/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
mince pie
Fra : netper
Vist : 2263 gange
200 point
Dato : 12-11-04 10:09

Englænderne har noget de kalder mince pie, men jeg er meget i tvivl om hvad det er.

fyldte postejer ("mince pies"),
mince pie" – en postej der indeholder rosiner, korender, æbler osv

Men hvad er det lige postej og pie har med hinanden at gøre ??

Jeg har gravet en opskrift frem her som muligvis er den, men jeg er ikke helt sikker, så jeg håber der er nogen her der ved lidt mere, og måske kan oversætte opskriften for mig.

Old English Mince for Pies and Tarts

4 cups California natural raisins
3 cups California Zante currants
1 cup California golden raisins
3 cups unpeeled grated apple
1 1/2 cup packed brown sugar
grated peel of 2 lemons
Juice of 2 lemons
1/4 teaspoon each ground nutmeg, allspice, cinnamon, coriander and ginger
brandy

Mix all ingredients together except brandy. Spoon into jars and barely cover with brandy. Close securely and allow to stand in a cool dark place at least one month, but the longer, the better. Bake in pies, or spoon into individual tart shells and garnish with whipped cream and walnut halves.

Makes about 2 1/2 quarts.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-11-04 10:19

Hej Per, det er små frugt tærter, englænderne er tosset med dem... oversættelse følger

Kommentar
Fra : netper

Dato : 12-11-04 10:24

Det skulle åbenbart være en juleting, men kan vel også serveres på andre tidspunkter

Per

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 12-11-04 10:34

Telefonen ringede lige... her er oversættelsen

4 kopper rosiner (de behøves sgu' ikke være fra Californien)
3 kopper solbær syltetøj (never mind Californien og Zante)
1 kop gule rosiner
3 kopper (ikke skrællet) moste/revet æbler
1.1/2 kop brun farin
revet skræl af 2 citroner
1/4 teske muskat, allehånde, kanel, koriander oh ingefær.

Bland alle ingridienserne sammen (uden cognac). Fyld massen i et syltetøjsglas og hæld cognac over, lige til det dækker massen. Tilluk glasset hermetisk og henstil i et mørkt rum i mindst en måned, desto længere jo bedre. Bag små (lukkede) tærter, eller fyld massen i små tærtedejs-skaller, og pynt med flødeskum og valnød.

Lav ca. (2.1/2 quarts) = 2365.882 cc = ca. 2,5 L.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-11-04 10:38

Juleting og juleting... de laver dem ude ombord med alle mulige slags syltetøj inden i. De små lukkede tærter er ca. samme diameter som et kaffekrus.
Din opskrift lugter af jul pga. krydderierne og cognac. De laver bla. også X-Mas pudding and brandy sauce (guffe nuffe - hvis man er til søde sager), falder som beton i maven

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-11-04 12:09

Per: Din profil... det hedder altså landmand og ikke lanmand

Kommentar
Fra : netper

Dato : 12-11-04 13:24

Hej CLAN

Nej det har du vist ret i, men min staveged er blevet væk, og fårene staver som du kan se ikke alt for godt ;) *G*

Men hvad har pie med postej at gøre, det forstår jeg ikke lige ??

Per

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-11-04 13:49

mince er bare et slang eller forkortelse for minced som betyder hakket småt, skære fint. Som minced meat = finthakket kød... her er det så bare frugt og ikke kød.

Pie = engelsk postej, pie (som det også hedder på dansk)... postej behøver jo ikke at være af lever (leverpostej).
Slår lige pie og postej op...
pie = ret af kød, grøntsager el.lign. indbagt i dej.
Postej = fars bagt i form (kød fars, frugt fars osv. vi ville nok kalde det mos, når der er tale om frugt).

Tjahhh! Det engelske sprog er til tider forvirrende

Go' weekend... skal på sygehuset og besøge min bedre ½-del.

Søren

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 12-11-04 14:07

Tak for svaret CLAN.