/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
adsl på landet
Fra : vaxen
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 23-11-04 18:46

Hej Alle!

Jeg har siden jeg fik adsl haft problemer med forbindelsen, i det jeg ryger af og på op til mange gange i timen. Problemet har faktisk udelukkende været om aftenen. Jeg har haft Cybercity på sagen i meget lang tid og har prøvet alverdens ting for at løse problemet. Nu viser det sig, at det sandsynligvis er fordi, jeg bor så langt ude, at kobberet simpelthen er overbelastet. Hvad siger I? Er der andre end mig, der har den erfaring? Og hvad gør jeg ved det? Det giver sig selv, at problemet er det samme, ligegyldig hvilken udbyder, jeg vælger, men det ærgrer mig at jeg skal betale fuld pris for en halvskidt internetforbindelse. Jeg tænker også på, om jeg på nogen måde kan stille krav overfor TDC, da det jo er deres kobber der benyttes?

Glæder mig til at høre fra Jer!!

Vaxen

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 23-11-04 18:58

Cybercity bør slet ikke tilvyde dig ADSL hvis du bor så langt væk fra nærmeste central.
Kontakt til El-selskab, og hør om de har planer om at ligge fiber ud i det område hvor du bor. Jeg ved at både Seas-NVE, og NESA tilbyder internet, så snart de har lagt kabler.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 19:02

Problemet er, at ingen, hvis ikke Cybercity kan tilbyde mig det herude.. Og med hensyn til fiber er det ikke aktuelt inden for de næste mange år - jeg bor virkelig virkelig langt ude.. på en af Danmarks smukke øer.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 23-11-04 19:26

Så er det fordi kobbertrådende er for lange... Du må vente til der bliver oprettet en central eller en fremskudt central tættere på dig, før du kan få noget ordentligt net... Eller, som ting27 siger, forhøre dig med elselskabet...

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 23-11-04 19:26

Jeg bor også langt ude på landet. Da jeg kørte med alm. modem, havde jeg også disse problemer og skiftede derfor over til ISDN. Samme problemer. Det var først, da jeg fik ADSL, problemerne forsvandt.

Men jeg tror, du har gjort det taktisk forkert. Som du selv skriver, ejer TDC kobberet. Da du ikke har internet hos TDC, er min erfaring, at de ikke kan finde ud af så meget. Har du prøvet at skifte internet til TDC?

Der må vel også bo andre på din ø. Har de ikke ADSL? Har de samme fejl som dig? Eller kører de problemfrit? Prøv at finde ud af det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-04 19:28

Jeg bor også langt uden for alting, men dog landfast. Men ligger helt sidst på ledningen, som stadig er de gamle.
Jeg har aldrig haft problemer med forbindelsen, bortset fra, at vi måtte vente et stykke tid før centralen blev digitaliseret, inden vi kunne kobles på ADSL.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-04 19:30

TDC påberåber sig, at de ikke vil tilbyde ADSL hvis der er for meget støj på linien og derfor skubber de problemet tilbage til Cybercity der ikke har nogen skrupler med at levere en vare der ikke er i orden.
Du kan jo prøve at skifte til TDC, som det bliver foreslået så finder du ud af om det kan gøres for de kan ændre mere på centralerne end de vil for andre udbydere.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 23-11-04 19:32

Prøv engang at teste din forbindelse hér:
http://www.dslreports.com/tweak

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 19:33

Nej, jeg har ikke prøvet at skifte til TDC, da jeg er meget glad for min forbindelse.. Får rigtig meget for pengene hos Cybercity
Jeg har forhørt mig rundt omkring, om der er andre, der har det samme problem som mig i omegnen, og det er der umiddelbart ikke. Desuden fik jeg at vide, at det kan være kobberet, der går ind på min adresse, der er dårligt, og derfor kan naboens forbindelse være tip top og min elendig.
Det undrer mig forresten, at det skulle være sværere for TDC at ordne forbindelsen alene af den grund, at jeg ikke har abonnement hos dem. Det burde efter min mening være sagen underordnet, da det er deres kobber, jeg køber mig adgang til.
Beskeden fra dem har indtil videre været, at sådan er det bare... Det kan da ikke være godt nok?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 19:33

Jeg bor forresten ca. 40 km fra centralen....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 19:37

BjarneD---> Cybercity har faktisk skrupler over dette og vil gerne trække abonnementet tilbage. Det ønsker jeg tilgengæld ikke, da problemet er det samme lige meget hvilken udbyder jeg vælger, det bliver kobberet jo ikke bedre af
TDC er jo selvfølgelig en mulighed da de jo så er mere motiveret for at reparere forbindelsen, men de har nogle uhyrlige priser i forhold til andre udbydere... Og jeg har jo vænnet mig til min knald-hurtige forbindelse til billige penge

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 19:39

Ting27---> forbindelsen kører upåklageligt med god båndbredde og har gjort det altid. Det eneste problem er, at den hopper af og på et par sekunder ad gangen i løbet af aftenen og natten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-11-04 19:41

Vi bor 7 km fra en central og TDC ville ikke love en god forbindelse på en afstand på
over 5 km fra centralen. De er ikke intresserede i vedligehold hos de få kunder på landet
med gammel kobbertråd. TDC ser tiden an, ev for at afvente udviklingen - elselskaber,
lyslederkabler, trådløs forbindelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-04 19:41

Cybercity skulle nok ikke have etableret det og med hensyn til det dårlige kobber så ville den slags kunne resultere i udskiftninger over hele landet i landområderne og så længe TDC kan få deres egne forbindelser til at køre så gør de ikke mere. Det kaldes monopol.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 19:42

Ting27---> forbindelsen kører upåklageligt med god båndbredde og har gjort det altid. Det eneste problem er, at den hopper af og på et par sekunder ad gangen i løbet af aftenen og natten.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-04 19:44

P.S.! Du skal ikke klage hvis du har en knaldhurtig forbindelse der skifter lidt når der er større forbrug. Der findes mange der har forbindelser der kører 64 kbit. og må leve med det.
Når Cybercity og andre kan sælge meget billigere end TDC er det jo nok også fordi de har fået forbindelserne til en reguleret pris og derfor ikke kan levere varen.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 23-11-04 19:49

Teil - TDC er NETOP interesserede i at vedligeholde kunder på landet... Eller dvs, det står i den kontrakt de har lavet med staten!

Vaxen - Det kan IKKE passe at du bor 40km væk fra centralen... Så er der i hvert fald et PAR fremskudte centraler imellem dig...
Jeg kan godt forstå at du syntes TDC er dyre... Men du får noget bedre service, i og med fejlretning osv er MEGET billigere og nemmere HVIS du er TDC kunde end hvis du ikke er. Men hvis du siger der INGEN andre omkring dig der har samme problem, kan det godt tyde på at det er kablerne ind til dig som der er lidt i vejen med... Dog kender jeg slet ikke til den fejltype som du beskriver med de periodiske afbrydelser...
Noget helt andet er, har du prøvet at sætte en anden computer på nettet, og set om det evt. løste fejlen?

Mvh. Jens Heshe Knudsen, Telefagteknikerelev hos TDC!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 19:50

BjarneD--> Du er ikke glad for Cybercity, hva'?
Jeg klager bestemt ikke over at min forbindelse varierer i hastighed, det er jo vilkårene.. Ikke at den gør det særlig meget, i den retning er forbindelsen meget stabil. Det, jeg klager over er, at forbindelsen helt forsvinder i et par sekunder ad gangen. Dette bevirker at det forstyrrer diverse up-og download, som jeg derefter må starte forfra med, at den hopper af messenger ind i mellem, at det forstyrrer online-spil osv. Men i forhold til slet ingen forbindelse at have, vil jeg tigge og bede Cybercity om at lade mig beholde abonnementet selvom de helst vil trække det tilbage.
Hvad angår deres lødighed i denne sag kan jeg kun sige at de har behandlet sagen upåklageligt. De kunne jo under ingen omstændigheder vide, at det netop var på min adresse dette problem opstod - som jeg skrev før har andre i omegnen ikke det samme problem. Jeg er skam kun glad for, at de tilbød mig forbindelsen, som på alle andre områder er perfekt til mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-11-04 19:56

Jeg har ikke nogen personlige holdninger omkring Cybercity, som i øvrigt for år tilbage var min første internetudbyder, og som jeg ikke havde problemer med, men det er almindeligt kendt at de og andre laver aftaler som de ikke kan holde, og så er det jo ærgerligt for kunderne der har satset på den hurtige forbindelse.

Jeg fatter ikke hvad du beklager dig over når andre bliver afvist på afstande under det halve, især hvis man ønsker mere end 1 mbit. Hvorfor stiller du spørgsmålet når du har alle svarene selv

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 19:58

Ostemanden---> Du har helt ret, hovedcentralen ligger 40 km væk og så er der en lille, (som du kalder fremskudt central) 8-10 km herfra.
Hvad er det for en service, som er bedre og billigere hos TDC i forhold til Cybercity eller enhver anden udbyder? Indtil videre har jeg ikke betalt en krone og de har virkelig knoklet på sagen. Dette inklusiv en tekniker fra TDC, der har kigget på sagen.
Beskeden, som jeg fik fra TDC var netop, at det var kablerne på min egen grund, den er gal med.
Og ja, jeg har koblet en anden computer til.. Jeg har normalt to kørende og problemet er ens for begge. Jeg har prøvet nye routere, ny switch, uden switch.. Problemet er og bliver det samme.... Men sjovt nok kun om aftenen... (man skulle ellers tro, at nettet var mest belastet af telefon og internet i dagtimerne).

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-11-04 19:59

ostemanden
Min erfaring siger at TDC ikke vil koste penge på de få kunder på landet.
For tiden har vi problem med telefonforbindelsen, reserveledninger findes ikke,
servicefolk fra TDC har travlt med forskellige forklaringer, de gør alt undtagen
at reparere fejlen. Som betyder ny ledning på ca 700 meter.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 23-11-04 20:02

Teil
Tjah... Jeg kan kun beklage, men henvise til det sted i kontrakten, hvor der står at vi er ansvarlige for at samtlige husstande i hele DK har mulighed for telefoni...
Men det er rigtigt... De kunder som der er mange penge i er jo sjovere end dem som der kun er udgifter ved... Desværre er det sådan...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 20:03

BjarneD---> Æhhh... Jeg klager over MIN forbindelse og tager egentlig ikke stilling til, hvad andre har eller ikke har.
Og jeg har bestemt ingen svar på problemet.. Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op i forhold til at få forbedret kobberet... Dette var mit oprindelige spørgsmål... Under alle omstændigheder synes jeg det er rart, at vende tingene med alle Jer på Kandu, da der tit kommer små ting frem som endnu ikke er forsøgt eller tænkt over... sorry, hvis det generer dig, men det er vist det Kandu er til for, ikke sandt?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 20:07

Hov, Ostemand, du lyder jo som om du har fingeren på pulsen hos TDC
Tit og ofte er der ikke meget lyd, når jeg snakker i almindelig telefon.. kan dette være en del af det samme problem?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-11-04 20:08

Ja desværre ostemanden.
Jeg er kun sur når det regner, forbindelsen er også sur i det våde vejr.
TDC har ikke svaret på mit ønske om lyslederkabel til huset.

Kommentar
Fra : TitTitBiiigAss

Dato : 23-11-04 20:09

Åhhh nej DovaBigAss igenigenigen - og ja det ved den søde grød, at du ligger sidst på linjen. Det på mere end en måde.

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-04 20:10

Vaxen -> Servicen ligger i rep. af din telefon ledning, når det er dig som har lavet problemet... Når fejlen skyldes udefra gener (fx. TDC's egne kabler eller andre ting) skal du selvfølgelig ikke punge ud, hvad enten det så er TDC eller CyberCity du har...

Det er som regel om aftenen der er mest trafik... Ved en 7-9 tiden er den værst... Der er alle folk på nettet... Lidt ligesom rush hour på motorvejene mellem 7-10...

Men hvad sagde den tekniker fra TDC, som var og kigge på problemet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-11-04 20:10

Vaxen
Jeg hørte forleden i pressen at mange deler problemet med
TDC´s manglende vilje til at servicere kunderne på landet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 20:15

Ostemanden---> Jeg talte ikke selv med teknikeren, men den besked jeg modtog var, at kobberet på min grund ikke er godt nok og det bliver overbelastet på denne tid af dagen. (pudsigt nok også om natten)
Hvis TDC er ansvarlig for deres egne kabler, må man vel kunne forvente, at de forsøger at udskifte/reparere dem? Er det sådan at det hjælper at stå på nakken af dem, eller kan jeg ligesågodt acceptere situationen?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 20:16

Det lyder som om, der skal en ordentlig røvfuld klager og læserbreve til

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 23-11-04 20:19

Vaxen (ang. dit telefon spg.) - Det kan det godt... Dårlige kobbertråde kan godt skabe stor ravage på telefon linien. Det lyder lidt som om (uden at have taget målinger eller anden ting) at dit trådpar kortslutter (især når du siger nedsat hørelse)...

Til dit andet spg. VÆR STÆDIG!!!! Det kan ikke være rigtigt at du skal spises af med en "halv" funktionel linie... De må udskifte stik-ledningen ind til dig, hvis det er den den er gal med... og du skal være fast besluttet på IKKE at betale for noget (med mindre det selvfølgelig er noget som er forsaget som følge af en handling fra din side .

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 20:23

Rent faktisk har vi to linjer ind.. Er der en mulighed for, hvis man skifter til den anden, at problemet så er løst? jeg ved, at den forrige ejer af huset brugte den anden forbindelse til adsl og han havde så vidt jeg ved ikke de problemer, som jeg har.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 23-11-04 20:33

Ja det er sku en god mulighed... Snak med dem om det... Bed evt. en tekniker om at komme ud og snak med ham om problemet... Jeg bliver nødt til at spørge... Hvor bor du henne?

Ps. Svarer nok ikke mere for iaften... Har en film på programmet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-11-04 20:36

Det er fint, Ostemand.... Jeg bor på Langeland... Lang langt ude . God fornøjelse med din film, jeg lader spørgsmålet stå til i morgen. Tak for nu!

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-04 20:35

Tak for svaret ostemanden.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-12-04 23:01

Fik du det til at køre?