/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ved hvilken hastighed kører man længest ~
Fra : thomasoe
Vist : 767 gange
46 point
Dato : 13-11-04 22:19

Jeg har 2 spørgsmål

1. Hvis man kører på lige vej, ved hvilken hastighed kører min Fiat Punto ELX JTD da længest?
2. Lad os sige at denne hastighed er 75 km/t (det er nemlig mit bud - baseret på et par tests). Hvordan kommer jeg mest økonomisk op på denne hastighed?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-04 22:41

1. Ved den hastighed motoren/køretøjet forbrænder mindst benzin
2. Ved så lave omdrejninger som muligt; at gå hurtigt op i gearene !

Du skal udnytte motorens/gearingens max. drejningsmoment ved lavest mulige omdrejninger.

Ps. Ligger normalt omkring 1.800 r/pm, men jeg kender intet til Punto

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 13-11-04 22:46

Tror mere du skal tænke på omdrejningerne. øko området er mellem 2000 - 3000 omdrejninger.

Hvordan du mest økonomisk kommer op på denne hastighed er svært at sige da det kommer an på motor størrelse osv.
Men vil tro det mest økonomiske er at skifte gear mellem 2500-3000 omdrejninger. Så får den hverken for meget gas eller sejtrækker.

Men det hele kræver jo du har omdrejningstæller i bilen ellers er det her ikke brugbart.

Om ikke andet så lyt til din egen fornuft hvornår du selv synes du køre pænt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 22:53

Det er forskelligt fra en bil til en anden.
Det kommer an på motorkræfter, bilens vægt, gearing, friktion fra dækkene (benzinforbrug kan variere op til 10% alt efter hvilke dæk man bruger. Jo bredere dæk, jo mere benzin).
Biler med automatgear er dyrere at køre i, en en magen til med alm. gear, så det er svært at svare på.
Men hvordan du mest økonomisk når op på 75 km. i timen, er heller ikke sådan at svare på. I teorien, skal bilen have tilført samme energi for at nå hastigheden, hvad enten det sker hurtigt eller langsomt.
Men ved hurtig accelleration og køre hårdt ud i gear, risikerer man, at motoren får et overskud af energi/brændstof den ikke kan forbrænde, og derfor er det dyrere.

Forresten plejer det at stå i bilens instruktionsbog ved hvilken hastighed den er mest økonomisk.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 56 point
Dato : 13-11-04 23:06

Har haft sådan en. Alt over 2000 o/m koster, men hold den omkring 80 km/t i 5. gear så kører du over 25 km/l
Da der er turbo på motoren skal du altid træde blødt på speederen og op i så højt gear som muligt. 1. gear kan springes over på grund af det lave drejningsmoment ved plan vej.Hvis du bliver god til at holde motoren i jævne omdr. uden sejgtræk kan du springe trdie gear over og skift til femte så snart du er over 60 km/t.

Hvis du er helt vild med brændstoføkonomi skal du have udskiftet dine dæk til nogle smallere hvilket er den fidus VW Lupo nyder godt af.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 14-11-04 20:42

1 km/h giver den bedste brændstof økonomi, da der her vil være mindst vindmodstand og bilen principielt yder mindst.

Men det kan du vel ikke leve med at skulle køre....

Godkendelse af svar
Fra : thomasoe

Dato : 15-11-04 09:45

Tak for svaret BjarneD.