/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Sym jet 50 Choker tjek
Fra : Brassovitski
Vist : 581 gange
150 point
Dato : 14-11-04 20:22

Hej
Er der nogen der ved hvordan man kontrollerer at auto-elchokeren på en Sym Jet virker korrekt??
Jeg har fundet ud af i Hainz's bogen Twist and Go manual at man skal lade scooteren blive driftsvarm. lade den stå i 10 minutter og derefter måle modstanden mellem de 2 ledninger der går ned til spolen, efter at stikket er skilt af.
Men hvordan virker systemet??? Hvad er det der styrer spændingen til spolen, og hvad kan evt. være defekt når der er problemer med koldstart?? Jeg har tjekket benzinsystemet og skiftet slangen til en klar så jeg kan se at pumpen virker og benzinen ikke løber tilbage. Maskinen skal starte 6-8 gange på elstarteren før der er liv i den, og så skal den gå mindst 1 min. i tomgang inden den vil tage gassen. Problemet er først lige opstået, så jeg tror ikke det har noget med justering af kaburatoren at gøre.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 15-11-04 07:52

Hej.
Det er rigtigt nok at du ska gøre sådan som du har beskrevet, men jeg kan ikke forklare dig hvordan det virker.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-11-04 15:54

Det er rigtigt at modstanden i spolen ændre sig efter temperaturen, og derfor kan du måle OHM i kold og varm tilstand, og hvis den ændre modstand, er alt ok, men jeg er overbevist om at du bare har en forstoppelse i din karburator, har du haft svømmerhuset (Bunden) af din karburator, og gennemblæst alle huller og begge dyser (Hoveddyse og tomgangsdyse)
http://www.kandu.dk/dk/spg/11354
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-11-04 19:21

Hej
Tak for svarene indtil videre jeg vendertilbage når jeg har tjekket karburatoren. Forresten hvordan kan en forstoppelse i karburatoren kun have betydning ved koldstart????? Når maskinen er varm er der jo ingen problemer.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 15-11-04 22:02

I kold tilstand, er der langt det største behov for fed blanding, og hvis dyserne er delvis tilstoppede, såå.
Når motoren er godt varm, så er det lige før den kan køre på dampene, som man siger.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-11-04 21:56

Tak for svaret pallebhansen.
Du var inde på det helt rigtige. Det viste sig at stiften/nålen der går ned i kaburatoren, under chokerspolen, var knækket af. Så nu skal jeg bare have fat på en ny spole, så regner jeg med det virker. Ved samme lejlighed fik jeg så kaburatoren renset.
:-69