/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win xp pro
Fra : ultra2
Vist : 504 gange
50 point
Dato : 16-11-04 18:58

hvor finder man det værktøj der gør at man kan flytte hd fra den ene pc til den anden (det findes)

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 16-11-04 19:02

er det harddisken du taler om ?
Den kan du jo bare tage ud

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-11-04 19:05

ja det er harddisken.
hvis win xp er instaleret kan man ikke flytte den til en anden pc og bruge win xp
altså den win der er på hd

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 16-11-04 19:07

Gå ind på harddisken side (navn) og find det der, jeg har selv et fra Maxtor som kan det som jeg tro at du mener.
Altså at flytte alle data over på en ny disk.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-11-04 19:10

jeg intalere win xp på hd 1
hd 1 vil jeg instalere i en ny pc og bruge den win der er på hd 1
altså ikke flytte data men hele hd med win xp på

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 19:11

WinXP og andre styresystemmer, undersøger jo en PC for hardware. Det er forskelligt fra PC til PC, derfor kan det ikke lade sig gøre! Bundkortet kræver f.eks specielle drivere installeret for at fungere, og det er forskelligt fra den ene computer til den anden! Svarer lidt til motorer! Du kan jo heller ikke smide en jetmotor i en folkevogn! Det skal passe sammen!

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-11-04 19:15

det er med stor beklagelse jeg må meddele at det ka saktens lade sig gøre
værktøjet findes det er en diskette eller mere

det findes har selv set det

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 19:26

Nej det gør det ikke!! Tror du man bare kunne indlægge XP på en harddisk/computer og så bare flytte harddisken over på en anden computer!! Det har microsoft selvfølig luret! For slet ikke om computere, der ikke er istand til at køre winxp fordi de ikke opfylder systemkrav! Og det gælder forøvrigt osse andre OS systemer! De undersøger PC'en de blir instaleret på. OS skal instaleres for at køre. Den eneste måde det kan køre på den måde du beskriver, er hvis computerne er praktisk talt identiske!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-11-04 19:34

Ja og nej....................................måske.
Det kommer lidt an på de computere som den skal flyttes til.
Med Ghost kan man pakke HD-indhold ned og pakke op på en anden HD
Med Drive Image kan man pakke HD-indhold ned og pakke op på en anden HD
Med Partition Magic kan man kopiere HD-indhold til anden HD
Alle tre programmer kan styres af hver sine 2 stk disketter
Disketterne fremstilles af disse programmer ved indstallation af programmet.

Men en Kandubruger har lavet en diskette som kan kopiere HD-indhold.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.
Den kan slette kopiere aktivere HD

MEN men men ............det er ikke sikkert at Xp kan håndtere de evt. mange ændringer på een gang så jeg ville efter kopieringen starte op i fejlsikret (F8)
og lukke af for de fleste drivere og så åbne lidt ad gangen, efter et par genstarter

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 16-11-04 20:03

Hej Ultra2

Både Emensen og Ted har ret. Hvis det "nye" motherboard ikke er så væsentligt forskelligt fra det Mboard som harddisken kommer fra skal der ikke ny registrering til, men hvis du flytter på tværs af platforme, skal der en nyresistrering hos Microblød til, eller virker XP kun i 3 dage.

Det er lavet med et VIA chipset board der er flyttet til en ny P-IV med VIA chipset - der krævedes ikke registrering på ny (var også samme bruger som skiftede maskine - men alligevel), og det er set hvor brugere flyttede fra Intel P-III board til Intel P-IV board - der skulle ny registrering til hos MS.

Jef skiftede begge SATA diske i min maskine, og måtte nyregistrere hos en venlig person hos MS - så ja du kan stå i den situation at XP skal registreres på ny for at virke - køb en studenter licens af XP pro til 450,-

Lars

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-11-04 20:27

Jeg har prøvet fra en 450 mhz PIII til min nye P4 3 ghz....................jeg kan sige dig at min nye comp skreg og hylede så jeg troede den var "færdig" men det var også noget af en omvæltning. Jeg nåede ikke at slukke men det gjorde den selv - cut.
Men det er prøvet for sjov til 1,1 ghz comp og der gik det godt.

Accepteret svar
Fra : Fjante

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-04 21:14

Win 2000 og XP er maskinkonfigurerede og kan kun køre på de maskiner de er indstalleret på.Det er muligt at teknikere i de højere klasser kan fixe en install,men for alm dødelige er det ikke muligt

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-11-04 08:51

på min tidliger arbejdsplads døde cpuen så købte man en anden pc større og hurtigere
flyttede hd der over det virkede ikke så ringede man til microsoft der kom en tekniker
om det var disketter eller cd rom han brugte hved jeg ikke
ca 2 timer efter virkede den nye pc med de gamle data
så han må have kunnet opdateret driverne på en eller anden måde

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-11-04 09:49

Ja utra2 - for alle data lå på en anden partition så det var C: der blev genindstalleret.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-11-04 15:08

nej nej det var det ikke.
hd var ikke delt og der var ikke andre hd i maskinen. og det var ikke en server
der var instaleret win xp pro office pakken samt navision ikke andet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-11-04 15:15

2 timer for at gøre det? Så det da en hel del lettere at installere fra ny og bare overflytte sine backupdata!

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-11-04 15:21

ikke fra navision ( for rigtige mænd tager ikke backup)
så det var en dyr lærestreg for firmaet hvad det kostede i kr ved jeg ikke men der blev
instaleret en tape backup for navision.

men der er tilsyneladende ikke nogen der ved noget om emnet
så jeg lukker spørgsmålet.
tak for venlig deltagelse.

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 17-11-04 15:24

Tak for svaret Fjante.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-11-04 16:21

Han har startet XP op med disketter og ladet XP selv finde drivere til den nye comp. (sikkert i fejlsikret tilstand som nævnt)

Jeg er da ked af, at vi ikke ved lige så meget som en Microsoft tekniker.

Man skulle tro, at du satte os på en prøve...........og vi dumpede.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-11-04 19:39

det er ikke en prøve. jeg har købt ny pc så hvis det kunne lade sig gøre var det jo nok sjovere at prøve det.