/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipsloft
Fra : freddiemercury
Vist : 7480 gange
200 point
Dato : 12-11-04 15:29

hejsa
jeg står om kort tid at skal til at opsætte et gipsloft i et helt nyt hus, loftet skal være i 2 lag af gipsplader
hvad opsættes pladerne mest optimalt ? og er det nødvendigt at sætte filt på eller kan de nøjes med at "filtes" i samlingerne

Kommentar
Fra : tjeppson

Dato : 12-11-04 15:48

Forstår ikke spørgsmål 1, men "hvad opsættes pladerne mest optimalt"... er det hvordan eller i hvad, det sættes bedst op i?

Og ja, der skal sættes filt på - men det er ikke så slemt... det er mikrodisperseren, der skal males på bagefter for at "mætte" gipsen, der er et beskidt arbejde...

Men at filse samlingerne hænger faktisk ikke sammen med filten..... det er for, at der kan spartles ordenligt i kanterne...

Et godt råd, vil være at tøffe i den lokal silvan, de har faktisk nogle rigtig gode opslagsværker med "skridt for skridt"-tegninger, der hjalp mig, da jeg lavede lofter i hele min lejlighed...

Håber det hjalp lidt... og skriv lige tilbage, hvis spørgsmål 1 skal uddybes...

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 12-11-04 15:59

hej tjeppson
det er bare fordi jeg overvejer om jeg selv skal gå i gang med at sætte gipsoft i et helt nyt hus på 170 m2
i 2 lag det er mange m2, og jeg mener hvis jeg går i gang med et så stort arbejde så skal det gøres på den rigtige måde
og hvor meget mon man kan spare ved selv at gøre det. Spartel arbejdet skal være 100 % ellers fortryder man at man er startet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-04 16:03

Husk lige at samlingerne skal forskydes en halv plade og det passer også med lægte/forskallings afstand på 60 cm midt~midt
Jeg ville også lige tøffe hen til det lokale byggemarked.

Kommentar
Fra : tjeppson

Dato : 12-11-04 16:29

Ja, det er et stort arbejde.... og mit loft var kun 70 m2... og sparteldelen skal ganske rigtigt laves korrekt, ellers så er det skønne spildte kræfter... Det er svært at gøre op, hvad man sparer - Det at sætte pladerne op, er ikke så besværligt, når man har lavet de første 2, men finish'en er besværlig, fordi man skal gøre det over 3 eller 4 omgange, for at det bliver pænt...

Jeg tror måske jeg ville finde en håndværker, der måske kunne klare sparteldelen... det er måske en god investering... resten er ret ligetil... Og det er også korrekt hvad "emesen" skriver omkring forskydningen, når det er dobbellag du skal lægge...

Kommentar
Fra : lally

Dato : 12-11-04 16:36

hej freddiemercury.

Prøv lige at kigge på danogips´s hjemmeside,der er måske noget du kan bruge:http://www.danogips.dk/dok/GDS_3_0_Nye_glatte_lofter.pdf

hilsen Lally

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-04 16:53

Kig du godt og grundigt på Lally's henvisning - der står alt det du har brug for.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 12-11-04 20:21

Hej !

Har lige sat gips op i en 90 m2 stue. Forsøgte først at spartle skruehuller og armere samlinger med filt, men resultatet var ikke perfekt. Sleb det igen og lagde filt på hele loftet. Et stort arbjede, men en kæmpe forskel. Loftet er helt glat og ligner det fineste pudsede loft du kan forestille. Jeg vil råde dig til at lægge filt over det hele.

mbth

Kommentar
Fra : smut

Dato : 12-11-04 21:42

hej freddiemercury
gør nøjagtigt som der står i det link til danogips som lally gav dig
og et lille fif er at det er MEGET nemmere at håndtere 90 cm brede gipsplader frem for 120 brede plader det koster ganskevist lidt mere men det er altså den lille ekster udgift værd

en tømrer må faktisk ikke håndtere 120 gips mere

Kommentar
Fra : lally

Dato : 13-11-04 06:37

hej freddiemercury.

Du kan leje gipspladehejs,det gør det letter at håndtere gipspladerne når disse skal monteres på loftet.Gipspladehejs kan måske lejes i dit lokale byggemarket eller hos Delpin: http://www.delpin.dk/katalog/katalog_online_set.html

Hilsen Lally

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 15-11-04 15:38

øh hør lige her - jeg er blevet belært om at det er helt unødvendig at sætte 2 lag gipsplader op
1 lag er nok - og der bliver også isoleret med 300 mm.
der det fint nok med 1 lag ?

Kommentar
Fra : smut

Dato : 15-11-04 18:31

yep men så kan du godt regne med revner med tiden

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 16-11-04 15:20

hej smut
hvorfor revner det med 1 lag hvis det bliver spartlet et par gange
og hvor er forskellen hvis jeg opsætter 2 lag gips

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 200 point
Dato : 16-11-04 18:23

jeg kan ikke gi dig nogen lang teknisk forklaring, men det er bare min erfaring at det revner i samlingerne, men ingen regel uden undtagelse

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 16-11-04 19:42

Tak for svaret smut.