/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Data fra gammel pc til ny pc
Fra : jnctennis
Vist : 489 gange
40 point
Dato : 30-11-04 22:21

Jeg skal have overført ca. 8GB data fra min gamle pc, der kun har en com-port og ingen USB-porte, til min nye notebook der kun har en USB-port.

Jeg er blevet anbefalet at koble de to computere sammen med et cross netværkskabel. Den nye pc kører med XP mens den gamle kører med Win 98.

Jeg kan ikke få det til at virke og jeg ved ikke om jeg gør det rigtigt.

Er dette den rigtige løsning eller er det lettere at oprette en ny Hotmailadresse og sende det via nettet eller?

Håber der er nogen der kender den optimale løsning.

Tak.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 30-11-04 22:28

jeg ville tage den gamle harddisk ud og sætte den over i den nye pc

Ellers skal du bruge et cross patch kabel og dine pc'er skal sættes op med "ens" IP adr. og alt på den gamle pc skal deles

Ole

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 30-11-04 22:28

Hotmailløsningen er i hvertfald ikke brugbar med mindre du betaler for det. Der er vist kun plads til 2 MB i mailboxen, så der skal sendes en del mails....

Jeg ville vælge den anden løsning, som burde være ligetil afhængigt af, hvordan du har konfigureret netværket på de to computere. Det er bl.a. afgørende, at det rent faktisk er et krydset kabel, du har immellem dem. Hvordan gør du?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-11-04 22:38

Et rigtigt kabel.

http://www.danbit.dk/produkter/2810.phtml

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 22:45

Det er en ulige kombination du har der så du må vist hellere ty til netværksløsningen eller bruge det nulmodemkabel jakjoe foreslår.
Nulmodem kan kobles på lpt printerportene, som du forhåbentlig har og du kan bruge et program som TotalCommander til at lave overførslen www.ghisler.com
Hvis du vil bruge netværk kan jeg guide dig til en brugbar løsning, men skal du alligevel ud at købe ind vil nulmodem sikkert være det letteste.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 22:48
Kommentar
Fra : perdude

Dato : 30-11-04 22:50

Du kan jo også bruge den 'gammeldags' løsning og så låne en ekstern dvd-brænder og så bruge et par dvdskiver på at flytte data'en over.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 22:55

Her er lidt vejledning om netværk:
Citat
For alle windows platforme er installeret følgende pr. default under netværk:
Klientprogram til Microsoft netværk
Netkort driver
Tcp/ip
For win200/xp: Fil & udskriftsdeling

Deling af filer over netværk.

For at kunne dele filer skal man være i samme workgroup.
Hvis computerne har adgang til internettet bruges tcp/ip som protocol. Hvis man ikke behøver internetadgang, men bare vil oprette forbindelse via tcp/ip kan man bruge følgende ip-adresser:
pc1 ip-adresse 192.168.0.1
Subnet mask. 255.255.255.0

Pc2 ip-adresse 192.168.0.2
Subnet mask. 255.255.255.0

Skal der opnås deling og samtidig have internetadgang er man oftest nødt til at installere en ekstra protocol f.x. ipx/spx til lokalnetværket.

Win95/98/ME
For at se netværkskonfiguration- gå i kontrolpanel, netværk. Her laves disse indstillinger:
Identifikation: Her indstiller du workgroupnavnet.
Konfiiguration: Tilføj Fil –og udskriftsdeling til Microsoft Netværk.
Tilføj – protocol – Ipx/spx… Hvis der samtidig skal være internetadgang.

Win2000
For at se netværkskonfiguration- gå i Start- Indstillinger- Netværks & Dial up forbindelser- Lanforbindelse.
Tilføj – protocol – Ipx/spx… Hvis der samtidig skal være internetadgang
Workgroupnavn findes i: Kontrolpanel – system – Netværk Identifikation – egenskaber.

XP
For at se netværkskonfiguration- gå til netværksforbindelse - lan - egenskaber- avanceret -fjern xp firewall på netkort.
Netværkssteder – lille kontor og hjemmenetværk- kør guiden netværksinstallation.
Tilføj – protocol – Ipx/spx… Hvis der samtidig skal være internetadgang.
Workgroupnavn findes i: Kontrolpanel – system – Netværk Identifikation – egenskaber

Personal Firewalls.
Har du en firewall f.x. Zonealarm eller sygate skal de indstilles til at truste de andre pcér på netværket. I zonealarm finder du det under: Firewall-zones- add.
I sygate er det i tools – advanced rules- add.
Du ser ipadressen ved at tage en ipconfig /all fra dosprompten.

Netværks troubleshooting ved Brug af ping fra dosprompten.
Når man "pinger" en ipadresse på netværket, betyder det at man undersøger om der er svar fra pågældende netkort og dermed "hul" igennem.
Hvis du browser "Netværksteder" bør du nu kunne se de andre pcér på netværket. Er det ikke tilfældet skal du følge denne troubleshooting guide.

1. Undersøg kabelforbindelser.
Hvis du har 2 computere forbundet mellem netkortene, skal du bruge krydset kabel. Ved at holde stikkene mod hinanden ses at nogle af lederne er krydsede.
Hvis Du har en switch/hub skal du bruge straight patch kabler. Se på switchen om alle online lamper lyser udfor hvert kabel.

2. Undersøg netkort med Ping
Du går i dosprompten og skriver: ping 127.0.0.1 (som er netkortets interne loopback adresse).
Hvis den skriver: Reply form 127.0.0.1 er det ok.
Hvis den skriver: Request timed out - bør du undersøge netkortet og evt. opdatere driveren fra producentens hjemmeside.

3. Er der Hul igennem til andre pcér på netværket?
For at undersøge om der er hul igennem til en af de andre pcér finder du først pcéns ip adresse ved at tage en ipconfig /all fra dosprompten.
Lad os antage at ip-adressen er 192.168.0.2
Du går nu til dosprompten på din egen pc og skriver: Ping 192.168.0.2.
Nu skulle du gerne have svar fra pcén med: Reply from 192.168.0.2.

Søge computere på netværket
Hvis du nu ikke umiddelbart kan se de andre computere ved at browse i netværkssteder kan du forsøge at skabe forbindelse ved at søge på et kendt computernavn på netværket.
Det kan gøres fra: Søg-computers-computernavn
eller i stifinder, skriv i adressbaren: \\computernavn

Stadig ingen forbindelse
Opnår du stadig ingen forbindelse kan fejlen skyldes angreb fra virus eller trojanere og andre kedelige infektioner.
Det første du kan gøre er at scanne din pc på f.x www.spywarefri.dk.
Dernæst bør du hente et lspfix, som kan reparere fejl i tcp-protokollen. Hent den her: http://cexx.org/lspfix.htm
Brug også winsock repair utility fra samme side.

Da kommunikationen over netværk foregår i flere lag i styresystemet kan det ofte være svært at sige nøjagtig hvilken service eller protocol der fejler. Typisk hvis internet fejler er det tcp/ip, i workgroup kan det være ipx.
I dette tilfælde hvor alt er prøvet og intet virker fra den enkelte pc bør man foretage en repair af sit windows fra cdrom.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 23:01

Vejledningen er en fejlfinding og rækker videre end dit problem, men jeg syntes næsten den fortjente at komme med i hel "figur".
Når du bare skal lave en midlertidig opsætning er det det nemmeste at anvende IPX/SPX protokollen der på XP hedder NW Link Netbios. Den protokol kan åbne for netbios forbindelsen mellem computerne og kræver ikke indstilling af IP adresser for at lave lokalnetværk.
På XP maskinen skal der installeres mappe og fildeling som så skal aktiveres ved at køre guiden til hjemmenetværk.
På w98 skal du have fildeling og ellers tage udganggspunkt i de ting detr står i fejlfindingsguiden,

Accepteret svar
Fra : olepost

Modtaget 50 point
Dato : 30-11-04 23:15

Køb et superlink kabel 80 kr og en usb adapter 39 kr,smid den medflgende driver i begge maskiner,sæt kablet imellem.Voila

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-11-04 23:17

olefanoe's forslag om at pille HD ud af den gamle PC, evt. gøre den til "slave" vha. jumperne hvis der kun er een IDE controller, og så sætte den ind i den ny PC er da langt det hurtigste og nemmeste...!

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-11-04 23:17

olefanoe's forslag om at pille HD ud af den gamle PC, evt. gøre den til "slave" vha. jumperne hvis der kun er een IDE controller, og så sætte den ind i den ny PC er da langt det hurtigste og nemmeste...! Og gratis!

mvh berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 23:19

(berpox, den ene er en bærbar)

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 30-11-04 23:22

Så køb et overgangs stik fra 2,5-3,5 pris 62 kr

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 23:49

Der er sidst jeg kiggede kun et ide stik i notebooks så det bliver nok svært at overføre data ved hjælp af 2,5 - 3,5
Men en eksternboks kan gøre det, men er vi så ikke ude på overdrevet.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 01-12-04 06:54

Er der netværksstik i begge computere? Ellers vil det krydsede netværks kabel ligesom ikke kunne bruges.
Selv med netwærksstik i begge computere, så er det ikke altid "bare lige" at få Win98 og WinXP til at se hinanden. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Hvis der IKKE er netværksstik i begge computere, så ses det af de mange forskellige forslag, at der ikke lige er EN nem/bedste metode til at overføre så store mængder data.
Men de fleste af de metoder som er nævnt, de vil nemt kunne benyttes til at udføre opgaven.

Er begge computere bærbare computere?

Vil du stadig benytte den gamle computer til noget? Ellers så skal du nok sikre dig at de stumper som du evt. skal indkøbe til at assistere med overførslen, de vil kunne tilføje noget funktionalitet til den nye computer.

mvh. Per

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 01-12-04 07:56

Det var dejligt du havde bemærket at det var to bærbare .Det havde så sandelig undgået mig.Godt du er her ,BjarneD,til at korrekse

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-04 09:56

Det kan da ikke betale sig at bøvle ret meget med netværksopsætning, med riciko for at du får fejl der gør du ikke kan komme på nettet, flyt da den fil via internettet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 01-12-04 10:19

Tja zip alt det du skal bruge i en fil. Og Mail det til dig selv. Husk at omdøb zip ekstension til piz. Ellers kan det godt være at net udbyderen bremser din mail.

Jeg må lige understrege at det er næsten det samme som pallebhansen skrev.

MV.
Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : jnctennis

Dato : 01-12-04 11:14

Tak for svaret olepost.

Jeg satser på at dine priser passer nogenlunde så det ikke er en for dyr løsning. Hvor lang tid tror du overførslen vil tage med sådan et superlink kabel?

Jeg takker endnu engang for svaret.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 01-12-04 12:02

Ja der er mange gange det ikke behøver at være så teknisk

Overførsel(på papiret)er på USB 1, ca 12 Mbit