/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
afmelding af eksamen
Fra : op1
Vist : 714 gange
150 point
Dato : 01-12-04 11:34

Jeg læser historie på universitetet og overvejer at afmelde en eksamen her kort efter jul. På den måde bruger jeg jo ikke et af mine tre forsøg. Men er der i den forbindelse noget jeg skal være opmærksom på? - Jeg ved selvfølgelig godt, at jeg skal tage den eksamen senere. Men fx er det er fri opgave, som den foreligger nu, bliver den bundet, hvis jeg vælger at "skyde" den frem til sommer?

Mvh Op1

Accepteret svar
Fra : Mariannene

Modtaget 160 point
Dato : 01-12-04 12:10

Den bliver ikke bundet hvis du vælger at skyde eksamen, medmindre dit studie har en helt forskruet eksamensordning. Eksamen er som regel den samme hele året rundt.

Der er dog det, at ved at skyde en eksamen mister dit studie penge til undervisere og undervisning generelt pga. STÅ ordningen, hvor man får penge per gennemført eksamen. Dog ikke hvis du tager sammenlagt 60 ects point om året - d.v.s. et årsværk hvert år.

Hvis du vil være helt sikker på omstændighederne ved din eksamen, kan du finde alle studieordninger som pdf-filer inde på humanistisk hjemmeside (i hvert fald i Århus, men det er nok det samme i Kbh. o.a. steder).

Mvh. Marianne

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 01-12-04 13:31

Jeg tvivler på der er forandringer i de formelle krav til eksamen. Men det bør du som Mariannene skriver, for en sikkerheds skyld tjekke det i studieordningen.

Det problem der kan opstå, er at din underviser måske ikke er ansat ved instituttet når du vælger at tage din eksamen. Det betyder at du skal gå til eksamen hos en anden, og det vil i det tilfælde naturligvis være en god idé at tale med vedkommende i forvejen og aftale vejledning.

Og så skal du selvfølgelig huske at afmelde din eksamen inden den tidsfrist der gælder på dit institut.

/JQB

Kommentar
Fra : Miz_my

Dato : 27-12-04 12:17

Jeg læser selv på SDU og vi skal afmelde eksamen en uge før, altså hvis du skal op Onsdag skal de have afmeldingen onsdagen før senest ellers bruger du et forsøg.
Mette

Godkendelse af svar
Fra : op1

Dato : 31-12-04 12:05

Tak for svaret Mariannene.