/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
Fortsættelse i Timeline??
Fra : dat
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 14-11-04 14:44

Hejsa.
Jeg har en tekst der ruller rundt og stopper i Frame 60 med ordene "Hvis du vil" - det fungerer. Herefter kunne jeg godt tænke mig, at man skal kunne klikke på teksten, så den fortsætter til Frame 61 (hvor der står: "på nettet!"). Men jeg kan ikke få Frame 60 til at vente på et musse-klik for dernæst at fortsætte til Frame 61.
Jeg er ny i Flash, så forklar venligst meget nøje - tak.
MVH
Dat.
PS: Jeg arbejder i Macromedia Flash MX.

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 14-11-04 15:24

du skal placere en "stop-action" i frame 60! Altså i frame 60 (måske i et andet layer, for at gøre det mere overskueligt) placere du denne action "stop()" det du så kan gøre er enten at lave din tekst om til et movieclip (button) og give den actionen "Play()" eller du kan i frame 60 placere et movieclip (Button) over din tekst og sætte dens Alpha til 100% og give den actionen "Play()".

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-11-04 16:13

Som vandahl foreslår kan du lave et MC (kald det eksempelvis nytext) og placere på din timeline og kald det evt. på denne måde:
on(rollOver){
nytext.gotoAndPlay(1);
}

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dat

Dato : 14-11-04 22:42

Hej I to.
Tak for svaret - jeg er tæt på. Formoder MC er et movieclip??????
Og hvordan laver man et MC...????
Mvh
Dat

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-11-04 07:09

MC=movieclip... hvis det ikke lige fremgik af (kon)teksten...jeg er heller ikke FLASH-ekspert selv og kan udmærket huske hvor svært de forskellige ting og navne var/er i starten.
Konstruér f.eks. et mc sådan :Du laver en firkant på din scene, markér den med din (sorte) markeringspil (øverst til venstre i værktøjspaletten), tryk F8 og sæt en prik i Movieclip boxen (øverst), navngiv den i tekstboxen (er til dit library), tryk OK. Gå nu ned i Properties og giv den Instancename "nytext". Nu kan du "kalde på den" igennem dine AS (AS=ActionScript) kommandoer, som jeg eksempelvis har beskrevet ovenstående.
Hvis du nu bygger din film/denne scene op med to mc'er og navngiver (Instancename) den første "text" så kan du få det til at "spille" på denne måde:
on(rollOver){
text.gotoAndPlay(1);
}
on(rollOut){
nytext.gotoAndPlay(1);
}

Bare et forslag?!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : dat

Dato : 17-11-04 23:10

Hej I 2.
Tak for hjælpen, men kan stadig ikke få det til at virke. Har nu forenklet øvelsen, så jeg prøver igen (bær´ over
med mig):

Jeg laver en scene på 20 Frames.
Fra Frame 1 til og med Frame 10 bevæger en cirkel sig fra venstre til højre.
I Frame 10 er kommandoen: stop(); dvs. afspilningen stopper. Alt fungerer - ingen fejlmeddelser!!
I Frame 10 vælges cirklen ved hjælp af den sorte pil oppe til venstre.
F8 vælges, cirklen vælges til "Movie Clip" og benævnes til "cirkel".
I "Properties vælges "Movie Clip" af de tre mulige.
I "Instance" skrives "cirkel".
Herefter vælges "Movie Control" (I Actions) og herunder vælges

onClipEvent (mouseDown) {gotoAndPlay(11);
}

Jeg "tester Movie" -- alt går glimrende -- cirklen stopper i Frame 10, musen henover cirklen -- bliver til en "hånd" --
og........ikke en s... sker!!!!!!!!!! Heller ingen fejlmeddelser!!
Jeg græder og går i seng. Har (synes jeg) prøvet alt, ledt på nettet, og nu vender jeg tilbage til jer begge.

Hvad gør jeg forkert???????????????????????????

Mvh
Dat

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-11-04 06:38

Du skal placere din Action(Script) på selve den frame du ønsker dine MC bliver kaldt/kommer frem. Lav evt. en såkaldt "FRAMELABEL" på din timeline (frame 10) og kald på dine MC i denne, så er du sikker på at det ALTID er det samme du kalder UANSET om du ændrer længden på din timeline og dermed flytter din keyframe(10).
Tryk evt. F1 og søg på først FRAMELABEL og dernæst på Movieclip og find : ON(ROLLOVER)....der findes de første 30 sider om MC i HELP.

Og ellers bare spørg...det skal nok lykkes for dig....sammen må vi vel ku få det til at FUNGE!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-11-04 06:40

PS: Mht når du opretter din knap, så kan du jo ikke tilknytte nogle Actions til denne. Det er derfor du skal kalde dine MC på en (key)frame!

Kommentar
Fra : dat

Dato : 18-11-04 18:24

Tak for at du stadig hænger på!!!
Gider du tage mit eksempel med cirklen:
Altså i Frame 10 stopper cirklen med
stop();
-alt er OK!!! Cirklen stopper!!
Fra Frame 11 til Frame 20 (i nyt Layer) er en firkant der vandrer fra venstre til højre.
Jeg har ikke gjordt andet end jeg her har skrevet!!!
Lad os tage den derfra:
Hvad skal jeg gøre???
***Dat
PS: har søgt i Help med ordet: Farmelabel: Intet kommer frem!!!! Men lad lige det ligge!!

Kommentar
Fra : dat

Dato : 18-11-04 18:26

Hvad skal jeg gøre???
Her mener jeg: Jeg ønsker at klikke på cirklen, for at få firkanten frem og bevæge sig!!!
***Dat

Accepteret svar
Fra : vandahl

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-04 12:55

Du kan konvertere din cirkel til en "button" altså et MC med Button-behavior!
Giv cirklen denne kode
On(release){
play();
}
Dette betyder jo at hvis din movie er kommet til den sidste frame hvor den bliver stoppet af din "stop() action" vil denne Play() få den til at fortsætte!
Du kan også give cirklen denne action:

On(release){
gotoAndPlay(11);
}
så vil det være ligegyldigt hvor langt din animation er kommet....hvis du trykker på cirklen vil den springe til frame 11!

Godkendelse af svar
Fra : dat

Dato : 21-11-04 18:18

Tak for svaret vandahl.
PyyyHaaaa - men ved din hjælp gik det, men det var først da det helt blev skåret ud i pap.
Tak for tålmodigheden og hjælpen.
Nu jeg lige har en ekspert: Findes der nogen steder (på nettet) hvor man kan finde færdige knapper,
som "bare lige" skal udfyldes med det, man nu vil skrive. Og så bruge sit Flash MX. Altså én knap bestående
af fire: 1: Uden mus - - 2: Mus over - - 3: Mus tryk, og den sidste: 4 Mus væk og knap aktiveret. Håber du forstår.
Hvis du gider svare: billed@jubiimail.dk - hvis ikke, så er det også ok!!!
Tak for hjælpen.
***Dat