/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
plastikvinduer
Fra : freddiemercury
Vist : 1796 gange
200 point
Dato : 20-11-04 09:42

nogen der har gode råd omkring plastikvinduer
vi skal bygge hus og hvem har de bedste/billigste plastvinduer

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 20-11-04 09:57

Vores vinduer er fra Primo Plast i Hobro, jeg ved ikke om de er billige, men har tillid til produktet, og så gør det ikke noget at de måske er lidt dyrere, for som man også skal tænke når det er et produkt som skal holde i mange år, så gør prisen ikke det store når kvaliteten er god/bedst. Jeg har kun de bedste anbefalinger til Primo.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 20-11-04 10:00

Måske kan det bruges: http://www.primovinduer.dk/

vi er godt tilfreds med dem.

Lally

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 20-11-04 10:49
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-11-04 11:54

Det bedste råd til plastvinduer, er køb træ/aluvinduer, fra Rationel, de er utrolig billige, og virkelig professionelle, med deres finish og funktioner.
http://www.rationel.dk/dk/index.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-11-04 12:01

Vi har trævinduer i stueetagen og de skal jo males indimellem. Det er husmorvinduer.
I loftetagen har vi primo plastvinduer, de har suddet der i 22 år, de er vedligeholdelsesfri og vi er utrolig glade for dem.
Et eller andet siger mig at vinduer skal være af træ men som sagt jeg er utrolig glad for mine Primo vinduer.
(På trævinduer er det meget godt med aluskinne forneden, der er dog det at sige til det at der samler sig møg nedenunder og får man ikke dette væk er det et herligt sted for fugt)

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 20-11-04 14:23

jeg kan kun anbefale, "kernevinduet" hvor du får 25 års garanti..
http://www.kernevinduet.dk

mvh. Melander(arbejder der selv, ja nemlig ja.)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-11-04 15:13

Plastikvinduer, ja hvis du ønsker død over dine potteplanter.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 20-11-04 18:46

personligt foretrekker jeg træ , men som der siges skal de jo males
træ med alukappe er nok det bedste hvis du ikke vil male , men som der bliver sagt så er rationel aldus ret gode , de er lavet rigtigt flot og skal aldrig males udvendigt , men koster også en del mere , men er det værd
plast er IKKE som mange tror vedligeholdelsesfri , når de er mere end 5 år er det faktisk dem der er mest arbejde med hvis de fortsat skal være pæne , de skal poleres , justeres og smøres hvert år , hvis de skal forblive i god stand , og desuden giver de et meget dårligere indeklima , end andre vinduer

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 20-11-04 19:44

Jeg kan kun afkræfte "bredkers" kommentar ang. indeklima, jeg ved godt at tømrer/snedkere som regel har aversioner mod plast, hvor dette har erstattet træ, så mon ikke han falder under denne kategori, og tidligere er en som skriver om planters død, også ham vil jeg sætte under denne kategori, for der er intet som helst om disse blasfemiske udtalelser. Ang. vedligeholdese af plastvinduer, så har jeg også hørt den med at de skal poleres, men det er også kun rygter, - og så kan man selv regne ud hvordan de er opstået.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-11-04 22:48

Vi har aldrig i 22 år vi har haft vores Primo vinduer poleret eller smurt dem, kun selve tætningslisten har fået silicone hvert år, men det skal trævinduer jo også have.
Vinduerne er stadig hvide og ikke gulnede ligesom de lukkes op næsten dagligt for udluftning, og her er det dejligt at de kan åbnes helt eller sættes i udluftningsposition hvor de åbner ca. 15 cm foroven, så kan det bare regne.
Næ Primo er ikke så dårligt endda.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-11-04 00:16

hvis du læser mit indlæg igen vil du se at jeg ikke påstår at plast er dårligt , jag siger hvad jeg personligt vil vælge
jeg har monteret og vedligeholdt adskillige vinduer af både plast , alu og træ , så hvis dine er lige som nye efter 22 år er du så heldig at høre til mindretallet
det er en smagssag om man vælger træ eller plast , og bliver det plast , så ja , primo er af en udmærket kvalitet , man må bare se på fordele og ulemper og vælge derfra efter hvad man selv sætter højest
der er både fordele og ulemper ved alle typer vinduer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-11-04 15:35

Bredker har ret, jeg skrev jo også bare om mine erfaringer ligesom jeg skrev at et eller andet siger mig at det skal være træ.
Jeg har lige monteret en ny terrassedør af træ fra Gunsti

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 21-11-04 16:57

Der er egentligt ikke noget galt med plastvinduer, men de er somregel alle opbygget på en aluramme, ellers er de for "løse".
De skal vedligeholdes med afvaskning og voksning, og en sjælden gang oppolering, da de også nedbrydes af sollys i det yderste lag.
Fordele: Skal ikke males, ser pæne ud, slår sig ikke.
Ulemper: Kan blive skørt i frost, og kan give kondens indvendig i aluprofilen, er tit dyr. Laves også af småfirmaer der har anskaffet sig en plastsvejsemaskine, og man kan ikke regne med at firmaet existerer mange år, derfor bør man vælge et firma der har været på markedet længe.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 21-11-04 18:07

Tak for svaret pallebhansen.