/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten tisser ved siden af bakken...
Fra : toffemis
Vist : 715 gange
100 point
Dato : 14-11-04 09:38

Vi har vores kattebakke på badeværelset. Det har altid fungeret fint, katten har brugt den lige fra første færd, men nu bliver den kun brugt når hun laver "stort" hun tisser i brusekabinen og på gulvet ved siden af.......
Vi har en datter der er begyndt at bruge potte så hun tisser på den, på gulvet på badeværelset.. Kan det have noget med Katten at gøre?

Hvad skal vi gøre? det er ikke rart at stå op om morgenen og vågne ved at træde i en våd plet på gulvet...

Hjælp... tak.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 14-11-04 10:52

Min egen gør det også med mellemrum,jeg tror måske bakken ikke er som hun syntes den skal være eller for at spille interessant??? Jeg har godt nok ikke observeret den tisser på det bare badeværesegulv ,i håndvasken og stå i bakken og stikke bagdelen udenfor,måske skulle i rense bakken lidt oftere.Det kan også være den vil have opmærksomhed p.g.a datteren.Katte er spøjse af og til

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-04 11:04

Hvis det er samme sted som datteren plejer at sidde med potten, kan det godt være derfor.
Men det kan også skyldes meget andet: En dårlig vane, at bakken ikke er tømt for afføring, ubehag ved at tisse på bakken. F.eks. hvis katten har blærebetændelse så det gør ondt når den tisser, så kan den forbinde det med at det er bakken, og derfor sætte sig andre steder.
Det kan være den slags grus I bruger den ikke kan lide at tisse i.
Men lige hvad det skyldes i jeres tilfælde er svært at sige.
mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-04 11:19

katte er af natur meget renlige dyr og kan netop føle afsky for bakken hvis den ikke er i orden - er katten indekat kan det have det resultat du beskriver.
At den tisser på datterens potte (under formuleret - lol) kan udemærket være fordi den enten er jaloux eller fordi den vil markere sig.
Løsning på problemet - tjah - aner det ikke - men sørg for at bakken er ren og indbydende for katten.

Hvis katten kan komme ud så ville det normalt ikke ske (har jeg fået at vide) - for så ville den forsøge at undgå bakken og besørge udendørs.

Har selv kat - men den har endnu da - ikke forsøgt at kravle udenom på den måde - men skal filene nok " sige til" hvis den ikke synes om bakken

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-04 12:21

Aller først; Prøv med at ændre placering af datterens potte til et helt andet sted. Katten regner måske med, det er dens domæne i badeværelset. Hvis dét ikke hjælper, så sørg for at kattens tissebakke altid er ren og tiltalende for katten. Bruger I kattebakke, der er overdækket? - så fjern det øverste af bakken, da lugten altid vil være mere koncentreret i et lukket rum (her tissebakken). Brug kattegrus med lugtabsorberende effekt, og helst grus, der klumper, dog skal gruset være af nogenlunde samme struktur, som dét den er vant til, da katte tit kan demonstrere overfor ændret grustype. Katte har en meget god lugtesans og er nogle vanedyr, så alt hvad der ændres i dens vante omgivelser, kan føre til ændret adfærd. For øvrigt er katte fra naturens hånd meget renlige. Afgivelser herfra er, normalt ren demonstration eller utrilfredshed med de ændrede forhold. Der er også den mulighed, at tissebakkens kant er for lav, således at katten vitterlig står i kattebakken, men tisser udover kanten, fordi den står med løftet bagdel. Hvis dét er årsagen, så anskaf en tissebakke med højere kanter.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 14-11-04 15:05

Hørte på et tidspunkt en dyrlæge sige at nogle katte bliver urenlige fordi de ikke kan lide kattegruset, muligvis fordi det gør ondt at få mellem trædepuderne. Man kunne så prøve med sand, hvis det løste problemet - ja så har man altså en kat der ikke kan lide kattegrus.

Tjaa, om det er rigtigt ved jeg ikke, men det skader da ikke at prøve aaaaaaaaaa.

Det med at problemet løses hvis katten kommer ud er som regel rigtigt. Dog har jeg haft en kat som var lejligheds kat de første 6 år af sit liv. Og da jeg så flyttede i hus kom han du. Meeen gøre noget ude - næ fy føj da. Hæ hæ naboerne observerede en kat komme fisende hjem flere gange om dage i fuld fart. Spiser den ikke lidt rigeligt var kommentaren - Næ han skal bare på wc sagde vi, og sådan var det han kom hjem for at gå på wc. Skør kat

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 14-11-04 15:05

Hørte på et tidspunkt en dyrlæge sige at nogle katte bliver urenlige fordi de ikke kan lide kattegruset, muligvis fordi det gør ondt at få mellem trædepuderne. Man kunne så prøve med sand, hvis det løste problemet - ja så har man altså en kat der ikke kan lide kattegrus.

Tjaa, om det er rigtigt ved jeg ikke, men det skader da ikke at prøve aaaaaaaaaa.

Det med at problemet løses hvis katten kommer ud er som regel rigtigt. Dog har jeg haft en kat som var lejligheds-kat de første 6 år af sit liv. Og da jeg så flyttede i hus kom han ud. Meeen gøre noget ude - næ fy føj da. Hæ hæ naboerne observerede en kat komme fisende hjem flere gange om dage i fuld fart. Spiser den ikke lidt rigeligt var kommentaren - Næ han skal bare på wc sagde vi, og sådan var det han kom hjem for at gå på wc. Skør kat

Kommentar
Fra : toffemis

Dato : 15-11-04 18:32

mange tak til jer allesammen... Vi har en overdækket katte bakke... Den er stortset altid ren og frisk... Men jeg vil da prøve at tage toppen af....... Kattegruset kan det altså ikke være for det er det samme vi har brugt de sidste tre år.......

Jaa... Katte er nogle skøre (-Og dejlige) nogen... Vores lille vidunder har helt særlige regler om hvem der bestemmer.... hører kun efter hvis jeg eller en gæst skælder ud, min kæreste og vores børn er hun helt ligeglad med.... kunne ligeså godt tale til en tøjmis...

Igen tak til jer allesammen, det har kastet lidt lys på det hele...

MVH. Tøffe

Godkendelse af svar
Fra : toffemis

Dato : 15-11-04 18:33

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-11-04 15:48

Til toffemis.
Selv tak; - håber løsningen hjælper, og hils din "skøre mis", som åbenbart er HELT SIN EGEN.