/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Ufarligt stød
Fra : invisible
Vist : 2272 gange
50 point
Dato : 30-11-04 14:55

Da jeg havde fysik i skolen, skulle alle elever stå med hinaden ihånden i en ring og så blev der sat strøm til de yderste og alle eleverne fik så strøm igennem sig (mærkbar)

Som knægt satte vi også strøm til dørhåndtagene med en lign transformator som gav et ordentlig rap uden dog at være farlig.

Og lige som strøm til et elefanthegn.

Hvad hedder det instrument som kan lave en såsan variabel ufarlig strøm ??????

Det er jo bare en transformator, men der er et helt specielt ord for en sådan, som bruges til skoel forsøg m.m.

Den vi havde i skole bestød af et langt rør med en slidske på (som et glidepotmeter) som selvfølgelig var modstanden.
Den i brugte hjemme til dørhåndtagne var noget mere voldsom, og bestod vidst bare af en trafo.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 30-11-04 15:08

Der er ingen mærkbare stød/strøm der er ufarlige, og derfor laves den slags forsøg heller ikke mere, da en elev kan have et dårligt hjerte, og derfor få hjertestop, eller få en forkert hjerterytme (Hjerteflimmer)
Det hedder en variotrafo, som er med skilletrafo.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-11-04 15:08

Inductor/induktor

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-11-04 15:12

Lidt historie

http://www.dnf2004.dk/index2.php?menu_id=3D5&page_id=70&link_id=0D0

Citat
Højspændings-induktor
- I 1851 opfandt den tysk-franske instrumentmager Heinrich Daniel Ruhmkorff (1803-1877) et 'gnistinduktionsapparat', der kunne give elektriske spændingsforskelle på flere tusinde volt. Apparatet, der virkede i overensstemmelse med den af Faraday opdagede induktionslov, blev efter opfinderen kaldt 'en Ruhmkorffer'.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 30-11-04 15:18

Det var lige det jeg ledte efter.

Man blive jo mere og mere vattede (eller også gider man ikke tage retsagen) Men så vidt jeg ved er der iindtil dato aldrig nogen elever som er døde af de stød man fik i skolen, og det er jo vigtigt nok at børn får lov at "føle" strømmen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-11-04 15:27

Ikke for at lave nogen større diskution, men hvad er en induktor så ?
Jeg troede det var det du ledte efter.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-11-04 16:36

Det er ikke blevet besvaret af pallebhansen, men af jakjoe. Det er et induktionsapparat. I skolesammenhænge typisk en "ruhmkorffer". Det behagelige ved det er, at den energi, der sendes rundt i den serieforbundne række af hvinende skoleelever er stærkt begrænset. Og hvis et mærkbart elektrisk stød er så livsfarligt, er det underligt, at der ude i det åbne land er kilometer efter kilometer af galvaniserede ståltråde frit tilgængeligt for berøring. Derimod er det farligt med "teknisk strøm" med frekvenser mellem 10 og 200 Hz, idet de kan provokere hjerteflimmer. Derfor er det forbudt - og farligt - at lave den slags med en variotransformer på lysnettet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-04 17:19

Jeg tror ikke skolerne nogensinde har experimenteret med ruhmkorffer på eleverne, i hvert fald ikke i slutningen af 50èrne og 60èrne hvor vi brugte de af mig nævnte apparater, feks. skulle vi samle en mønt op fra en saltvandsblanding, samtidig med vi holdt ved en messingcylinder med den ene hånd.
Hvad angår elektrisk hegn, så er det en gemen skilletrafo, med den ene afgående fase jordforbundet, der transformeterer spændingen op til 10.000V og derved en meget lille strøm.
Det er strømmen der påvirker hjertet, som her er meget lille, men stadig er det ikke tilrådeligt at røre ved elhegn, ligesom det heller ikke er tilrådeligt at røre tændkablerne på en bil, hvor spændingen også er 10.000V
VH Palle Hansen