/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Gæstebog -bøvl - er jeg fattesvag eller ~
Fra : Lazzz
Vist : 2146 gange
40 point
Dato : 20-11-04 15:53

Hey : )

Jeg vil oprette en gæstebog og har nedenstående kode:

<?
//CONFIG - Herfra kan du ændre variablerne så farver mv. kan tilpasses på din side !!!
//generelt
$titel = ("<b><font size=\"5\">Gæstebog></b>"); //overskrift på gæstebog
$ptitel = ("Velkommen til gæstebog"); //teksten på browservinduet når gæstebogen er åbnet
$width = ("580"); //bredde på gæstebog i pixel
$align = ("center"); //hvor på siden skal gæstebogen placeres
$liniecol = ("C0C0C0"); //skilleliniens farve
$titelcol = ("FFFFFF"); //baggrundsfarve for cellen med titlen/overskriften i
$skrivcol = ("C0C0C0"); //baggrundsfarve for cellen med "Skriv i gæstebog"
$effektcol = ("909090"); //hover effekten når curser er over tabelcellen med "Skriv i gæstebog"
$texttype = ("verdana"); //font type ariel, verdana eller lignende

//selve indtastningensformularen i gæstebogen
$navnemailbr = ("39"); //breden på feltet med navn og email
$hilsenbr = ("70"); //breden på feltet hvor hilsen skrives
$hilsenlin = ("4"); //hvor mange linier skal der være på forhånd i hilsen feltet
$sendknapbr = ("300"); //bredde på sendknap i px
$sendknapcol = ("e9e9e9"); //farven på send knappen

//output baggrundsfarver - også farver for selve indtastningsformular
$navnemailcol = ("909090"); //farven hvor navn og email står
$datocol = ("C0C0C0"); //farven hvor dato står
$hilsencol = ("E0E0E0"); //farven for hilsen

//link
$linkcol = ("00009F"); //linkfarve
$visitedcol = ("00009F"); //besøgt link farve
$activecol = ("00009F"); //aktivt link farve
$hovercol = ("EFFFEF"); // effekt på link når curser er over
$underline = ("none"); //none eller underline - understreging af links eller ej

//filer som gæstebogen benytter
$file = "gaste.txt";
$logfil = "log.txt";

// CONFIG SLUT - med mindre du ved havd du laver skal du ikke ændre koden herunder !!
?>

<?
if (!$action){
?>

<html>
<head>
<script language="JavaScript">
function co(element,mode) { //effekt over tabel celler
if (mode=="in") {
cursortype = 'hand'
colorval = '<? echo "$effektcol"; ?>'
} else if (mode=="out") {
cursortype = ''
colorval = '<? echo "$skrivcol"; ?>'
}
element.style.background=colorval;
element.style.cursor=cursortype;
}
</script>
<title><? echo "$ptitel"; ?></title>
</head>
<style>
<!--
a:link{color: <? echo "$linkcol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:visited{color: <? echo "$visitedcol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:active{color: <? echo "$activecol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:hover{color: <? echo "$hovercol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
-->
</style>
<font style="font-family: <? echo "$texttype"; ?>;">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" width="<? echo "$width"; ?>" align="<? echo "$align"; ?>">
<tr>
<td colspan="3" align="center" bgcolor="<? echo "$titelcol"; ?>"><? echo "$titel"; ?></td>
</tr>
<tr>
<td align="center" bgcolor="<? echo "$skrivcol"; ?>" onmouseover="co(this,'in');" onmouseout="co(this,'out');"><a href="" title="Skriv en hilsen i Gæstebogen !">Skriv i Gæstebogen</a></td>
</tr>
<tr>
<td align="center"><hr size="1" width=100% color="<? echo "$liniecol"; ?>"></td>
</tr>
</table>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" width="<? echo "$width"; ?>" align="center">
<?
include("gaste.txt");
?>
</table>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" align="center" width="<? echo "$width"; ?>">
<tr>
<td align="center" bgcolor="<? echo "$skrivcol"; ?>" onmouseover="co(this,'in');" onmouseout="co(this,'out');"><a href="" title="Skriv en hilsen i Gæstebogen !"><font style="font-family: <? echo "$texttype"; ?>;">Skriv i Gæstebogen</font></a></td>
</tr>
</table>
</html>

<?
}
if ($action == "skriv") {
?>
<head>
<style type="text/css">
<!--
a:link{color: <? echo "$linkcol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:visited{color: <? echo "$visitedcol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:active{color: <? echo "$activecol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
a:hover{color: <? echo "$hovercol"; ?>;text-decoration: <? echo "$underline"; ?>;}
-->

.Submitknap {
background-color : <? echo "$sendknapcol"; ?>;
border : 1px solid;
border-bottom : 1px solid Gray;
border-top : 1px solid Silver;
border-left : 1px solid Silver;
border-right : 1px solid Gray;
font-size: 12px;
font-weight: plain;
width: <? echo "$sendknapbr"; ?>px;
}
</style>
<title><? echo "$ptitel"; ?></title>
</head>
<font style="font-family: <? echo "$texttype"; ?>;">
<form action="<? echo $PHP_SELF ?>" method="post" onSubmit="return Checkform(this);">
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="<? echo "$width"; ?>" align="<? echo "$align"; ?>">
<tr>
<td>
<tr>
<td valign="top" bgcolor="<? echo "$navnemailcol"; ?>">Navn<br>
<input type="text" size="<? echo "$navnemailbr"; ?>" name="navn"></td>
<td valign="top" bgcolor="<? echo "$navnemailcol"; ?>">Din E-mail<br>
<input type="text" size="<? echo "$navnemailbr"; ?>" name="email"></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top" colspan="2" bgcolor="<? echo "$hilsencol"; ?>">Skriv en hilsen i Gæstebogen <br>
<textarea name="hilsen" rows="<? echo "$hilsenlin"; ?>" cols="<? echo "$hilsenbr"; ?>"></textarea>
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" align="center"><input type="Submit" name="action2" value="Send" Class="Submitknap"><hr size="1" width=100% color="<? echo "$liniecol"; ?>"></td>
</tr>
</table>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="2" width="<? echo "$width"; ?>" align="center">
<?
include("gaste.txt");
?>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</form>
<script language="JavaScript">
<!--
function Checkform(thisform) {
// Startværdier
strError = 'Der opstod følgende fejl:\n\n';
intError = 0;

//Check Email, er den tom
if (thisform.email.value == "")
{
strError = strError + '- Din E-mail mangler !\n'
intError = 1;
thisform.email.focus();

}
// Check for @ i email
if (thisform.email.value.indexOf("@") == -1 && thisform.email.value != "")
{
strError = strError + '- Der mangler @ i emailadresse !\n'
intError = 1;
thisform.email.focus();

}

// Check navn
if (thisform.navn.value == "")
{
strError = strError + '- Du mangler at skrive dit navn !\n'
intError = 1;
thisform.navn.focus();

}

// Check indlæg
if (thisform.hilsen.value == "")
{
strError = strError + '- Du har ikke skrevet en hilsen !\n'
intError = 1;
thisform.hilsen.focus();

}

if (intError == 1) {
alert(strError)
return false;
}

</script>

<?
}
if ($action2 == "Send") {

if ($REMOTE_ADDR == "") $ip = "ingen ip";
else $ip = getHostByAddr($REMOTE_ADDR);

$date = date("d-m-Y H:i:s");
$dato = date("d/m Y");

$str = "
<tr>
<td bgcolor=\"$navnemailcol\" width=\"$width\"><font size=2><b>$navn</b> [ e-mail: <a href=\"mailto:$email\">$email</a> ]</font></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor=\"$datocol\" width=\"$width\"><font size=1>Skrev den $dato</font></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor=\"$hilsencol\" width=\"$width\"><font size=2>$hilsen</font></td>
</tr>
<tr>
<td width=\"$width\"><hr size=\"1\" width=100% color=\"$liniecol\"></td>
</tr></font>";

$fp = fopen($file, "r");
$arr = file($file);
$res = implode( "", $arr);
$res = "$str$res";
fclose($fp);

$fp = fopen($file, "w");
fwrite($fp, $res);
fclose($fp);

//logfil
$str2 = "$date: $navn, e-mail: $email har skrevet i gæstebogen, (IP: $ip, Browser: $HTTP_USER_AGENT)\n";

$fp2 = fopen($logfil, "r");
$arr2 = file($logfil);
$res2 = implode( "", $arr2);
$res2 = "$str2$res2";
fclose($fp2);

$fp2 = fopen($logfil, "w");
fputs($fp2, $res2);
fclose($fp2);
Print "<meta http-equiv=\"Refresh\"content=\"0; Url=$PHP_SELF\">";
}
?>

Den har jeg gæmt som gb.php

Så er der lavet to tekstfiler gaste.txt og log.txt ( begge chmod 777 )

Alle 3 filer er lagt i en mappe på gb - så Url´en hedder www.domæne.dk/gb/gb.php

Går man ind på www.domæne.dk/gb/gb.php viser den siden og der står også rigtigt nok " Skriv i Gæstebogen " , men når man så trykker på det fejler den og skriver :

Forbidden
You don't have permission to access /gb/ on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.27 Server at www.domæne.dk Port 80

---

Hvad gør jeg galt ?

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 20-11-04 16:25

det ser ud til at det er din mappe der ikke gives tilladelse her, prøv med chmod 755 på mappen

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 20-11-04 16:37

det kan også være at det er din apache der laver bøvl det kan være fordi der ikke er en indexfil i din mappe
så er det apache du skal have fat i eller omdøbe gb.php om til index.php

Kommentar
Fra : Lazzz

Dato : 20-11-04 16:39

Stadig samme fejl : (

Kommentar
Fra : Lazzz

Dato : 20-11-04 16:42

det sidste hjalp - nu er der ingen fejlmeddelelse - men nu sker der ikke noget hvis der trykkes på " skriv i gæstebogen "

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 20-11-04 16:57

<td align="center" bgcolor="<? echo "$skrivcol"; ?>" onmouseover="co(this,'in');" onmouseout="co(this,'out');"><a href="" title="Skriv en hilsen i Gæstebogen !">Skriv i Gæstebogen</a></td>
dette link henviser ikke til noget prøv at tilføje et link her så hjælper det nok

Accepteret svar
Fra : poul_from

Modtaget 40 point
Dato : 20-11-04 17:04

linket du skal have tilføjet er index.php?action=skriv

Kommentar
Fra : Lazzz

Dato : 20-11-04 17:16

arh ja for fanden da ..).. det spiller nu .. takker for hjælpen

Kommentar
Fra : Lazzz

Dato : 20-11-04 17:17

arh ja for fanden da ..).. det spiller nu .. takker for hjælpen

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 20-11-04 17:53

det var så lidt skulle det være en anden gang

Godkendelse af svar
Fra : Lazzz

Dato : 20-11-04 18:06

Tak for svaret poul_from.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 20-11-04 18:06

husk at lukke spørsmålet