/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Firewall - server - deling af internet
Fra : vinther_Thomas
Vist : 836 gange
50 point
Dato : 07-08-02 17:42

Hejsa

Jeg har fået samlet en gammel skrammel-pc som jeg havde tænkt mig at benytte som server til min hjemmeside samt som counterstrike-server. Netop nu har vi i hustanden 4 dynamiske ip-adresser og det er desværre ikke muligt at få en fast(som ekstra). Jeg er derfor nødsaget til at få 1 fast og derved dele internetforbindelsen via skrammel-pc'en. Den skal samtidig fungere som firewall. Hvad gør jeg??? Jeg havde tænkt mig at installere Mandrake Linux på den - er det ikke det bedste??? Hvad gør jeg for at dele internetforbindelsen???

Er der forresten nogen af jer der kunne være interesseret i en Hewlett Packard E-pc. PIII800mhz 256MBRAM, 20 GIGA tast+mus. Fylder ikke mere end 2 bærbare oven på hinanden. Kun 6 uger gammel. Nypris ca 8000. GIv et bud

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 07-08-02 17:45

Hallo hallo

Jeg glemte vidst noget. Serveren skal desuden understøtte ASP idet jeg jo også skal bruge den til min hjemmeside. Er det så stadig bedst med Linux. Har overvejet XP!!!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 18:47

Hej Thomas,

hvis serveren ska' understøtte ASP ska' du bruge en windows server... Det ka' enten være Win 2000/nt/XP...

hvor meget består denne Skrammel kasse af? processor, ram osv.
hvis den ikke har så meget processor kraft og ram, vil jeg foreslå NT... men som sagt det kommer an på hvad din gamle skrammelkasse består af...

men hvorfor ikke bruge den computer du vil af med som server?

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : brianstrate

Modtaget 50 point
Dato : 07-08-02 19:12

Hej Thomas

Jeg anbefale clarkconnect den kan næsten alt det du efterlyser.
router, firewall, intrusion detection, apache webserver, mail server og web interface.
jeg kører den selv på en P90 mhz, 48 mb ram og 500 mb hd. og det kører fint.
Kan hentes på http://www.clarkconnect.org

med hensyn til asp kunne du kigge på http://asp2php.naken.cc
jeg kender det ikke men det lyder som om det er noget du burde kunne bruge.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 07-08-02 19:45

Skrammelpc'en er en 233mhz med 64ram 2,6gbharddisk. Hvad mener du med windows server??? Det du skriver er da styresystemer? Skal jeg så bruge ISS eller hvad??? Og hvad gør jeg så med hensyn til firewall???

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 07-08-02 20:31

Hej Thomas
Du kan sagtens bruge Windows til det dit formål.
1. du skal bruge 2 netkort i maskinen
2. du skal bruge noget software feks. en isa server fra microsoft
3. en masse penge hvis du skal gøre det legalt med microsoft

med linux skal du også bruge 2 netkort men softwaren er gratis

Du kan også vælge den nemme løsning en hardware router.
jeg har en til salg hvis det er.
Jeg er selv begyndt at bruge clarkconnect og er meget glad for det.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 20:39

Hej Thomas,

Yup... du ska' bruge IIS, hvis du vil bruge ASP... Linux understøtter ikke ASP, du ska' så enten ha' et plugin fra Chilisoft... -->
http://www.chilisoft.com/products/
der hedder "Sun ONE Active Server Pages"... -->
http://www.chilisoft.com/chiliasp/
det koster...
ellers ska' du konvertere til PHP med det program Brian har sendt et link til, der ka' konvertere din ASP til PHP... eller noget helt tredje...

ang. firewall... tja... jeg bruger Norton's Firewall og har intet at klage over... men det er jo lige så meget en smagssag...

Linux ka' fint kører på skrammelkassen, Win NT ka' også... Win 2000 og XP vil muligvis ha' lidt svært ved det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 07-08-02 20:45

Hvad er windows nt???

Jeg kender kun: 3.11/95/98/ME/2000/XP

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 21:20

Hej Thomas,

øh... Win NT 4.0 er forløberen for Win 2000 (Win NT 5.0)... den har dog visse ulemper... f.eks. understøtter det ikke USB, eller Fat32 m.m.
Men det er et meget udbredt operativ system... eller har været... I de Virksomheder som har kørt med en "Windows Server"...

tja... det er sku' lidt svært at forklare... andet end det er en noget ældre udgave af Win 2000/XP...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 07-08-02 21:32

Lige en hurtig bemærkning ang. win 2000
jeg har selv en 233 mhz med 256 mb ram og win2k den kører alt med mit netværk på når min router/firewall
og den har svært ved at følge med meget tit.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 07-08-02 21:38

Hvad fylder windows nt i megabyte og har den samme brugerinterface som vi kender det fra tidligere windows

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 21:58

Hej Thomas,

Jeg ka' desværre ikke lige huske hvor meget Win NT fylder præcist, men det er under 800 Mb, jeg har haft Win NT installeret på en ca. 200 Mhz processor med 32 Mb ram... samt en ca. 2,5 Gb Harddisk hvor Win NT var installeret på en 800 Mb partition, inkluderet med IIS...
da vi kørte Strategi på valgfag...

tja... bruger interfacet ka' godt minde lidt om det fra Win 2000...

undskyld jeg spørger, men hvor meget er du inde i computere, og hvor meget kender du til netværk?
(det er ikke for at træde dig over tæerne eller noget... men jeg er bare nysgerrig efter hvor meget erfaring du evt. har...)

hvilke Operativ Systemer har du til rådighed i øjeblikket?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 07-08-02 22:03

Alle bortset fra windows nt. Har det fint med netværk og sådan men du forvirrer mig med dit nt

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 23:13

Hej Thomas,

oki doki... jeg beklager det var ikke meningen...

øh... Win 2000 er noget mere advanceret og ka' en del mere end Win NT... Men Win NT er ikke så resource krævende... så hvis du vil bruge Skrammelkassen vil jeg foreslå dig enten Win NT eller Linux til den...
men det kommer som sagt hel an på dine behov... og hvormeget du orker...

ellers vil jeg foreslå dig at lade være med at sælge din 800 Mhz PC, og smide enten Win 2000 eller XP på den og bruge IIS... hvis du er mere vant til en af disse styresystemer og vil ha' ASP understøttelse... men det er selvfølgelig kun et foreslag... idet jeg ikke kender din baggrund, og ikke ved hvorfor du evt. vil sælge den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 07-08-02 23:33

Hej Thomas
Det er jo også en mulighed at du sætter skrammelkassen op til kun at router/firewall med linux
og så sætter maskine anden maskine op med Win2K og ISS bag firewallen.
jeg nok som Strarup siger beholde den 800 Mhz som server.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 08:51

Hej Thomas,

hvordan går det med dit projekt?

har du fået løst dit problem?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : vinther_Thomas

Dato : 24-08-02 14:02

Det går ok. Jeg har imidlertid valgt at installere win98 da jeg havde denne, samt fordi at det vidst også er den nemmeste at dele internetforbindelsen ud til flere pc'er på. Nu skal jeg blot lige have installeret iss på den og så skulkle det vidst være det???

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-09-02 09:40

Hej Thomas,

oki doki...

tja... om win 98 er den nemmeste måde at dele en internetforbindelse, ved jeg nu ikke, men hvis du ska' køre webserver på en 98 maskine, ska' du bruges PWS (Personal Web Server), en slags mini udgave af IIS... Idet Win98 ikke understøtter IIS... IIS (Internet Information Server) er lavet til NT miljøet (NT/2000/XP)...

men hvis det driller så sig endelig til... så ska' jeg nok prøve og hjælpe så godt som jeg ka'...

du ka' også sende en mail hvis du vil... min mail er strarup@worldonline.dk jeg ka' ikke lige love hvor hurtigt jeg ka' svare da jeg har rimelig travlt for tiden, plus jeg er lige blevet far for anden gang... så det ta'r også lidt tid... men jeg vil godt hjælpe dig så du ka' få det op og køre...

mvh.

Strarup