/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Kemisk formel
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 884 gange
60 point
Dato : 11-11-04 18:51

Er der nogle, der kan sige, hvad der skete efter reaktionspilen i denne formel:
Na2CO3 + CuSO4 ->

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 60 point
Dato : 11-11-04 20:03

Na2SO4 + CuCO3 NatriumSulfat + Kobbercarbonat!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 21:46

Er forklaringen skjult i reduktions tal ? tedd ? Jeg har nemlig lykkeligt glemt alt. Jeg er bare nysgerrig

Noget med brint-ion (H+) koncentration osv... ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-11-04 22:00

Bare et spørgsmål og ioner Molo!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-11-04 22:01

om

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-11-04 22:04

Cu2 har 2 + og SO4 har 2 -

Na2 har 2 + og CO3 har 2 -

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-11-04 22:07

Og gevaldigt sludder

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-04 16:48

Muligvis vil en del af kobber-carbonat udfældes som bundfald. Men det kommer
an på hvor opløseligt det er i vand og hvor meget der er af det...

Natrium-sulfat kan sagtens opløses hvis reaktionen foregår i vandig opløsning
- dvs stoffet findes i virkeligheden som 2 Na(+) og SO4(2-).

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 14-11-04 12:42

Hvad hedder reaktionen så, hvis der dannes bundfald?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-04 17:29

Selve reaktionen ændres jo ikke. Bundfaldet skyldes blot, at et stof (her et
salt) ikke er særligt opløseligt i opløsningsmidlet (vand). Dette skyldes at
to stoffer hellere vil bindes til hinanden end at være i opløsning, fordi det
frigør energi.
Reaktionen kunne evt kaldes en fældningsreaktion, hvis du absolut vil kalde
den noget.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 21-11-04 11:35

Tak for svaret tedd.
Det var lige den, jeg stod og manglede.
Pallebhansen, du får point i et andet spørgsmål