/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stoppet afløb - afløbsrens
Fra : AhHaIC
Vist : 19452 gange
30 point
Dato : 08-12-04 22:17

Mit gulvafløb på badeværelset er efterhånden stoppet helt, eller dvs der løber ca. hvad der svare til et glas vand igennem om dagen - så heelt stoppet er det ikke, men anyway - hvordan får jeg "hul igennem igen?". Jeg har ikke tænkt mig at bruge nogen vvs-mand, men gøre det selv så billigt som muligt. Hulet i afløber er ca lidt mindre end bunden på en ølflaske så jeg kan ikke selv få armen ned og evt fjerne hvad der stopper afløbet. Jeg bor i en ejerlejlighed. Jeg kan se det udvendige rør fra ovenboens afløb det går ligesom ned i et U, før det løber hen til "hoved afløbet" jeg går ud fra at det er her snavset sidder. Jeg har bestemt mig for at bruge afløbsrens da det virkede til at være den billigste løsning - nu er spørgsmålet bare kan jeg hælde det her afløbsrens ned i afløbet selv om røret op til åbningen stadivæk er fyldt med vand - har afløbsrensen så nogen effekt? Det er lidt akut for jeg kan ikke tage bad de næste 5 dage hvis jeg skal vente på at vandet er løbet fra røret op til åbningen og ud, så sløvt som det efterhånden går. Skal lige siges jeg har prøvet at svuppe rigtig mange gange men det har ingen effekt mere. Har noget et godt råd og altså kan jeg bruge det afløbsrens nu??

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 08-12-04 22:20

Afløbsrens skal opløses i vand, så hæld blot en passende mængde i - og gentag indtil der er hul igennem

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 08-12-04 22:26

Evt saltsyre,,, en del saltsyre og 10 dele vand.
Eller bare en god gang varm sæbevand... meget varm.
Ville nok prøve med sæbevand først.
Men saltsyre er ikke så dyrt

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-12-04 22:39

Ingen afløbsrens og heller ikke salt syre,
vent der kommer et link om lidt.
Keldd (Blik Og Rør)

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 08-12-04 22:45

OK - venter spændt! :)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 22:49

Nu er det vel plastrør. De gammeldags jernrør forsvinde hvis du bruger afløbsrens eller saltsyre.
Du skal jo heller ikke bruge afløbsrens hver anden gang og saltsyre hveranden gang. De to ting neutraliserer hinanden. kloakfolkene kan ikke lide de to midler, de er ikke gode at få i nakken. men afløbsrens er da et lovligt middel at bruge, - går jeg da ud fra da det sælges.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-12-04 22:55

Ja vel er det lovligt - men det kan sige fush lige op i hovedet på dig selv.

Accepteret svar
Fra : Whiny

Modtaget 40 point
Dato : 08-12-04 22:55

Du kan købe en "tingest" der er lavet til det samme i et byggemarked. De koster ikke særlig meget. Den er ligesom en flere meter lang metalklinge med en "dut" i enden. (nærmest som en metalspiral, når den er sammenrullet). Den sætter man i afløbet og skubber hele klingen efter. Når man møder modstand, kører man frem og tilbage nogel gange, til det hele har løsnet sig.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-12-04 22:56

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge afløbsrens, da det i tilfælde af, at røret er meget tilstoppet faktisk bare "hærder" klumpen så den er helt umulig at få løsnet. Derimod vil jeg anbefale dig den mekaniske metode, hvor du løsner klumpen med en lang metal "spiral", som kan købes i ethvert byggemarked. Jeg er på ingen måde ekspert på dette område, men har prøvet meget, da jeg har haft septiktank i mange år.

Held og lykke med det

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-12-04 22:57

Der var du hurtigere end mig Whiny ;0)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-12-04 22:58

http://www.kandu.dk/dk/spg/53402

AhHaIC:
Du så det her link i går,det gælder stadig.
Det er ikke noget du selv kan klare,du skal have fat i en VVS mand med det rigtige værktøj.
Højst sandsynlig er det ejerboligforeningen der skal betale,da det rimeligvis er tilgangen ved hovedfaldstammen der er stoppet. Husk det nu:Ikke noget afløbsrens ikke noget saltsyre (Trine tsk tsk) når du ellers finder ud af
det ikke dur,kommer der een der måske skal have armen ned i det stads.
Få fat i ham der optræder som vicevært og tal med ham.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 08-12-04 23:08

Tak for svaret Whiny.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 08-12-04 23:11

Keldd jaja,,,ok så... Men så farligt/giftigt er saltsyre altså heller ikke !
Du blander det jo op. 1 til 10 (syre i vand, det går an)

Men jo Keldd, du har da ret, hvis det skal være helt efter bogen, så må din måde at gøre det på, være rigti :)

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 08-12-04 23:11

Tak for svaret Keldd - må lige rundt og høre de andre i opgangen om de har samme problem og så lige tale med ham viceværten en gang så jeg kan få mig en ordenlig løsning... Takker

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 08-12-04 23:20

Et eller andet sted er jeg jo ret ligeglad med hvem der skal rode med det bagefter og hvad der er moralsk korekt. Der skal bare ske noget hurtigt og det skal være billigt - har absolut ikke råd til at tænke på andet eller gøre en større sag ud af det. Men hvis du mener problemet er større end jeg har antaget og det kan ende med afløbsrensen ingen effekt har gjort og jeg selv skal rode rund med et problem jeg har forværret så ser din løsnig bedst ud. Tak igen Keldd

Kommentar
Fra : Whiny

Dato : 09-12-04 00:07

Tak,håber det lykkes for dig.

Kommentar
Fra : skipperkandu