/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Amarturer - sprøjtemaling
Fra : endymion
Vist : 1116 gange
50 point
Dato : 13-11-04 16:27

Jeg har et badeværelse fra sidst i 70'erne. Alle amarturer er røde og nogle er så slidte at messingen "kikker" igennem.
Det er besværligt og dyrt at udskifte, de ellers velfungerende haner og betjeningsgreb.
Er der nogen der har erfaring i ar sprøjtemale dem - så de både bliver pæne og holdbare.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 13-11-04 16:44

Jeg har ikke prøvet det på vandhaner.
Rens overflade for fedt og sæberester.
Slib let på overfladen.
Rens med rensebenzin
sprøjt med grunder først (samme som til biler)
slib let og sprøjt med autolak først en let tåge og vent lidt
og så sprøjt jævnt men ikke så det dækker og vent lidt
sprøjt så det dækker..........for lidt så bliver det ikke blankt - for meget så løber det.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-11-04 17:16

Godt nok som Hr.Emesen forklarer.
Men med farvede armaturer,skal man lige lægge sig bag øret.at de skal vedligeholdes.
Man kan ikke bare nøjes med at gøre dem rene,som man gør med forkromede armaturer.
Gør sådan:
Smør dem ind i det samme som du bruger til at polere bil i (Autoprotect=Alaska m.m.),
dette vil forhindre nedbrydningen af emalien,malingen, på armaturene.Gør det hver 14 dag,
det vil sørge for at du altid har flotte armaturer.
Hvis bare alle dem der har farvede armaturer følger den opskrift her,vil det spare dem for mange ærgelser sidenhen.
Hilsen Keldd (Blik og Rør.)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-11-04 17:19

Forresten,må jeg have lov at gætte om det er
Vola armaturer du har?
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-04 20:21

Et godt gæt Keldd, når farven ikke er hvid.

Godkendelse af svar
Fra : endymion

Dato : 13-11-04 23:20

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : endymion

Dato : 13-11-04 23:22

Det er helt rigtigt - det er vola-armaturer
Tak for alle svarene