/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Stenslag
Fra : Monsen1234
Vist : 1008 gange
200 point
Dato : 13-11-04 13:47

Jeg var så uheldig at få en sten i forruden og den gav straks en revne som på en uge nu er ca. 10 - 12 cm. lang. Jeg har henvendt mig til et firma der rep. stenslag men de sagde at man ikke kunne rep. revner, men har hørt nu at nogle siger det kan man godt. Nogen der ved noget om det ?

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-04 13:50

Nej revner vil altid arbejde sig videre, hvorfor ikke spørge et firma om hvad en udskiftning koster, og hvis du har kaskoforsikring, er det jo muligvis gratis for dig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 13-11-04 13:53

Det er jeg nu ret sikker på at man IKKE kan.
Hvordan i alverden skulle man kune gøre det ??

uanset så husk, hvis du køre et sted hvor der er chance for stenslag, når nu du har den revne... Så sæt en finger på ruden.
I så fald skulle den ikke smadre fuldstændig hvis du bliver ramt af en sten igen.

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 210 point
Dato : 13-11-04 13:56

Jeg har med held brugt et diamant bord i enderne af revnen. Der skal du bare bore et lille mærke, så løber den ikke mere. Men Fixe den helt, det har jeg aldrig hørt om

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 13:57

Du kan ikke reparere revner i en bilrude, og den revne der er der nu, vil højst sandsynligvis blive ved med at blive større.
Muligvis kan den flække hele vejen over på en gang når du kommer ud at køre i frostvejr fordi temp.forskellen udenfor og inde i bilen laver spændinger i ruden.
Nu ved jeg ikke hvor det er revnet, men hvis det er i synsfeltet, er det også ulovligt at køre med.
Så der er desværre ikke andre løsninger end en ny rude
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Monsen1234

Dato : 13-11-04 14:10

Tak for svaret troldenesdhb.
Det var jo en midlertidig løsning, jeg har kasko men der er 3000,- i selvrisiko og ruden koster alt i alt 2700,- så jeg må jo nok til læderet på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 13-11-04 14:11

dova>>> Nu ved jeg ikke hvor det er revnet, men hvis det er i synsfeltet, er det også ulovligt at køre med

hvor i ruden er der ikke et synsfeldt ? Griner . . . .
Men jo, du har self ret. tror bare det er uanset hvor i ruden revnen er, at det er ulovligt. :)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-11-04 14:22

Nogle der kan forklare mig det med stjernerne, jeg er lige gået en ½ stjerne ned

????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 14:49

Trinethk
Nej, det er det faktisk ikke ,ulovligt uanset hvor den er revnet.
Jeg har fået synet en bil en gang, hvor ruden var revnet fra nederst ved listen i den ene side, og ca 10 cm op og så hele vejen tværs over ruden, og ned til listen i den anden side.
Stenslag må der også være forskellige steder på en rude, men ikke der hvor det kaldes synsfeltet.

mvh dova