/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
9mm glatløbet salonriffel
Fra : hunterforce
Vist : 6169 gange
25 point
Dato : 02-08-02 14:01

hej!
jeg er nyligen flyttet til Sverige, og her må man gerne anvende 9 mm glatløbet salonriffel med kugleammunition til jagt, så jeg havde tænkt, at min den gamle skulle have en chance til, denne gang med projektil, men jeg kan ikke finde nogen steder, hvor man kan købe dette. Er der nogen af jer, der ved noget om dette? Kan man overhovedet få dem mere? og er den præcis nok til at man kan stole på den, siden den er glatløbet?

Venligst,
Mikael

Kommentar
Fra : valin

Dato : 02-08-02 16:34

Hvad fanden er en glatlæbet riffel..???

Kommentar
Fra : hunterforce

Dato : 04-08-02 21:55

dels fordi den bare står i skabet og keder sig, og har gjort det i 15 år, og dels fordi det er en fin og dyr riffel, der desvärre ikke er noget värd i handelen. Jeg har en udemärket jagtriffel, men tänkte, at det kunne väre sjovt med den anden, men jeg kan ikke finde ammunition til den nogen steder, og er desuden bekymret for, om jeg vil kunne stole på träfsikkerheden.

Kommentar
Fra : TheDane

Dato : 28-03-03 15:08

Der er tale om en rimfire glatløber i 9mm og da den ingen rifling har er det ikke en riffel! Der kan stadig købes patroner til en sådan bøsse og de er ladet med haglstørrelse 10-12. Til rotter, skader, krager, egern og andre skadedyr er den brugbar ud til ca. 10-12m men så er det også slut! Ammunition kan købes hos "Wild Game" butikkerne på forespørgsel. Det er ikke alle der har det hjemme men det er ingen sjælden kaliber. Decideret kugleammunition har jeg ikke hørt om men ud af en glatløber kan der ikke være tale om den store præcition.

Henrik

Kommentar
Fra : Widtfeldt

Dato : 01-04-03 01:32

Til information finder der kugleammunition til en 9mm "salonriffel", eftersom jeg selv er i besiddelse af en æske. Hvorvidt det stadig kan købes ved jeg ikke, da det er 5 år siden jeg købte mit. Men jeg syntes du skulle forhøre dig hos den lokale jagt butik. Hvad angår præcionen skal men holde sig inden for 20-25 meter, alt efter hvor rolig man kan holde.

mhv. widtfeldt

Kommentar
Fra : Jbille

Dato : 03-11-03 13:08

Jeg har selv sådan en lille fætter og man kan godt få kugleammunition til den, der var en jagtbutik nær grenå der havde den ammunition du søgte til en 9mm glatløbet, men den er lukket nu. Men man ka i hvert fald købe det, hvor ved jeg bare ikke, for jeg bruger kun hagl i min.

Accepteret svar
Fra : jesperbloch

Modtaget 25 point
Dato : 14-05-04 18:33

Jeg har en gammel 9 mm glatløbet i skabet. Jeg købte også min kugle-ammonition i førnævnte butik ved grenå. Mht. precisionen synes jeg den er ret præcis indenfor 20-25 m af en glatløbet at være, men kan dog ikke måle sig med en riffel. (bruger den dog ikke til nogen form for jagt)

Godkendelse af svar
Fra : hunterforce

Dato : 14-05-04 22:06

Tak for svaret jesperbloch.