/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen Xantia '93
Fra : newport
Vist : 1495 gange
20 point
Dato : 12-11-04 09:33

Jeg har 2 nøgler, en med fjernkontrol til startspærren, denne virker fint, og og en alm. nøgle, som jeg ikke kan få til at virke! Jeg kan dreje nøglen rundt i dørlåsen, uden at den 'tager ved' - er nøglen slidt, eller hvad mon årsagen ellers kan være? På forhånd tak for evt. indlæg og besvarelser.
v.h.
Newport

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-04 09:43

Jeg mener også at der er "kodning" i reservenøglen (uden fjernkontrol).
Da jeg købte min Xantia brugt skulle jeg bruge en nøgle mere med fjernkontrol og en uden som reserve. Lavet hos Citroén.
Alle nøgler og bilen skulle hen til værkstedet for at blive kodet sammen.
Om det kun var starteren eller også dørene ved jeg ikke.

Kan din fjernkontrolnøgle låse døren op ved at dreje nøglen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-11-04 10:27

Det er korrekt det som emesen er inde på. Dine startnøgler kan KUN "kopieres" hos en Citroënforhandler, da der sidder en lille "chip" i nøglen som åbner din startspærrer idet du sætter nøglen i tændingslåsen. Hvis du får lavet en kopi hos en eks. nøglebar i et stormagasin, så kan du godt låse dørene op men ikke starte bilen. Jeg har personligt fået lavet en ekstranøgle hos Citroën som så ligger fast i bilen (gemt selvfølgelig) og så har vi alle i familien en alm. ekstranøgle fra en nøglebar. Så kan vi alle altid komme ind i bilen men ungerne kan ikke starte bilen med deres nøgler.

Når du bruger din fjernbetjeningsnøgle i det daglige bliver dine dørlåse ikke slidt ift til din start/tændingslås, så det kan godt være derfor du ikke kan bruge dine "slidte" nøgler i dørene men godt i tændingslåsen. Prøv at få lavet en billig kopinøgle hos en nøglebar og se om det ikke hjælper...ellers er der jo ikke nogen vej udenom end at få lavet en ny hos Citroën.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 12-11-04 10:58

jeg præcis det sammen problem i min xantia fra 93' men min er der ikk centrallås i.. så det er faktisk meget irriterende for jeg kan ikk låse bagagerummet den eneste dør jeg til nøds kan bruge nøglen i er passagerdøren..

jeg har heller ingen problemer med at bruge den i tændingslåsen.. du kan ikk få lavet nøgle andre steder en hos autoforhandlere jeg har prøvet..

fik at vide at jeg skulle ha nye låse.. de koster ca 500 pr. stk. fik det engang lavet i en ford orion fra 91' gad nemlig ikk at skulle ha en nøgle til døren og så en anden nøgle til tændingen..

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 12-11-04 11:33

Det er ikke sikkert at det er nøglen som er problemet.

Min Ford fra 92 fik samme problem, men det var ikke nøglen som var problemet, det var selve cylinderen som var slidt.
Den nøgle som jeg selv brugte dagligt var meget slidt, næsten rund (ford nøgle er en helt rund pind med nogle forskellige hak i) denne nøgle kunne både starte bilen, og åbne alle døre.
Den anden orginal nøgle som kun var blevet brugt nogle mindre til bilen end den nøgle som jeg selv havde kunne pludselig en dag ikke åbne døren, dog kunne det komme i tændningen men den var meget svær at få ud igen.

En bil fra 93 kan jo sagtens få nogle små finurligheder hen af vejen. Jeg skilte døren ad og smurte cylinderen med grafit så kunne den lidt igen, men efter 50

Du har ikke svaret på Emesen spørgsmål om den anden nøgle kan åbne døren manuelt ???

Kan den heller ikke, så skal du kigge på cylinderen.
Det kan jo sagtens være at du bruger fjernbetjeningen hvergang, hvilket betyder at cylinderen gangske enkelt er iret/rustet sammen, så måske kan du afhjælpe hele problemet ved at smøre låsen rigtig godt...

Start med at smøre låsen/cylinderen.

Kommentar
Fra : newport

Dato : 12-11-04 11:56

Tak for jeres interesse. Emesen spørger, om jeg kan åbne og låse dørene manuelt med nøglen med indbygget fjernkontrol? Ja- det kan jeg uden problemer!
v.h.
Newport

Kommentar
Fra : newport

Dato : 12-11-04 11:59

Jeg glemte at fortælle, at min reservenøgle, altså den som ikke virker, er uden nogen form for elektronik, - kun en tilsyneladende ganske almindelig bilnøgle. Jeg ser heller ingen koder eller anden specifik angivelse på nøglen.

v.h.
Newport

Kommentar
Fra : newport

Dato : 12-11-04 12:04

Ja - lige en ting mere til belysning af mit problem, ved begge mine nøgler er der en løs 'adapter', som skal anbringe kortvarigt på et tilhørende punkt med en rød lampe på instrumentbordet, dette for at åbne startspærren, inden jeg sætter nøglen i tændingslåsen
v.h.
Newport

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 20 point
Dato : 12-11-04 12:19

OK så er der forskel på min 99 og din 93
For jeg skal bare sætte nøglen i tændingslåsen og starte.
Men siden din fjernkontrolnøgle virker på døren og ikke din reservenøgle - så må det være reserven som er slidt eller ikke tilpasset ordentligt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-11-04 15:27

Er selve "kammen" ens på de to nøgler?

H-J

Kommentar
Fra : newport

Dato : 12-11-04 16:11

hjkofoed: Er selve "kammen" ens på de to nøgler?

ja, tilsyneladende er de 2 nøgler helt ens, dog er reservenøglen en anelse mere slidt! Mon det er her fejlen skal findes? I morgen vil jeg forsøge at få lavet en kopinøgle ved 'Mister Mint', - når jeg har prøvet nøglen, følger der en kommentar.

Tak til alle for meget oplysende og interessante indlæg.

v.h.
Newport

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-11-04 16:23

Det der undrer mig er, at du kan dreje nøglen, uden at den tager "oplukkeren" med.
H-J

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-04 17:03

Det undrer også mig - men det er jo meget smart hvis man kan stikke noget og dreje rundt uden at den lukker op.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-11-04 18:21

Jeg mener man kan købe "pirat" nøgler med chip. De låsefirmaer der specialiserer sig på biler kan lave dem. De er billigere der, enn orginalnøgle.
alimak

Kommentar
Fra : newport

Dato : 12-11-04 20:24

Efter de mange gode og belysende indlæg, er jeg kommet i tanke om en ting: Kan det tænkes, at den startspærre som sidder i min Xantia, er påbygget på et senere tidspunkt? Altså ikke originalt udstyr fra fabrik? Hvis den nøgle som jeg påtænker at få lavet i morgen, virker, så er alt jo O.K. Jeg har 2 adaptere til startspærren, så det er ikke her problemet er i første omgang.
v.h.
Newport

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-04 20:27

Ja hvis den laves efter den der virke bedst, så du ikke får en kopi af en halvdårlig nøgle.

Kommentar
Fra : newport

Dato : 13-11-04 16:43

Jeg fik desværre ikke noget ud af mit forsøg på at få lavet en kolinøgle i dag - i 2 nøglebarer kunne man ikke fremstille denne type, men jeg fik adressen på en låsesmed i Odense, som efter sigende skulle kunne! Her var der dog lukket i dag lørdag, så jeg må vente med at kontakte denne forretning til engang i den kommende uge. Når jeg har fået fremstillet en nøgle, kommer jeg tilbage med nyt omkring mit nøgleproblem.
v.h.
Newport

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-04 21:11

Du skal ikke regne din timeløn med i regnestykket når du sparer den originale nøgle.

Kommentar
Fra : newport

Dato : 14-11-04 21:38

Hej Emesen!
Vil du dermed antyde, at det er klogere at bestille en original nøgle ved Citroën? I øvrigt har jeg nu opdaget, at reservenøglen passer fint til tændingslåsen, bilen starter o.s.v., blot passer den ikke til dørlåsene! Mærkeligt!

hilsen
Newport

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-04 21:52

Nej jeg antyder ikke noget - jeg bruger selv gerne lidt tid for ikke at betale for meget for noget - lidt af en sport.
Ja det er mærkeligt - så mon den model har noget el-kode i dørlåsen, som aktiveres af originalnøglen.
(tingene var noget nemmere i min gamle BX med alm. centrallås)

Kommentar
Fra : newport

Dato : 14-11-04 22:06

jeg vil ej mene at der er tale om el-code, selve metallet som stikkes i dørlåsen, er ens på begge nøgler (tilsyneladende). Jeg har også en BX'er, uden centrallås, så her er der slet ingen problemer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-04 22:10

Ja metallet som stikkes ind - men har den ikke en plastkappe ved nøgleringen.
Det har min reservenøgle (uden fjenbetjening)

Kommentar
Fra : newport

Dato : 14-11-04 22:17

jo - men der står absolut intet udover Citroën-mærket

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-04 22:27

Måske indbygget som i supermaked når man glemmer at betale og går forbi disse standere

Kommentar
Fra : newport

Dato : 14-11-04 22:37

O.K. - nok avanceret, men vel alligevel næppe

Kommentar
Fra : newport

Dato : 15-11-04 11:21

"fik adressen på en låsesmed i Odense, som efter sigende skulle kunne! Her var der dog lukket i dag lørdag, så jeg må vente med at kontakte denne forretning til engang i den kommende uge. Når jeg har fået fremstillet en nøgle, kommer jeg tilbage med nyt omkring mit nøgleproblem."

Så er mit nøgleproblem klaret - låsesmeden i Odense skulle have nøglekoden, og herefter fremstillede han en nøgle på computeren, det tog 5 min. og nøglen virker perfekt, både til døre og tændingslås, - imponerende! Endnu engang, - tak til alle for uddybende debat, svar og interesse i det hele taget - jeg selv har lært en hel del om bilnøgler ved denne lejlighed. Hvis nogen af jer har kommentarer, så klikker jeg først 'accepter som svar' engang sidst på aftenen.

Hilsen
Newport

Godkendelse af svar
Fra : newport

Dato : 15-11-04 22:42

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-04 22:57

ok