/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Bananfluer
Fra : Hemmingsen69
Vist : 1306 gange
48 point
Dato : 28-11-04 13:12

Hey!

Har et par palme agtige planter stående i vindueskarmen.. I potten og omkring er der fuldt med små 'bananfluer' overalt (hvis det er det)..!

Hvordan får jeg dem væk? Har hørt noget om at sprøjte cola på dem.. men det hjælper ikke..!

Hvad gør jeg?!

Tak.

/Anders

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 28-11-04 13:18

Der findes flere husråd: skræl et fed hvidløg og put i potterne, eller stik et par tændstikker i jorden med svovlet nedad. Hvorvidt det virker, ved jeg ikke. Jg giver mine planter noget ny jord - det er nok det bedste.

m.v.h.

Kommentar
Fra : okjk

Dato : 28-11-04 13:34

Du kan også lave en opløsning med lidt sæbevand i - og sprøjte dem med - det er uskadeligt for mennesker, men fluerne bryder sig ikke om det.
Det bruges også på roser hvis de har bladlus m.m.
jkjk

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 58 point
Dato : 28-11-04 13:54

Det lyder lildt som om du overvander dine planter...
Prøv at lade dem tørre lidt ud imellem vandingerne og lad helt være med at bruge gødning.

I vintermånederne skal planterne have meget lidt vand, derfor skulle det være muligt at få udryddet de flyvende småkravl.
Prøv at hælde lidt brugt kaffegrums ud i jordoverfladen... Det plejer at hjælpe, da de fleste småkravl ikke kan li' kaffe

Sæbevandet virker sandsynligvis ikke, da tricket bruges på skadedyr som får ilt igennem huden. (lus, mider og lign.)
Men kaffegrums skulle kunne gøre tricket... Det virker i øvrigt også på myrer

Mvh. Carsten

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-04 15:24
Godkendelse af svar
Fra : Hemmingsen69

Dato : 28-11-04 15:49

Tak for svaret CarstenGP.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-04 16:08

Hemmingsen69 -> Nu er jeg blevet overbevist om, der findes voksne der tror på julemanden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RasmusK2990

Dato : 22-09-12 23:39

Hej bananflue er af samme art som myrer.

Derfor kan du med fordel lave noget gift. Bland 10 DL vand, 1 DL eddike og 3 DL sukker.

Tag Vat klumper og døp dem i blandingen. Nu er vattet gift. Bare lig det i det område bananfluerne er.

Kilde: http://www.myrebekaempelse-hjaelp.dk

Derudover skal du sørge for der er rent.. :)