/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Skriftstørrelse ? hvordan ændrer man det~
Fra : Lazzz
Vist : 401 gange
50 point
Dato : 20-11-04 19:33

Hey.

Jeg er ved at få færdiggjort noget gæstebog - men den side hvor man skriver hilsenen kan jeg ikke får ændret skrift størrelsen på , Navn, Din E-mail og Skriv en hilsen i Gæstebogen forbliver stort og det er øv .....

Så hvordan ændrer jeg størrelse på den tekst ?

Koden ser sådan ud :

<?
//CONFIG - Herfra kan du ændre variablerne så farver mv. kan tilpasses på din side !!!
//generelt
$titel = ("<b><font size=\"-1\"></b>"); //overskrift på gæstebog
$ptitel = ("Laz.dk Gæstebog"); //teksten på browservinduet når gæstebogen er åbnet
$width = ("450"); //bredde på gæstebog i pixel
$align = ("center"); //hvor på siden skal gæstebogen placeres
$liniecol = ("C0C0C0"); //skilleliniens farve
$titelcol = ("#666666"); //baggrundsfarve for cellen med titlen/overskriften i
$skrivcol = ("#666666"); //baggrundsfarve for cellen med "Skriv i gæstebog"
$effektcol = ("909090"); //hover effekten når curser er over tabelcellen med "Skriv i gæstebog"
$texttype = ("verdana"); //font type ariel, verdana eller lignende

//selve indtastningensformularen i gæstebogen
$navnemailbr = ("30"); //breden på feltet med navn og email
$hilsenbr = ("50"); //breden på feltet hvor hilsen skrives
$hilsenlin = ("4"); //hvor mange linier skal der være på forhånd i hilsen feltet
$sendknapbr = ("35"); //bredde på sendknap i px
$sendknapcol = ("e9e9e9"); //farven på send knappen

//output baggrundsfarver - også farver for selve indtastningsformular
$navnemailcol = ("909090"); //farven hvor navn og email står
$datocol = ("C0C0C0"); //farven hvor dato står
$hilsencol = ("E0E0E0"); //farven for hilsen

//link
$linkcol = ("#000000"); //linkfarve
$visitedcol = ("#000000"); //besøgt link farve
$activecol = ("#CC0000"); //aktivt link farve
$hovercol = ("EFFFEF"); // effekt på link når curser er over
$underline = ("none"); //none eller underline - understreging af links eller ej

//filer som gæstebogen benytter
$file = "gaste.txt";
$logfil = "log.txt";

// CONFIG SLUT - med mindre du ved havd du laver skal du ikke ændre koden herunder !!
?>

<?
if (!$action){
?>

<html>
<head>
<script language="JavaScript">
function co(element,mode) { //effekt over tabel celler
if (mode=="in") {
cursortype = 'hand'
colorval = '<? echo "$effektcol"; ?>'
} else if (mode=="out") {
cursortype = ''
colorval = '<? echo "$skrivcol"; ?>'
}
element.style.background=colorval;
element.style.cursor=cursortype;
}
</script>
<title><? echo "$ptitel"; ?></title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"></head>
<style>
<!--
a:link{color: <? echo "$linkcol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:visited{color: <? echo "$visitedcol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:active{color: <? echo "$activecol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:hover{color: <? echo "$hovercol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
-->
</style>
<body link="#000000" vlink="#000000" alink="#CC0000"><font size="-3" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><font style="font-family: <? echo "$texttype"; ?>;">
</font>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" width="<? echo "$width"; ?>" align="<? echo "$align"; ?>">
<tr>
<td colspan="3" align="center" bgcolor="<? echo "$titelcol"; ?>"><font size="-3" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><? echo "$titel"; ?></font></td>
</tr>
<tr>
<td align="center" bgcolor="<? echo "$skrivcol"; ?>" onmouseover="co(this,'in');" onmouseout="co(this,'out');"><font size="-3" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="index.php?action=skriv">Skriv
besked</a></font></td>
</tr>
<tr>
<td align="center"><hr size="1" width=100% color="<? echo "$liniecol"; ?>"></td>
</tr>
</table>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" width="<? echo "$width"; ?>" align="center">
<?
include("gaste.txt");
?>
</table>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" align="center" width="<? echo "$width"; ?>">
<tr>
<td align="center" bgcolor="<? echo "$skrivcol"; ?>" onmouseover="co(this,'in');" onmouseout="co(this,'out');"><font size="-3" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="index.php?action=skriv"><font style="font-family: <? echo "$texttype"; ?>;">Skriv
besked</font></a></font></td>
</tr>
</table>
</html>

<?
}
if ($action == "skriv") {
?>
<head>
<style type="text/css">
<!--
a:link{color: <? echo "$linkcol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:visited{color: <? echo "$visitedcol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:active{color: <? echo "$activecol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:hover{color: <? echo "$hovercol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
-->

.Submitknap {
background-color : <? echo "$sendknapcol"; ?>;
border : 1px solid;
border-bottom : 1px solid Gray;
border-top : 1px solid Silver;
border-left : 1px solid Silver;
border-right : 1px solid Gray;
font-size: 10px;
font-weight: plain;
width: <? echo "$sendknapbr"; ?>px;
}
</style>
<title><? echo "$ptitel"; ?></title>
</head>
<font style="font-family: <? echo "$texttype"; ?>;">
<form action="<? echo $PHP_SELF ?>" method="post" onSubmit="return Checkform(this);">
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="<? echo "$width"; ?>" align="<? echo "$align"; ?>">
<tr>
<td>
<tr>
<td valign="top" bgcolor="<? echo "$navnemailcol"; ?>">Navn<br>
<input type="text" size="<? echo "$navnemailbr"; ?>" name="navn"></td>
<td valign="top" bgcolor="<? echo "$navnemailcol"; ?>">Din E-mail<br>
<input type="text" size="<? echo "$navnemailbr"; ?>" name="email"></td>

</tr>
<tr>
<td valign="top" colspan="2" bgcolor="<? echo "$hilsencol"; ?>">Skriv en hilsen i Gæstebogen <br>
<textarea name="hilsen" rows="<? echo "$hilsenlin"; ?>" cols="<? echo "$hilsenbr"; ?>"></textarea>
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" align="center"><input type="Submit" name="action2" value="Send" Class="Submitknap"><hr size="-2" width=100% color="<? echo "$liniecol"; ?>"></td>
</tr>
</table>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" width="<? echo "$width"; ?>" align="center">
<?
include("gaste.txt");
?>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</form>
<script language="JavaScript">
<!--
function Checkform(thisform) {
// Startværdier
strError = 'Der opstod følgende fejl:\n\n';
intError = 0;

//Check Email, er den tom
if (thisform.email.value == "")
{
strError = strError + '- Din E-mail mangler !\n'
intError = 1;
thisform.email.focus();

}
// Check for @ i email
if (thisform.email.value.indexOf("@") == -1 && thisform.email.value != "")
{
strError = strError + '- Der mangler @ i emailadresse !\n'
intError = 1;
thisform.email.focus();

}

// Check navn
if (thisform.navn.value == "")
{
strError = strError + '- Du mangler at skrive dit navn !\n'
intError = 1;
thisform.navn.focus();

}

// Check indlæg
if (thisform.hilsen.value == "")
{
strError = strError + '- Du har ikke skrevet en hilsen !\n'
intError = 1;
thisform.hilsen.focus();

}

if (intError == 1) {
alert(strError)
return false;
}

</script>

<?
}
if ($action2 == "Send") {

if ($REMOTE_ADDR == "") $ip = "ingen ip";
else $ip = getHostByAddr($REMOTE_ADDR);

$date = date("d-m-Y H:i:s");
$dato = date("d/m Y");

$str = "
<tr>
<td bgcolor=\"$navnemailcol\" width=\"$width\"><font size=-3><b>$navn</b> [ e-mail: <a href=\"mailto:$email\">$email</a> ]</font></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor=\"$datocol\" width=\"$width\"><font size=-2>Skrev den $dato</font></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor=\"$hilsencol\" width=\"$width\"><font size=-2>$hilsen</font></td>
</tr>
<tr>
<td width=\"$width\"><hr size=\"1\" width=100% color=\"$liniecol\"></td>
</tr></font>";

$fp = fopen($file, "r");
$arr = file($file);
$res = implode( "", $arr);
$res = "$str$res";
fclose($fp);

$fp = fopen($file, "w"); fwrite($fp, $res);
fclose($fp);

//logfil
$str2 = "$date: $navn, e-mail: $email har skrevet i gæstebogen, (IP: $ip, Browser: $HTTP_USER_AGENT)\n";

$fp2 = fopen($logfil, "r");
$arr2 = file($logfil);
$res2 = implode( "", $arr2);
$res2 = "$str2$res2";
fclose($fp2);

$fp2 = fopen($logfil, "w"); fputs($fp2, $res2);
fclose($fp2);
Print "<meta http-equiv=\"Refresh\"content=\"0; Url=$PHP_SELF\">"; } ?>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-11-04 00:38

Ved ikke en dyt om php, men skal du ikke alle steder du angiver HEX værdier for farver, skrive dem på formen :

#XXXXXX

Altså f.eks. :

$liniecol = ("#C0C0C0"); //skilleliniens farve

..istedet for :

$liniecol = ("C0C0C0"); //skilleliniens farve

Osv.. ???

Ændre størrelse på f.eks. teksten : Skriv en hilsen i Gæstebogen ...til 75% ?

Kode
<span style="font-size:75%">Skriv en hilsen i G&#230;stebogen</span>

Du kan også angive tekst størrelse i punkter: pt, tommer: in, centimeter: cm, pixels, px eller EM'er: em.

Typerne px, em og % er skalérbare for brugeren, som dermed selv kan styre den generelle størrelse af skriften på hele siden via sin browsers menu; Vis->Tekststørrelse. Vigtigt for svagtsynede.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-11-04 00:43

Der er iøvrigt et CSS kursus hér på sitet : http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/cssKursus.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lazzz

Dato : 21-11-04 12:14

Så hvordan skal nedenståendese ud ?

<td valign="top" bgcolor="<? echo "$navnemailcol"; ?>">Navn<br>
<input type="text" size="<? echo "$navnemailbr"; ?>" name="navn"></td>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-11-04 12:32

Du kan jo sætte en overordnet CSS regel i din <head> sektion :

Kode
<style>
body
{
font-family:Tahoma,Verdana,Arial,sans-serif;
font-size:0.75em;
letter-spacing:1px;
}
</style>

..eller en specifik selektor for de enkelte elementer:

Kode
<style>
td
{
font-family:Tahoma,Verdana,Arial,sans-serif;
font-size:0.75em;
letter-spacing:1px;
}

input
{
font-family:Tahoma,Verdana,Arial,sans-serif;
font-size:0.75em;
letter-spacing:1px;
}
<style>

..men vil da råde dig til at lave en CSS fil der inkluderes på alle sider, da lokale og inline regler i CSS overtrumfer disse.

Du kan læse mere om stylesheet formatering her : http://www.w3schools.com/css/default.asp

En god side om webdesign, bl.a. CSS på dansk finder du her : http://webdesign101.dk/

Jørgen Farum Jensen har skrevet nogle aldeles glimrende bøger om emnet ...alle pengene (299 kr. + 199 kr.) værd !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lazzz

Dato : 21-11-04 13:50

Hmm , kan ikke få det til at funge ....

har du mulighed for at sætte det ind i min kode så jeg kan se hvordan det skal stå ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-04 16:42

Nej ! Du må selv lave noget af arbejdet. Det du spørger om; hører hjemme under layout og CSS i forhold til HTML dokumentets repræsentation.

Klø på herfra : ..dit 'problem' ligger inden for HTML layout. Altså : CSS ! ...næppe et PHP spørgsmål

En begynderside : http://www.htmlgoodies.com/tutors/ie_style.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 19:44

La >> Du kunne evt. gøre det, at du bytter
'Navn' ud med '<font size="-2">Navn</font>'
'Din email' ud med '<font size="-2">Din email</font>'
'Skriv en hilsen' ud med '<font size="-2">Skriv en hilsen</font>'

Molokyle >> Chill...

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 21-11-04 19:46

hov, hvad skete der lige med Laz z z 's navn?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-04 04:56

nebis -> Der er bare lige den hage ved din løsning at <font> markøren er deprecated i HTML 4.01 hvorved man ikke kan bruge !DOCTYPE'en strict.dtd og derfor ikke kan få valideret HTML koden korrekt hos W3.org, hvis man har tænkt sig at følge standarden. Dette gælder også mange parametre som f.eks. valign= og bgcolor=. Problemet hos Lasss er at man blander <font> markører og CSS styles. Det vil næppe gå godt. Det virker som koden er genereret af Frontpage, Stones Webwriter, Dreamweaver eller anden WYSIWYG, hvilket er en meget dårlig ide. Skal man ind og rette i koden, så går der ged og spagetti i den. Man bør altid lave sine sider i Notesblok eller anden alm. ASCII editor og holde sig til standarden. Det giver 'ren' kode, som andre programmører/udviklere også har en chance for at forstå

Der i CSS mulighed for at indsætte inline :

<td valign="top" bgcolor="<? echo "$navnemailcol"; ?>" style="font-size:75%">Navn<br>
<input type="text" size="<? echo "$navnemailbr"; ?>" name="navn"></td>

Men det kan klart bedre betale sig at lave et externt stylesheet med egenskaber for body, table, td, div, p osv...
og inkludere dette på alle sider. Skal en enkelt side have et specielt layout kan man bruge en <style> ... </style> i sin <head> ... </head> sektion og hvis det kun er et enkelt element på siden en inline style=.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Lazzz

Dato : 22-11-04 10:05

Tak for svaret molokyle.