/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
WinXp Service pack 2-netværksproblem
Fra : play3r
Vist : 424 gange
120 point
Dato : 18-11-04 19:51

Hej allesammen,, jeg har netop formatteret min to pc'ere. Inden jeg installleret service pack 2 havde jeg ingen problemer med det interne netværk.
Pc1 er sat op til deling af internet forbindelse, og lan kortet er ganske rrigtig sat til at fungere som gateway med 192.168.0.1 og kører på samme under net maske.
Problemet er at når jeg vil se delte filer og mapper på netværket for jeg følgende meddelse..
Adgang nægtet kontakt admin etc..!
Er der nogen som har en ide hvad jeg gør forkert her ..?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-04 20:00

check om fildeling er slået til det kan forhindre adgangen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-04 20:10

Jeg vil foreslå at du installerer protokollen NWLink Netbios (IPX/SPX) på alle maskiner i netværket og deaktiverer netbisos over TCP/IP (Egenskaber for TCP/IP - Avanceret - Wins)
Det er svært at have både internt og externt netværk på samme protokol.
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 18-11-04 21:54

Fildelingen er sat til og jeg har installeret (ipx/spx) protokol. Jeg har lige deaktiveret netbios på begge lan kort.
Men stadig ik adgang.
Kablet mellem de to LAN Clienter er et cros over.. ? Men det skal det vel så vidt jeg ved os være.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-04 22:31

Du skal ind i indstillinger til XP firewall og give tilladelse til at benytte forbindelsen eller slå Firewall fra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-04 23:10

Har du aktiveret fildeling med netværksguiden? (Det er ikke nok at installere fildeling)
Har du sikret dig at mapperne er delte?

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 19-11-04 00:33

Undre mig over BjarneD's forslag om at installere ipx.
Windows har ikke brug for ipx-protokollen med mindre der er Novell maskiner på netværket.

Til gengæld er forslaget med at se på Windows firewall-indstillinger godt, fordi sp2 slår firewallen til automatisk også selvom man har en firewall i forvejen.

Det kunne godt være firewallen der blokerer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 00:58

Dr_Dydendak, du kunne vist også have godt af at læse dette:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
Når man frakobler netbios over TCP/IP og i stedet anvender (Microsoft) protokollen NWLink Netbios kan man anvende TCP/IP til WAN og IPX/SPX til LAN, hvilket giver et mere driftsikkert og sikkert netværk.
Når man opsætter Novell netværk (som jeg har arbejdet en del med er det ikke MS protokoller man anvender, men Novells egne som installeres sammen med Novell klienten.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 01:01

Citat fra Wintip:
Citat
Protokoller og NetBIOS:
TCP/IP protokollen er i dag den mest udbredte. Den bruges på Internettet og de fleste netværksmiljøer der kontrolleres af servere. Hvis du bruger TCP/IP til deling er det også nødvendigt at have NetBIOS aktiveret over TCP/IP. NetBIOS over TCP/IP er en sikkerhedsrisiko når der er direkte adgang til Internettet - vel at mærke når der er aktive server-tjenester på computeren, som f.eks. delte mapper og printere.
IPX/SPX protokollen kan kun bruges til transport af data i lokalnet, og ikke over Internet. Derfor er det den sikreste protokol at bruge til deling i hjemmenetværk. Med IPX/SPX som delingsprotokol kan NetBIOS over TCP/IP deaktiveres. Så kan ingen få adgang til dine delte mapper fra Internettet - med mindre du lader dig narre til at installerer en Trojan eller orm, der kan give adgang til din computer og dermed hele netværk.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 19-11-04 01:13

Sikke mange forslag. tak for det.. :D
Jeg har prøvet alle forslag indtil vidre.
Delingen er aktiv og kan ses på pc'en men man kan ik se den fra den anden pc.
har os prøvet i cmd. der siger den system fejlen 5 opstod.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-11-04 01:20

??
Har du husket at dine computere (helst) skal arbejde i samme arbejdsgruppe, mens computernavnene skal være unikke (forskellige).
Du kan måske have nytte af dette link, der ganske vist er meget detaljeret, men som gennemgår systematikken i opsætningen. Du kan springe det med faste Ip adresser over da du kun kan anvende det med router, men afsnittet om deling fortæller meget.
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/

Kommentar
Fra : Rantz

Dato : 25-11-04 12:49

Du kan gå in ved at skrive admin password i dem 2 inloggningsruterne rantz

Kommentar
Fra : Rantz

Dato : 25-11-04 12:49

Du kan gå in ved at skrive admin password i dem 2 inloggningsruterne rantz

Kommentar
Fra : Rantz

Dato : 25-11-04 12:49

Du kan gå in ved at skrive admin password i dem 2 inloggningsruterne rantz

Kommentar
Fra : Rantz

Dato : 25-11-04 12:50

Du kan gå in ved at skrive admin password i dem 2 inloggningsruterne rantz

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 28-11-04 15:24

Rantz skrev
Du kan gå in ved at skrive admin password i dem 2 inloggningsruterne rantz

Den forstår jeg ik helt , hvor er det jeg kan skrive adminpassword hende ::??

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 120 point
Dato : 28-11-04 16:15

Har du givet tilladelse i XP firewall, eller prøvet forsøgsvis at deaktivere den??

Godkendelse af svar
Fra : play3r

Dato : 08-11-05 22:36

Jeg beklager at jeg har glemt den tråd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-05 22:40

Du fik det forhåbentlig til at virke.