/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rosengødning
Fra : ivester
Vist : 413 gange
20 point
Dato : 14-11-04 17:11

Vi har lige plantet 40 stk Fellowship - vi har en utrolig bunke æbler i haven - jo vi gemmer da en god del, men resten ligger til fuglene - kan vi lægge dem på roserne, som gødning? Eller tager roserne skade af så kraftig en omgang?
mvh

Accepteret svar
Fra : memuel

Modtaget 30 point
Dato : 14-11-04 17:13

Det lyder som en kraftig kost, der er meget syre i æblerne, bland æblerne godt med blade, så skulle der være ballance i bedet.
Memuel

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-11-04 17:52

. . . . . en endnu bedre idé er at hælde kaffegrums ud over bedet - og lade æblerne gå til fuglene. Normalt ender kaffegrumsen jo i skraldespanden, men det er synd, for ikke mindst roserne har godt af den. Derudover kommer at grumsen er steril (p.gr.a. det kogende vand, som er sendes igennem de malede kaffebønner for at blive til kaffe).

Kaffegrumsen omsættes (formuldes) rimeligt hurtigt af jordens bakterier, regnorme og andre insekter i jorden - specielt, hvis den arbejdes lidt ned i jorden.

Ikke mange kender dette råd, men jeg kan stå inde for at det virker - har aldrig haft flottere roser efter jeg begyndte på det . . . . . . og sygdommene i roserne er næsten væk.

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-11-04 17:52

. . . . . en endnu bedre idé er at hælde kaffegrums ud over bedet - og lade æblerne gå til fuglene. Normalt ender kaffegrumsen jo i skraldespanden, men det er synd, for ikke mindst roserne har godt af den. Derudover kommer at grumsen er steril (p.gr.a. det kogende vand, som er sendes igennem de malede kaffebønner for at blive til kaffe).

Kaffegrumsen omsættes (formuldes) rimeligt hurtigt af jordens bakterier, regnorme og andre insekter i jorden - specielt, hvis den arbejdes lidt ned i jorden.

Ikke mange kender dette råd, men jeg kan stå inde for at det virker - har aldrig haft flottere roser efter jeg begyndte på det . . . . . . og sygdommene i roserne er næsten væk.

Godkendelse af svar
Fra : ivester

Dato : 14-11-04 21:13

Tak for svaret memuel.