/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Alkohol VS. Hash
Fra : Toby14dk
Vist : 2714 gange
50 point
Dato : 13-11-04 21:15

Okay..
tror jeg vil starte for en ende af.. Jeg er træt af at høre om at alkohol er lige så slemt at drikke som at ryge hash..!!
Det kan da ikke passe kan det?
1. hvad er farligst at drikke el. ryge hash.. opstillet som at drikke i weekenden og ryge i weekenden evt. nogle hverdage!!
2. Rygning er vel mere ødelæggende for kroppen er det ikke?
Dette er et spørgsmål om hvad der generalt er mest skadeligt.. og hvordan?

Hilsen Toby.

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 13-11-04 21:41

Alkohol er mest skadelig hvis man tænker på trafikuheld etc...

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 13-11-04 21:41

Alkohol er mest skadelig hvis man tænker på trafikuheld etc...

Kommentar
Fra : Ravn_k01

Dato : 13-11-04 21:50

hashen er klart det mest skadelige da den ødelægger din indlæringsevne. Stoffet som man blive skæv af ved at ryge hedder TDC og det kan spores i kroppen mindst 48 timer efter du har røget. I al den tid vil din hjernefunktion ikke virke optimalt. Og fortsætter du så med at "hyggeryge" i hverdagene kan du risikerer, at din indlæring går helt i stå og du må starte forfra, hvis du en dag kan slippe piben igen.

Alcohol er selvfølgelig også skadeligt hvis du har et dagligt forbrug, men den ugentlige druktur med vennerne ødelægger ikke din evne til at arbejde optimalt i hverdagene. Og tømmermændene om søndagen fraholder de fleste for at starte med at drikke lige med det samme. har du et dagligt misbrug ødelægger du din lever og har forøget risiko for hjerte/kar sygdomme.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-04 21:50

Hvis man ikke ryger cigaretter til dagligt vil jeg mene alkohol er mere farligt end rygning!

Farligst? Tja! 2 forskelligt virkende stoffer, men alkohol er langt farligere samfundsmæssigt, hvis du tager skader på kroppen, spiritus relaterede uheld, kriminalitet, og hvad det koster samfundet i kroner og øre i sundhedsmæssigt!

Så mit svar er at alkohol er langt farligere end hash!

Til gengæld har hash en række bivirkninger, ift manglende social funktion, kan udvikle latent sindsygdom, skader på indlæringsevne.

Så det!

Kommentar
Fra : Random

Dato : 13-11-04 22:13

Når I siger alkohol er farligere end hash synes jeg I glemmer at tage i betragtning at alkohol nærmest er en kultur i Danmark, mens hashrygning er en niché blandt den lavere sociale klasse (no offense) samt forholdsvis unge mennesker, mens øl/vin whatever-kulturen dyrkes af alle samfundslag.
Derfor forårsager alkoholen mere skade..!

Hvis man byttede sit hash forbrug ud med øl/sprut, ville man så få et sundere liv?
Eller omvendt..? -det er vel sådan spørgsmålet skal forstås.

Kommentar
Fra : Ravn_k01

Dato : 13-11-04 22:14

den kriminalitet der hænger sammen med alcoholen kommer som regel kun, når der også indtages andet enter stoffer eller piller. alcohol alene er sjældent skyld i den store kriminalitet. Med mindre man selvfølgelig regne spritkørsel med

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-04 22:34

Alkohol : http://hjem.tele2adsl.dk/bros/alkohol.htm ..er klart mere toxisk end THC : http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio/Rusmidlernes_biologi-4.htm ...hvis man ser på organskader

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-04 22:37

De fleste voldssager/sexsager sker i alkoholpåvirket tilstand Ravn! Ved ikke hvor du har din statistik fra? Desuden ville der kunne skæres mindst en fjerdedel i alle trafikdrab hvis man skar alkoholen væk! Man regner med at der er mindst 300.000 alkoholikere i danmark med den skade der så indtræffer der ift. følgesygdomme som leverskader, sukkersyge, hjerneskade, faldskader, skader på andre organer, skilsmisser og meget andet!
Men at hash dermed er mindst skadeligt er jo ikke et forsvar for at ryge det!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-04 22:39

Hvor er mine emiller Molo? Får I andre emails fra Kandu?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-11-04 22:43

er det rigtig at de fleste nakomaner er starte med med at ryge hash en gang i mellem?? og har styr på det?? og kan selv sige stop?? og at de kun ryge hash og ikke tager andre stoffer ( i starten ) ??
ang. kriminaliter er vinderen HASH alkohol når ikke op over sokkeholderne i for hold til hash

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-04 22:51

De fleste narkomaner idag er startet med at sniffe amfetamin/kokain, i forbindelse med alkoholindtagelse (som jo bekendt tager hæmninger) Politiet konfiskerer masser af hårde stoffer på diskoteker/værtshuse/andre alkoholindtagelsessteder! Ikke ret meget hash!

I gamle dage kunne der være en sandhed omkring hash/narkomani, men det skyldes udelukket at hash var kriminaliseret, og der dengang osse blev forhandlet morfin/heroin i samme omgangskreds!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 23:11

De to ting du nævner er farlige på hver sin måde.
Fordi de påvirker kroppen forskelligt.

Alkohol har en hel masse flere følgeskader på f.eks. lever, nyrer, bugspytkirtel, hjernen m.m.
Og ting som cancer i hals og spiserør ses oftere hos folk der har haft et massivt forbrug af øl i mange år.
Det er også sværere at afvænne en alkoholiker, end en der ryger hash.
Hashen sløver hjernen, og hæmmer indlæringsevnen, og på sigt kan den forårsage forskellige psykiske forandringer, altså psykiske sygdomme.
Du kan ikke sammenligne at ryge hash med at ryge f.eks. cigaretter.
De stoffer der er skadelige i cigaretter, tjære, nikotin m.m. findes ikke i hash.

Der udover er der de ydre skader, altså det der sker når folk er påvirket.
F.eks. trafikulykker med sprit involveret, er jo ikke en uvæsentlig ting. Og fulde folk der begår vold.
Der er ikke rigtig nogen statistikker der viser hvor ofte folk der er påvirket af hash er skyld i trafikulykker, men det er lige så farligt og ulovligt at køre i hashpåvirket tilstand på grund af hashens sløvende virkning.

mvh dova

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 13-11-04 23:13

Alt er skadeligt ved misbruk,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-04 00:04

Mht. trafikuheld så er man først for nylig blevet opmærksom på problemet med trafikanter der er påvirkede af hash eller andre euforiserende stoffer og det kan nemt vise sig, at problemet er lige så stort som vist i udenlandske undersøgelser.
Det farligste ved hash er, at det er for nemt at glide fra brug til misbrug og så må man ikke glemme halveringstiden der jo er årsag til at selv få ganges brug i løbet af en uge vil lave ophobning af THC i blodet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-11-04 01:27

holniels-> Korrekt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 14-11-04 09:34

ingen af tingene er godt for kroppen, men
har i nogen sinde hørt at nogen er død af hash?
så svaret må jo være at hashen er minst farlig.
folk er døde pga. de har drukket for meget på en aften,
men aldrig er nogen døde af at ryge for meget på en aften.
selvføljelig skal man ikke sætte sig bag rattet uanset om det er det ene eller det andet,så ved man jo at risikoen er meget meget større.
men hvis vi taler om inde bag fire vægge til evt. en fest,
så er dette min mening.
men det er endnu bedre hvis man kan lade helt værre med begge dele.
men den slags mennesker er sværre at finde.(no affence)

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 14-11-04 10:01

hvad med den her ?? :/ http://www.alandia.de/absinth/product_info.php/products_id/302
Man får sq varen.. har tjekket butikken :)

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 14-11-04 13:22

Man man kan Skitzofren/paranoid af at ryge hash..
hash ødelægger fedvævet over hjernen... Og folk selv med et mindre forbrug kan man hører det på hvis de ryger hash.. Deres sløve stemme osv, Miljøet som hash skaffes i er nok heller ikke det bedste...
Så står man og skal passe sin skole gang er det vel helt hen i vejret at ryge hash?? Det vil da få 10 gange større konsekvens end at drikke i weekenden??
Alkohols virkning er trods alt ovre dagen efter.. Og der skal da også noget større mængder til for at alkohol fårudsager fysisk skade på en skal der ikke? Nu tænker jeg på indvendige skader.. (ikke dem man påfører sig selv ved at handle uansvarligt)
Jeg læste et indlæg fra en der havde meget styr på tingene.. Der blev i emnet diskuteret passiv rygning og rygning offenligt i toge osv.. Jeg mener personligt det skal forbydes.. Men i indlægget hører man så den typiske mest latterlige undskyldning fra rygere.. At røg da er lige så farligt som Bilos.. Og om man også burde forbyde bilos..!! Til det kom han med et godt teknisk svar omkring noget med molekylernes størrelse osv.. Er det noget man kan tage op til sammenligning?? Optages Hash lettere af kroppen end Alkohol?
der skal vel betydeligt større mængder alkohol til for at blive påvirket end med hash??
Mvh Tobias.

Accepteret svar
Fra : J_Lo

Modtaget 50 point
Dato : 14-11-04 14:03

ALKOHOL er det mest kendte og brugte idet det er lovligt. Ved misbrug gør dette det let at benægte. Særligt fordi der skal indtages store mængder af det aktive stof sammenlignet med andre rusmidler, hvilket gør det let at kontrollere rusen. Stoffet giver omfattende primære fysiske skader ved længerevarende brug - og elimineres med 8 gram pr. time.

HALLUCINOGENER (også kaldet bevidsthedsudvidende stoffer)
Såsom hash/THC, LSD, og psilocybin. THC er mest almindelig og man kan opleve en forhøjet puls, øget tørst fordi slimhinderne udtørres og der ses ofte en trang til sukker, hvilket har givet anledning til forsøg med THC til anorektiske patienter. Særligt har THC en lang halveringstid fordi det lagres i kroppens fedtvæv.
Nogle forsøg tyder på at kroppen bliver mere sensitiv overfor stoffet ved længere tids brug (forskellige fra andre stoffer, hvor der udvikles tolerans)

Det bedste vil nok være, at holde sig fra begge dele

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-04 14:55

Hørte engang om en pusher, der blev anholdt på en festival (gammel efterlysning) og han havde alle sine varer i underhylerne og disse underhylere var efter sigende ikke blevet udskiftet/vasket i længere tid. Bon appetit!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-04 15:00

Virkeligt et vægtigt argument mod stoffer Bjarne!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-04 15:04

BjarneD
Det fik mig lige til at tænke på den gamle Cheech & Chong film I Røg og Hamp hvor Køteren åd hashen, og så løb han bagefter den til det "kom ud" igen, og så blev det tørret og solgt som "Black Labrador" af fineste kvalitet

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 14-11-04 15:24

Takker for den Bjarne.. Det er jo et hårdtslående agument.. :D
men inden vi ryger ud på et sidespor her..
så kan vi altså konstaterer at Hash sætter sig i alt fedtvævet i kroppen? eller har jeg misforstået??
og hvad skadeligt er der i det?
<Toby>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-04 15:37

Faren ved, at et stof sætter sig i fedtvævet er at fedrvævet forbruges ved fysiske anstrengelser og dermed optages i blodbanen (igen). Halveringstiden (tiden til stoffet forbrændes fra blodet) er meget lang på THC og dermed skal der gå længere tid hvis man skal undgå at spæde en gammel rus op og som med alkohol opdager man ikke rigtigt virkningen umiddelbart hvilket mange dagen derpå bilister har måttet sande. Man taler om at man vil til at måle indholdet af euforiserende stoffer i blodeti forbindelse med færdselsuheld og det kan nemt tænkes at statistikken pludseligt ændrer sig for den vil ikke være bemærkelsesværdig når man ikke måler og tallet af hashbrugere er jo ikke helt lille i de yngre årgange.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-11-04 19:59

bare et lille pip, da der jo er mange gode indlæg.
I kraft af mit tidligere arbejde, har jeg ofte været i kontakt med folk, som har været påvirkede af hhv. hash og sprit. foretrak den gang absolut folk som røg hash , da jeg ikke der har været udsat for voldelige tendenser. til gengæld lugter røgen forfærdeligt.
de spirituspåvirkede var ofte meget agressive. og det kan gi'
men at skulle vælge mellem pest eller kolera, er godt nok noget af et valg.
toby, hvad med at melde dig til et grinetræf, det er i hvert fald sundt.

Godkendelse af svar
Fra : Toby14dk

Dato : 06-03-06 17:32

Tak for svaret J_Lo.