/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Frekvensområde på disketter.
Fra : stig54
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 23-11-04 20:18

Lad os nu sige at frekvensområdet på en musikcasette er 100 til 14000Hz +- 3 db.
på en cd ligger den måske fra 20 - 20000Hz
Hvad er det på en diskette?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-11-04 20:24

Det ene er analogt lydspor, det andet er digitalt.
Det kan ikke sammenlignes.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 20:27

Tror du har begrebsforvirring her! CD er jo digitale medier! Så vidt jeg kan se vil begrænsningen her ligge på PC lydkort /musikanlæg! En diskette kan i nødstilfælde kun indeholde en mp3 fil i meget dårlig kvalitet, så der tror jeg ikke du kan tale om frekvensområde!

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 23-11-04 20:37

Er den digitale information du lægger på disketten eller cd´en der bestemmer frekvensåmrådet,ikke kvaliteten på disse lagermedier

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-11-04 21:06

Det kan nok ikke helt udtrykke sådan, da Digital lyd, som jo er nuller og et taller, faktisk giver mulighed for at udtrykke en hvilken som helst frekvens, men det afhænger jo også om ydelse (Hvis et stort frekvensområde skal bruges, vil overførselen ikke kunne følge med, og lyden hakker mm)
Digital lyd:
Lyd beskrevet som data (via det binære talsystem) - Giver bedre kvalitet og mulighed for kopiering uden kvalitetstab.

Endvidere afhænger det af filformatet, da midi og feks. det populære MP3 format, jo netop er beskåret i top og bund, da mange lydanlæg (Og øre) ikke kan høre disse frekvenser.
Men eller vil en diskette kunne give det samme frekvensområde som en harddisk og CD.

http://www.musikerportal.dk/ord_char.asp?char=S
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-11-04 21:11

Det det drejer sig om er at jeg skal have optaget en melodi fra et keyboard hvortil der er tilsluttet mikrofon og giutar.
Anlægget kan indspille på indbygget cassette eller indbygget diskette.
Ham der har anlægget er vant til at indspille på cassette.
Jeg vil helst have det på diskette eller endnu bedre fra hans line out direkte ind på putteren.
Det er klart at det er anlæggets data der sætter begrænsningen, men får ikke at miste noget ville jeg prøve diskette eller allerhelst direkte.
Håber spørgsmålet er bedre stillet nu---

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 21:17

Tvivler på der kan være meget lyd på en diskette, eller det vil måske nok være i et eller andet midi format, og der vil cassette da lyde bedre! Så prøv da en ledning fra line out til line in på PC'en og brug windows indbyggede wave recorder?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-11-04 22:34

Hej Stig,

du siger, at der er tilsluttet mikrofon og guitar til keyboardet.
Det lyder noget specielt: Jeg ved godt at der på et antal keyboard's kan tilsluttes en mikrofon - men en guitar har jeg aldrig hørt om, hvis det da ikke drejer sig om midi tilslutning.
Jeg vil også formode, at det der gemmes på disketten er en midifil - d.v.s. uden mikrofon indgang.

Så benyt dig af linie-out til enten PC, mini-disc eller tape.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-11-04 22:44

Det er et ret stort anlæg
Det der bliver indspillet på cassettebåndet kan direkte spilles på en alm. cassettebåndafspiller eller ghettoblaster whatever.
Jeg ved ikke hvad filsystemet hedder.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-04 23:01

Selvfølgelig kan cassettebåndet afspilles på en normal cassettebåndoptager/afspiller - det er ganske normalt.
Så hvis du ikke har mulighed for, at optage på en extern enhed via Line-out - kan du jo bare bruge cassettebåndet, som du derefter kan overføre til PC / CD.

På samme måde benyttes disketter i keyboards til at gemme midifiler, arrangementer og registreringer og tilsvarende kan de selvfølgelig indlæses igen.
Men jeg har aldrig hørt om, at de benyttes til at gemme normale lydindspilninger.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 24-11-04 08:33

Hmmm. Det skal nok gemmes som MP3 for at der overhoved skal være plads til noget som helst. Når man komprimer musik til mp3 kan man afhængig af værktøjet vælge båndbredde. (20-20000) vil give den største fil da der skal mange data til at gemme en Høj frekvens. Så kan man vælge eks. (20-18000) det vil generere en mindre fil derved kan man få plads på en diskette. Så man kan sige at båndene er afhængig af musik længden, for 1,4 mb er altså ikke meget.

MV.
Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 24-11-04 13:26

Tak for svaret IBM760.