/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Størelse på fartbøder
Fra : H2
Vist : 2101 gange
200 point
Dato : 17-11-04 22:44

Er der et link til hvar fartbøderne er på motorvej og hvornår der er orenterende køreprøve og hvornår der er frakendelse af kørekortet.
H2

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-04 22:46
Kommentar
Fra : H2

Dato : 17-11-04 22:51

Hvad hvis man køre over 100% eller 120% skal man så stadig kun til orienterende køreprøve eller kommer der på et tidspunk en Ubetinget frakendelse af kørekortet?

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 17-11-04 22:56

Er det ikke de gamle regler der er på den side for kortet ryger da ved 160 på motorvejen nu og ikke 187 som der står på den side

Kommentar
Fra : Mac.C_ThE_PiMp

Dato : 17-11-04 22:57

der kommer en ubetinget frakendelse af kørekortet så snart du kører 30% over det tilladte... det er svaret...

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 17-11-04 22:59

Fandet lide dette her.

Hvordan er reglerne for frakendelse af førerretten?

De almindelige regler:
Ved hastighedsoverskridelser på mere end 60% af den tilladte hastighed frakendes føreren førerretten betinget. Det vil sige, at den procentvise hastighedsoverskridelse skal være mindst 61%.
Før den 1. juni 2004 var denne grænse 70%, dvs. hastighedsoverskridelsen skulle være mindst 71%.
For særlige typer køretøjer, f.eks. lastbil eller en almindelig bil med tilkoblet registreringspligtigt køretøj (f.eks. påhængsvogn eller campingvogn), gælder dog, at frakendelsen sker allerede ved en overskridelse af den tilladte hastighed med mere end 40%, dvs. 41%.

Den 30. april 2004 trådte der en ny bestemmelse i kraft: Hvis der fra dette tidspunkt køres med en hastighed på 160 km i timen eller derover - f.eks. på motorvej - sker der også frakendelse af førerretten, selv om hastighedsoverskridelsen ikke overstiger 40% hendholdsvis 60%.

Frakendelsesreglerne gælder også for kørsel med registreringspligtig knallert.

En betinget frakendelse af førerretten indebærer bl.a., at føreren skal aflægge en kontrollerende køreprøve.

Særlige regler:
Hvis der tidligere er sket frakendelse af førerretten, vil en ny hastighedsoverskridelse muligvis medføre, at den nye frakendelse sker ubetinget.
Hvis der foreligger tidligere vedtagne bøder eller domme for hastighedsovertrædelser, eller der er verserende sager om dette, kan der i visse tilfælde blive tale om frakendelse af førerretten, selv om den aktuelle hastighedsoverskridelse er på mindre end 40% eller 60% af den tilladte hastighed, eller hastigheden, f.eks. på motorvej er mindre end 160 km i timen.

Orientering om muligheden for frakendelse af førerretten:
ATK-kontorets brev til den registrerede ejer/bruger eller fører vil normalt indeholde oplysninger om muligheden for frakendelse. Hvis der foreligger tidligere vedtagne bøder/domme, foretages der først en konkret vurdering, når føreren er afhørt.
Har De foretaget en hastighedsoverskridelse, der kan medføre frakendelse af førerretten, kan ATK-kontoret vejlede Dem yderligere om reglerne og sagens videre forløb.

Her står det:
http://www.politi.dk/Atk/18frakendelse.asp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-04 23:00
Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-04 23:20

http://www.politi.dk/p37/informa/nye%20boedetakster.htm

Men så er der nogen særregler, hvor unge der lige har fået kørekort, lettere kan miste kortet for fartovertrædelser.
Ved ikke lige hvor det står.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-04 23:31

Der er ikke meget at finde om de særregler.
Men hvis man på 3 år laver tre grove forseelser i trafikken ryger kortet.
Og hvis folk der har haft kørekort i mindre end 3 år bliver stoppet på motorvej med mere end 160 km/t
får man kørselsforbud med det samme.
Det er dem jeg lige kan huske umiddelbart.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-04 23:34

http://www.faerdselssikkerhed.dk/20dc2776

Der var lidt om det, men det er nye regler der trådte i kraft pr 1/6-04
mvh dova

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 18-11-04 00:17

Der er en del links på min hjemmeside til færdselsloven, bødekataloget m.m.

www.banzon.dk

Hilsen Anders

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-11-04 06:37

Hejsa
Der er selvfølgelig også http://www.razzia.dk/forside.asp (så ved man også hvor "de" er).
Hygge...
Søren