/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
WinSocket og TCP/IP
Fra : lavang
Vist : 1052 gange
50 point
Dato : 01-12-04 22:49

Hej med jer!

Nu har jeg siddet her med et chat program, som er programmeret vha. TClientSocket og TServerSocket component. Programmerne kan godt kommunikere med hinanden her i huset, altså netværket herhjemme, men så snart jeg kør server her i min computer og client program er kørt ude hos mine venner (USA, DK), kú klient program ikke få forbindelse til server...ER DER NOGLE AF JER KLOGE HOVEDER DERUD VED HVORFOR... Hvor er det "fa'me" irriteret!!!
Som I kan se jeg har kun 100p tilbage!! til dette emne vil jeg give ½ del af og behold resten til det næste emne :). hvordan tjener jeg flere pointer?

Hilsen
Lavang

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 02-12-04 01:37

Slå op i on-line manualen til programmet, og se hvilke porte der skal åbnes i enten firewall eller router for indgående trafik

Mvh

Kommentar
Fra : lavang

Dato : 02-12-04 01:48

Hej acronym!
Tak for svaret! kan du uddybe lidt om hvilket online program... jeg har brugt port 1024 for begge applikationer...
Jeg skal prøve at få fat i internet udbyder i morgen, og vender tilbage vedr. emnet.

Hilsen
Lavang

Kommentar
Fra : GOMF

Dato : 11-12-04 07:53

Lige ummidelbart er port 1024 ikke særlig heldig idet port 1024 faktisk er reserveret ifølge IANA (som er dem som fastlægger TCP standarden på internettet)

Jævnfør
1024/tcp Reserved
1024/udp Reserved
# IANA <iana@iana.org>

Prøv lige at flytte din lytte port til f.eks port 30000 - den ved jeg at den ikke er reserveret.

Får du tilgengæld en fejlkode 10061 modtager dit "lytteprogram" ikke fordi der efter dit sende programs opfattelse ikke er nogen som lytter - og det kan godt skylde som det tidligere er foreslået at en firewall forhindre kommunikationen, men jeg tror du får smæk i møllen hvis du forsøger at bruge port 1024.

http://www.iana.org/assignments/port-numbers

Best of luck
GOMF

Kommentar
Fra : lavang

Dato : 11-12-04 12:28

hej GOMF!
Tak for indlæggen...jeg har sendt en email til internetudbyder vedr. emnet, men de gad bare ikke svar...jeg prøver som du anbefaler og venter på at få programmet testet og vend tilbage.

Hilsen
lavang

Accepteret svar
Fra : GOMF

Modtaget 50 point
Dato : 11-12-04 18:29

Nej det er meget normalt at internetudbydere ikke gider det.

Nu er jeg gammel "tcp haj"...forslag er at du får starter dit listener program op som aflytter en bestemt port, for dereftter at starte en telnet session, brug så dit telnet program til at åbne din forventede modtager port og ip så kan du lynhurtigt se om dit listener program er der. prøv iøvrigt at pinge din modtager så du er sikker på at hans ip er rigtigt.

Best of luck
GOMF

Kommentar
Fra : lavang

Dato : 11-12-04 22:34

hej! tak for det...jeg venter på bare én af mine venner online, så jeg kan få dem til at teste programmet.

hilsen
Lavang

Godkendelse af svar
Fra : lavang

Dato : 14-12-04 13:59

Tak for svaret GOMF.

Jeg er stensikkert på at jeg sidder bag en firewall. Min venner kan hverken hente filer på FTP eller se min hjemmeside.
problemmet kan måske løse ved at købe 1 fast IP, hvad mon det koster...

Hilsen
Lavang