hund. Det er primært om foråret katte er til fare for fuglene, da de flyvefærdige unger eller syge/svækkede fugle, er et let bytte for katte. Jeg tror det er en rovfugl, der er synderen i jeres have.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 17:48

Hej akle. Det lyder da spændende at I har fået Vandrefalk. Er det en tamfugl til Falkejagt? For ellers tvivler jeg stærkt på at det er en Vandrefalk. De findes kun på Møns Klint i vild tilstand. Hvis det ikke er en tamfugl og du er sikker på artsbestemmelsen, er det absolut noget du bør rapportere til Dansk Ornitologisk Forening (www.dof.dk) Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 12-12-04 18:27

Tak for svaret Keldd.
    Tak for julehilsnen keldd ! nåmen - jeg troede at der var en videnskabelig forklaring på fænomenet nu ser jeg at det sagtens kan forkomme at fuglene forlader os for en kort tid . mvh. karin.
)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 18:41

Selvtak karin:
Nu er alting jo relativt,kort tid var 2 måneder sidste år.
Spurvehøgen,sad i naboens pæretræ og vogtede hele området,men det blev der ikke
ændret på ,før det var forår,så forsvandt den af sig selv.
Sådan må det være,sådan skal det være.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-04 19:17

akle, jeg har på fornemmelsen det er en spurvehøg du har i stedet.
Vandrefalken holder normalvis ikke til så tæt på mennesker at den sidder på tjørnehækken.

Og hvis den er for stor til at være en spurvehøg, tror jeg det er en musvåge.

mvh dova

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 12-12-04 19:19

Ok ! ja det er meget muligt at der kan være rovfugle her , vi bor ud til en åben plads , men den er omkranset af store træer , og der kan der sagtens sidde en rovfugl og lure ! go' jul mvh. karin.
:0 ))

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 19:55

Akle:
Jeg vil som Frk. dova også er inde på, tro det er en spurvehøg du har.
Især hanspurvehøgen kan man forveksle med en vandrefalk,den er nemlig langt mindre end
hunspurvehøgen,og kan nemt forveksles med vandrefalken.
Jeg tør rask væk væde 1 krone på det er en hanspurvehøg du har,og som
Hr.arne jakobsen påpeger,er de kun i Møn's klint området,de få der er tilbage i Danmark.
Men hanspurvehøgen er skam også en glimrende flyver,om ikke så hurtig som vandrefalken,
så langt dristigere,mht.til at komme tæt på på foderbrættet.
Et laaaangt glid 20-30cm.over græsset,langs hækken,et lynhurtigt angreb,og en stakkels mejse,eller
musvit,eller anden småfugl eksistere ikke mere.
Det er hårdt ude i naturen,men sådan er det.
Spurvehøgen er også interessant ved at den kan snuppe en muldvarp,og jeg er så heldig
at have oplevet det hele her hvor jeg bor,ja muldvarpen kun een gang.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-12-04 20:06

Karin

Jeg forstår ikke helt hvad du mener når du skriver at du ikke har fået en videnskabelig forklaring på de manglende fugle?

At de trækker sydpå om vinteren er da en videnskabelig forklaring. Keld's forklaring om rovfugle er da også videnskabeligt funderet.

Akle & Dova: De sidste ynglende Vandrefalke blev opserveret på Møen's klint af min Naturhøjskolelærer Niels Peter Andreasen i 1975-76. For et par år siden registrerede han så Vandrefalke på Klinten igen. Så idag HAR vi ynglende Vandrefalke i Danmark.

De ses af og til på træk over visse dele af landet, men at de skulle slå sig ned i længere tid er ikke sandsynligt.

God Jul til alle. Arne

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 12-12-04 20:17

hej til Arne - nå videnskabelig - nu er jeg jo jyde og vi mener det ikke helt så ufølsomt som det ser ud til
med videnskabelig mente jeg faktisk , at der jo nok er en ret så naturlig grund til at de fugle har forladt min ellers så eftertragtede have - men forhåbenlig har ingen følt sig trådt på
hilsen karin.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-12-04 20:23

karin:
Der er ingen af os der føler sig trådt på,kom du bare med mange spørsmål.
Det var da et godt spørgsmål.Og de fleste andre du taler med er også Jyllændere.
Hilsen
Keldd..........København.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 12-12-04 20:42

Jyllændere ---- det er da et fint ord ! men her er da een Københavner så ?
fortsat godaften hilsen karin.
)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-04 22:45

Hej karin42
Det kan også være det milde vejr der er skyld i, at fuglene ikke lige er der nu.
Det oplever jeg da selv for tiden, at de nætter det har frosset en del, så er der mange fugle, men nu her hvor det er varmere bliver de væk.
Mange tror, at katte jager dem væk, men det passer ikke.
Fuglene er sådan set kloge nok til at vide, at det er meget sjældent at en kat tager en sund og voksen fugl.
Jeg ser jævnligt en af katten sidde oppe i foderhuset i håb om fjerkræ til middag, og fuglene kommer alligevel og spiser af mejsekuglerne der hænger lige nøjagtig uden for kattens rækkevidde.

mvh dova