/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
ang . " TING " TIL HJØRNERNE .....
Fra : karin42
Vist : 1544 gange
100 point
Dato : 27-11-04 19:27

jeg har et forholdsvis stort problem , min datter vil gerne ha' et par billeder , som jeg har malet ! nu aner jeg ikke hvordan man sætter de dersens hjørner fast ! og / eller hvad de egentlig er godt for ? jeg har dem både i plastik og træ . hvem har et godt bud ?
mvh. mormor.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-11-04 19:39

Hihi de er faktisk slet ikke nødvendige. Jeg har dem ikke siddende i nogen af mine billeder/malerier. Jeg har bare sat en svæveramme rundt om. Men tror nu ikke de er nødvendige. Jeg har i hvert fald heller aldrig fattet meningen med det. Måske det er til, at man kan hænge dem op på en eller anden måde så ?

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 27-11-04 19:46

Hej pipzi ! næh de er til noget for jeg har overmalet et gammet billede , og der sidder de i ! men jeg kan ikke få de nye placeret i hjørnerne - og det ærgrer mig grusomt , men jeg afventer lige og ser tiden an go' weekend !
hilsen mormor !

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-04 22:09

Så vidt jeg kan se, er det i ikke rigtigt ved hvad er er kiler som bruges til at spænde læredet op med, når det er blevet slapt. Mange læreder er stramme nok, når de er nye, men selv nye læreder kan man blive nødt til at efterspænde, især hvis du spartler tyndt, da der ellers nemt kan komme en lys streg eller 2, alt efter hvilken blindramme du bruger, og det uanset om du maler med olie eller akryl. Problemet opstår ikke ved brug af pensel.

Har du et gammelt maleri, eller et maleri der har været udsat for varierende luftfugtighed og/eller varierende temperaturer, bliver læredet slapt. Spænd det op, for maleriet har ikke godt af at læredet er slapt. Du skal være opmærksom på, at du kan overspænde læredet, så blindrammen slår sig, og billedet bliver skævt.

Hvis du vil have de gamle kiler ud, så tag fat i dem med en tang, og rusk dem fra side til side, medens du trækker ud af i dem.

Når du vil sætte kiler i, er trækiler de bedste. Start med at sætte en kile i nederste rille i et hjørne,og drej derefter rammen og bliv ved med at sætte den nederste kile i. Slå dem i med en hammer til de lige sidder i, uden at spænde nævneværdigt. Derefter sætter du kilerne i, i den øverste revne og slår i på samme måde som du gjore i nederste lag. nu kan du så efterspænde alle kiler, til læredet har den spænding du ønsker, og du har nu et ordentligt opspændt lærede.

Skal du rense et gammelt beskidt maleri, er det vigtigt, at du starter med at kontrolere, at det er strammet ordentligt op inden du kommer med sæbeskum eller andet.

Mvh
A.C.Rosmon

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 28-11-04 07:49

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Tak for det Rosmon det var der jeg ville hen ! dvs. at jeg ikke begøver at sætte kilerne i med det samme , da det er nye lærreder jeg maler på nu !
de gamle billeder jeg brugte først var egentlig en slags " øveting " rigtig god søndag ! mvh. mormor.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-11-04 10:58

Hvis du vil vide mere, eller have nogle komentarer, kan du skrive eller ringe til mig. Jeg er vant til at undervise, og har været rundt i stort set alt inden for kunstens verden. Jeg bor i Thy, men har udstillet over næsten hele landet. Du kan se nogle af mine ting på www.rosmon.dk, www.kunstner.net og www.denblaapalet.dk.

Et nyt projekt jeg har gang i, er Blindrammer i flere niveauer. Jeg tager blindrammer i forskellige størrelser , og skruer dem sammen, men kun i 2 paralelle sider, så alle kiler bliver ved med at fungere, og så bruger jeg ubehandlet hørlærred eller hessian, som jeg så præparerer med vævfylder, og maler med akryl.

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk