/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skiltemaling...
Fra : annvibeke
Vist : 3827 gange
200 point
Dato : 02-12-04 17:37

Jeg syn's det her er den kategori der kommer nærmest...
- når alt kommer til alt, skal skiltet placeres i en have

Jeg skal male en (sirlig) tekst på metal der er grundmalet...
- teksten skal holde til vind og vejr - gerne i mange år...

Sikkert er det, at jeg vil ha' nemmest ved at male sirligt med en pen, fremfor en pensel...
Og mit spørgsmål lyder derfor:

Findes der en slags "tuch-pen" med (sort og vejr-bestandig) maling i?
Hvis ja: Hvor henne?

Send mig ikke i hobbyforretninger og farvehandlere - dér har jeg prøvet!
Henvis mig heller ikke til sider, hvor det ta'r en halv eftermiddag at finde noget (måske) brugbart!

Venligst vær meget konkret

mvh/ann-vibeke

Jeg gi'r kun 200 point!
Skulle jeg være heldig, at få fat på min ønskepen - med hjælp herfra - gi'r jeg 500 point mere

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 02-12-04 18:31

Bruge een hvilken som helst tush pen (findes med mange forskkelige spidser)

lakker hele skiltet med klar lak (helst skibs lak) det er meget vejr bestandige!!

Hilsen Colin

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-12-04 18:59

Er det et "must", at du selv skal male?

Ellers check lige dette sted
www.streamer-store.dk

De laver flotte skilte til billige penge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-04 19:09

Det tætteste man kommer på en pen, er de tykke penol-"skiltepenne", men de er ikke så bestandige undtagen det bliver lakeret.
Decideret maling, kan ikke fungere i en tuscpen, for fibrene er for fine til at malingen kan komme igennem.
Nu ved jeg ikke hvor små bogstaverne skal være, men et par forslag til en løsning med maling:

Få lavet/lav selv en stencil som efterfølgende monteres på skiltet som skabelon.

Eller brug den rigtige gammeldags skiltemaler metode med en skrivepensel
http://www.akantus-maler.dk/skilteskrivning.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-04 19:10

Ps
Det er slet ikke så svært med en pensel som du måske tror.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 200 point
Dato : 02-12-04 19:15

Jeg vil anbefale et silketryk, det holder i al slags vejr.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 02-12-04 19:32

Tak for indkomne forslag...

Coliniiii -> Er det noget du selv har prøvet?
Jeg ved at ikke al maling "går" sammen (heller ikke selv om det er samme mærke)
Ved du om tuch "går" sammen med bundmaling og lak?
Noget får det andet til at boble...

Myg -> Egentlig et udmærket forslag. Men det blir for dyrt.
Det er 6 linjer der er tale om (pænt fordel på et A-4-ark)
OG...så vil jeg gerne, at det er så hjemmelavet som muligt...

Dova -> Min hobby-forretning havde en gang sådan en slags pen, men leverandøren stoppede pludselig
- så det kan altså la' sig gøre... (han er måske stoppet pga manglende efterspørgsel)
Jeg malede porcelænsmaling i mine unge dage - da min hånd var mere sikker...
Her var det (forholdsvis) nemt at fjerne overskydende maling...
Nu ser jeg for mig, at penslen slipper mere maling end planlagt og at det løber ud i den pæne hvide grundmaling...

Teil -> Silketryk? Hvad er det?

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-12-04 19:38

Hej ann-vibeke !
Hvis det absolut skal være en "tuchpen" ell. lignende ting så kan jeg anbefale en som hedder <edding 750> det er en type pen som indeholder en lille kugle som aktiverer pennen ved rystning og gentagne gange trykken (pumpen) op og ned med selve spidsen. Den er endog meget holdbar, omend også stærkt lugtende og giftig under brug, så den skal anvendes et godt ventileret sted. Den er tysk produceret - jeg lægger lige et link som du måske kan bruge
mvh Benny
http://www.edding.de/start.html

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 02-12-04 19:58

Se - det begynder at ligne det jeg er ude efter Benny...

I morgen vil jeg undersøge prisen (hvis den kan skaffes hjem) i nærmeste forhandler...

Jeg vender tilbage...........

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-04 20:02

Jeg tror godt jeg kender den pen der ikke laves mere. De var fortrinsvis til tekstilfarver som der så kunne købes refill til.

Men man kan få noget der hedder Uni Posca Paintmarker
Der er fuldt dækkende, vandfast og lysægte
http://www.kunstnerartikler.dk/hp/tegning_tuschp.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-12-04 20:06

Tja ... jeg håber på det bedste for dig, jeg kan kun sige, at den pen jeg omtaler har jeg selv anvendt i forbindelse med mit arbejde for nogle år siden, den blev brugt til mærkning på rustne jernrør, og den gik ikke af igen, uanset regn og slud. Iøvrigt heller ikke hvis man fik den på tøjet eller fingrene.
Held og lykke med det ann-vibeke mvh Benny

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-12-04 20:28

Selv maler jeg med acryl, og et vægmaleri der blev lavet i Thisted for ca.5 -7 år siden, ser uforandret ud, selv om jeg har brugt alle farver, inklusiv metalic og perlemor. lav bundfarven , og når den er tør, så mal din tekst. Vælg en flydende farve til teksten, og en ordentlig pensel.

Uanset om du vælger tusch løsningen eller malingen, så ring til Vindelev Blindrammefabrik (75 80 54 00) og få en ordentlig vejledning og de optimale materialer. Skal det være store bogstaver er acrylen langt at foretrække, nemmest at styre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-12-04 20:57

Silketryk = serigrafisk tryk.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 03-12-04 13:25

Det er noget som jeg har prøvet! Det kan hold i flere år i det danske vejr. Alle flader skal være gennem tør før den næste lage.Alimindligvis er der ingen kemisk reaktion mellem tør maling.

Hilsen Colin

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 03-12-04 21:21

I er gemt - men ikke glemt

Jeg tænker nærmere og forsøger mig lige frem - med nogle af løsningsforslagene - i den kommende uge....
...derefter lader jeg høre fra mig!

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 07-12-04 17:36

Du kan købe spraymaling til baggrund og en klar spray til forsegling.
Harald nyborg har spray til en 20`er - deklarationen siger at den er vejrbestandig og ridsefast.
Mal tekst med tusch eller pensel.
Lav en prøve - for at se om det kan forenes -før du laver det "rigtige" skilt.
DM nilsg

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 13-12-04 19:09

I er stadig ikke glemt - jeg har bare brug for mere tid til anskaffelse/indkøb/afprøvning...

Jeg vender frygteligt tilbage

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-12-04 00:02

Frygteligt, vender ikke tilbage. Flueben fjernet.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 29-12-04 09:31

Lige til almindelig orientering:

Jeg er ved at undersøge køb/brug omkring en fedtskriver (osse kaldet industry painter)

Da mit skilt først skal være færdig til november...
...og da jeg osse har andre ting at bruge min tid på/til tillader jeg mig at ta' den tid det ta'r

mvh/ann-vibeke

Godkendelse af svar
Fra : annvibeke

Dato : 23-05-05 16:23

Ja...jeg ville jo ha' haft mit skilt så hjemmelavet som muligt...
- meeeen...det går ikke altid som man ønsker...

Fedtskriveren fandt jeg ikke i "min" størrelse...

Dova -> Det voldte problemer, at jeg først tegnede med blyant...
...for når jeg viskede blyant-stregen væk, røg "malingen" med...

Mit skilt blev temmelig fedtet når jeg først havde tegnet...og siden sku' male...
Affedtningsprocessen fjernede ikke blyanstregerne...
- jeg ramte ved siden af feltet...og det så herrens ud...

Jeg prøvede både med pensel og pen...

myg -> Jeg tog kontakt til en der laver streamers...
- sendte - efter aftale med ham - mine ord...
...og hørte ikke noget...(jeg ku' ha' taget kontakt igen - eller valgt en anden, men undlod)

bennymanden -> Edding-penne er, selvom det har ligget til tørre i en uge - lige til at fjerne med en finger...(i hvertfald min finger)

nilsg -> Du kan få lov at hjælpe mig (uden regning) - for nu skal vi ha' renset skiltet - eller ha' skaffet et nyt - og lavet det grundlæggende, før jeg ta'r det med til færdigbehandling

Løsningen på det hele er:
Teil -> Silketryk

mvh/ann-vibeke...

Tak til alle deltagende - og undskyld den lange ventetid...