/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mangler noget dokument orden, ikke kompr~
Fra : maya123
Vist : 526 gange
177 point
Dato : 22-11-04 13:13

Hejsa
Ja, jeg har altid et frygteligt rod i mine dokumenter og mapper, jeg har intet overblik over hvad jeg har.
Jeg mangler et slags gratis inddelings-program, altså ikke til komprimering. Det skal være sådan, at jeg på en meget nem måde, kan få sat mine 100.000 (hellere overdrive, end at være kedelig, men tæt på), dokumenter i system.
Det er ikke plads, men orden jeg mangler. Altså et meget overskueligt system, mest til mapper og Word.

Findes der et sådan?

Mange hilsner fra Maya

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-11-04 13:35

Det skulle ikke være noget problem, hvis du udnytter windows eget system i startmenuen, hvor du går ind i Dokumenter/Egne dokumenter og her opretter nye mapper og undermapper, som det passer dig. (Nye mapper opretter du enten i højre dialogboks eller ved at højreklikke i den åbne mappe for Egne Dokumenter). Jeg bruger selv Word til en masse og gemmer disse dokumenter i specifikke mapper (kategorier) samt undermapper hertil. Du skal naturligvis i starten begynde med at rydde op i dine dokumenter, hvor du, efter at have oprettet nogle kategorier (mapper) samt undermapper, placere dine forskellige dokumenter hvor de passer hen. Løbende kan du også oprette nye mapper når du vil gemme et nyt dukument. Vigtigt er det, at du gemmer alle dine dokumenter i den samme hovedmappe, nemlig Dokumenter. Mulighederne ligger altså på din computer, det er bare med at udnytte systemet. God arbejdslyst!

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-11-04 13:44

Tak akle
Burde måske have skrevet, at windows eget system ikke duer/passer til mig. Det gør det bare meget mere forvirrende med alle de samme gule mapper, man kan så vælge at sætte et foto eller lignende på mapperne, men det var ikke lige det, jeg ville have.

Jeg har snart 10 år på bagen, med words og mapper, så jeg ved godt om kategorierne osv.
Jeg tænkte, at nu findes der utrolig mange programmer til feks. at holde styr på fotos og musik, men altså ikke til dokumenter og mapper. Æv, men tak for dit råd, som jeg er sikker på andre kan bruge. og god dag.
MVH maya

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-11-04 13:56

Hej maya,

ikke for at trampe i det - men hvis du har brugt words og mapper i snart 10 år, burde du også have vænnet dig til at benytte en fornuftig træ-struktur og sigende navne på dine mapper, samt de dokumenter du gemmer.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-11-04 14:20

Hej IBM760
Tak for dit svar.
Når du alligevel stiller et personligt spørgsmål, så nej. Jeg har heller aldrig haft så meget som nu, jeg skal hitte rundt i.
Hav en fortsat god dag.
MVH Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-11-04 14:25

Tror faktisk ikke selv, at et sådan program findes, jeg har prøvet at se efter det.............men man ved jo aldrig om der sad en herinde med et godt bud.

(Måske var det noget for en program-nørd, he he, jo større vores pc'er bliver, jo større
tror jeg også at problemet bliver).
MVH Maya

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-11-04 14:33

Hej Maya

jeg ved det er svært, det glipper også for mig undertiden.
(Jeg burde også have lært det, da jeg har arbejdet med forskellige former for EDB siden 1965).

Privat tager jeg f.eks. mange digital billeder - så for at kunne genfinde dem benytter jeg foldere med forskellige kategorier (eks. Blomster / Natur / Arbejde / Foreninger o.s.v.).
Hver af disse er så igen opdelt i underfoldere med "Kort overordnet beskrivelse + dato".

Hvis der findes et system til inddeling af dokumenter - hvad forventer du så, at det skal opdele efter?
Skal det kunne gennemsøge alle dine dokumenter efter ord over en hvis længde eller bestemte ord?

Du har trods alt mulighed for fritekst søgning i Explorer.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-11-04 14:53

Hej igen Ivan
Ja, jeg havde tænkt mig noget i retning af visuelle boghylder, det har jeg i et fotoprogram.
Jeg er nemlig et af de mennesker, der kan fare vild i en telefonboks og altså også i Word.
I mit fotoprogram, tager man bare et fotoalbum ned fra hylden og vupti, man slår op og der ligger hele familien Brochmand, (jeg slægtsforsker). Lige som hvis du havde et rigtigt fotoalbum, real.

Jeg vil godt have noget visuelt overskueligt, som et boghylde, hvor man selv bestemmer farverne på bøgerne og kan sætte titler på osv. Inde i bøger er der et feks. alfabet, eller noget, hvor man kan sætte dokumenter ind. He he, jeg kan se det for mig, men ikke selv lave det, ævs.
Tror du det findes?
MVH Maya (som lige skal have en lur, men vender tilbage, klart).

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-11-04 15:26

Ikke umiddelbart - men jeg skal tænke over det!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-11-04 15:33

Hej maya123
Interresant ide du her fremlægger. Jeg har for en del år siden set en Acer computer (jeg mener det var en Acer, men er ikke sikker), hvor man havde forsøgt sig med et opstartsbillede der viste et kontor/bibliotek, sådan et rigtig hyggelig et med bøger fra gulv til loft, med et bord hvor der lå en kalender (der selvfølgelig åbnede et kalenderprogram), hver hylde kunne så navngives og farves efter ønske, f.eks. Gul reol til spil, grøn reol til systemværktøj, blå reol til dokumenter osv. På hver hylde kunne man så sætte bøger ind, med forskellige farver, hvor en orange bog på blå hylde f.eks. kunne navngives dokumenter, sportsforeningen, eller hvad man så kunne finde på. Om det er en god løsning eller ej, ved jeg ikke. Jeg tror iøvrigt heller ikke der findes noget lignende mere.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-11-04 16:11

Hejsa

noget i denne stil måske

http://www.handyarchive.com/Utilities/File-Management/11961-Atlast-File-Notes-Organizer.html

download af programet fra dette link her
www.handyarchive.com/download/11961/fnosetup.exe
siden er ikke så hurtig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-04 17:34

Microsoft word/powerpoint har jo indbygget >>organisationsdiagram<<
Forslag.
Lav en struktur til dine dokumenter dato/emne/type
Brug organisationsdiagrammet evt. i powerpoint til at gøre det lidt "festligt" og lav så henvisninger/hyperlink på de forskellige bokse, hen til mapperne i din struktur.
Du kan også lave en hjemmeside hjemme hos dig selv hvor du kan navigere rundt.
Jeg mener at huske, at du også har FrontPage som kan lave denne navigation.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-11-04 17:39

Hej Brassovitski
Ja, det er præcis, sådan noget lign. jeg havde forestillet mig, bare kun/mest som "papir"-opbevaring. Det findes til fotos, men åbenbart ikke til Word eller andre tekstfiler. Egentlig underligt og jeg mener at Windows eget system, er for klodset og omstændigt. Det er selvfølgelig smag og behag. Håber Microsoft en gang opdager, at vi er nogle stykker der gerne vil have noget mere "smart". Gad vide om det kun er mig, der mener det er lidt DOS-agtigt, he he. Tak for beskrivelsen, den er ret levende.

Hej dk
Taaaaak
Ja, måske bliver den valgt, godt link du har fundet der. Jeg tror dog stadig at den er fortrinsvis til billeder, i alle formater, forståes
Nu er jeg heller ikke den bedste til engelsk, kan dog lidt skoleagtigt, hvis jeg sætter mig selv 35-40 år tilbage, hi men ok, jeg har da en ordbog, problemet med den er, at den er lige så gammel.
Kære dk, kan du se om den kan benyttes udelukkende til word og tekstfiler, eller vil det være et for stort program at tage ned, når det "kun" skal bruges til mine mapper osv. Jeg kan ikke rigtig gennemskue det.....
Det er under alle omstændigheder, det bedste bud i dag, bortset fra Brassovitskis,
men det ser jo ikke ud til at eksistere.

Tilbage til:
Atlast! File Notes Organizer 3.3 (lad os lige glemme foto og billeder lidt).
Så vidt jeg kan læse mig til, kan det godt bruges til Word, altså til at "writing notes against any files on
disks" = skrive noter feks. til et dokument, er det rigtigt forstået?

Så kan det bruges til at "Catalog all your documents, not just images", det lyder jo som det helt rigtige for mig.
Kan man også åbne dokumentet derinde og tilføje 4-5 sætninger eller hele sider?

Jeg skal ikke bruge programmet til foto o.a. men derfor kan det jo måske godt bruges?

MVH maya (som aner en løsning)

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-11-04 17:43

Hej emesen
Tak for dit bidrag, men jeg bruger ikke powerpoint og har ikke FrontPage.
Rart at hilse på dig forøvrigt
MVH Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-11-04 18:03

emesen
Nååh ja, hvis du kan huske sååå langt tilbage, så:

http://www.kandu.dk/dk/spg/10742
FrontPage Ekspress
Der er jo sket mange nedbrud siden og jeg beholder min side på webbyen, forøvrigt var det:

28-01-03, det er jo over 1½ år siden, men du husker godt.
Jeg har det ikke mere.
MVH Maya

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-04 18:34

Tak i lige måde.
Det er kun min korttidshukommelse der ikke er så god.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-11-04 18:38

ha ha haha hold op................ jeg får ondt i maven........
god aften til dig........

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 177 point
Dato : 22-11-04 18:50

en komplet oversættelse bliver ikke nemt
men det jeg faldt over er:

Catalog all your documents, not just images. You can even add notes for a page or a section of video and jump straight to it in the viewer

programmet fylder 14. MB og umiddelbart ser det ud til det kan det du søger....
nemlig sætte dine dokumenter i system,
det er ikke kun til video, billeder osv. men også til dokumenter

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 23-11-04 06:02

Tak for svaret dk. Det var rart du fandt det, så nu vil jeg gå igang med at ordne filer og mapper,
så jeg finde noget igen.............også tak til de andre der har deltaget, hygge dag fra maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-11-04 13:01

ÆV ÆV Æv og atter æv, jeg har lige haft det på min pc, desværre det er en TRIAL version, man kan købe det for ca 50 dollars, små 300 danske. Så jeg slettede det altså igen. Jeg leder stadig og har fundet nogle mindre, men knapt så gode, ærgerligt. 30 dage, det gider jeg ikke.

MVH maya

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-11-04 14:20

ja øv
jeg kiggede ellers spalte op og spalte ned, for at finde ud af om det kun var en "trial version"
uden at kune finde noget,

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-11-04 15:47

hej Maya

nu har jeg prøvet programmet........
stillet uret een måned frem. således jeg kom ud over de 30 dage, programmet virker stadig, men kun
som en "light version" d.v.s man kan kun lave 1 note pr. mappe, hvis jeg forsøger at lave flere
kommer der en meddelse frem hvori der står dette er en light version og hvis jeg vil lave flere noter på samme
fil skal jeg have "pro versionen"
så programmet låser ikke efter 30 dg. men mister bare nogle af funktionerne..........

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-11-04 18:16

Nej dk, det skriver de også først, når man har downloaded og jeg tror desværre at det er blevet almindeligt.

Oki, tak fordi du prøvede, jeg har kun uninstall, men har stadig programmet liggenende.

Jeg er gået i gang med at søge selv, for nu har jeg nogle stikord, hvis man mister de funktioner, kan det måske blive møjsommeligt i sidste ende, men ok.........mange tak, det var pænt af dig og nu skal du ikke bruge flere point på det.
Men hvis du løber ind i noget andet............kan det være du gider at give et link, du kan bare lave en tråd på 1 point eller sende en besked gennem min hjemmeside.
Mange gode aftenønsker fra Maya