/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hjælp til opgave
Fra : hbirk
Vist : 608 gange
50 point
Dato : 10-11-04 19:17

"Hvorfor kan jeg ikke finde noget nogen steder om hvor mange stemmer man skal have i en kommune for at få x antal medlemmer i byrådet" har min søn lige spurgt.. han sidder med en opgave i samfundsfag. Er der een, der har et hurtigt link?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : eltigro

Dato : 10-11-04 19:24

hold nu op. Det afhænger da af kommunens størrelse og str. på byrådet. Ring til kommunen og få svaret, som er meget klart.

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 10-11-04 19:28

Hele lovgrundlaget ligger her: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010026329

Meeen, hvad der nogensinde får nogen til at vælge jura

Mvh

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 10-11-04 19:44

http://www.lskom.dk/
generel information
fakta o Ledøje-Smørum kommune
rul ned i bunden

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 10-11-04 19:54

måske her www.netborger.dk

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 10-11-04 19:57

emesen !! Tak, det var lige det, han skulle bruge ! Mangler lige at kune lukke spørgsmålet!

Godkendelse af svar
Fra : hbirk

Dato : 10-11-04 20:01

Tak for svaret emesen.

Så virker serveren vist igen......... tak for hjælpen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 20:06

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 10-11-04 20:16

Hmm. Hvis det var det svar du, hbirk, havde brug for, burde jeg nok ikke blande mig. Men det der står på Ledøje-Smørums hjemmeside er bare stemmetal og mandatfordeling. Der står intet om hvordan man er kommet fra det ene til det andet. De oplysninger findes i det link som acronym sendte. De relevante paragraffer er klippet ud her. Hvis du er interesseret skal jeg gerne prøve at forklare det:

Mandaternes fordeling på kandidatlister

§ 81. For hvert valgforbund sammentælles stemmetallene for de kandidatlister og listeforbund, der har indgået valgforbund.

Stk. 2. Det samlede stemmetal for hvert valgforbund, det samlede stemmetal for hvert listeforbund, der ikke har indgået valgforbund, samt stemmetallet for hver kandidatliste, der hverken har indgået listeforbund eller valgforbund, divideres med 1, 2, 3 osv., indtil der er foretaget et så stort antal divisioner som det antal mandater, der højst kan ventes at tilfalde valgforbundet, listeforbundet eller kandidatlisten. Det valgforbund, det listeforbund eller den kandidatliste, der har den største af de fremkomne kvotienter, får det første mandat i kommunalbestyrelsen henholdsvis amtsrådet. Den næststørste kvotient giver ret til det andet mandat og så fremdeles, indtil alle mandater i kommunalbestyrelsen henholdsvis amtsrådet er fordelt. Er kvotienterne lige store, foretages lodtrækning.

Stk. 3. Er der tilfaldet et valgforbund, et listeforbund eller en kandidatliste flere mandater end det samlede antal kandidater, der er opstillet på de kandidatlister og listeforbund, der indgår i valgforbundet henholdsvis listeforbundet og kandidatlisten, overføres det eller de overskydende mandater til det valgforbund, det listeforbund eller den kandidatliste, der efter beregningerne i stk. 2 er nærmest berettiget til yderligere mandater.

§ 82. Det antal mandater, der er tilfaldet et valgforbund, fordeles mellem de kandidatlister og listeforbund, hvoraf valgforbundet består, jf. § 81, stk. 1, efter den fremgangsmåde, der er angivet i § 81, stk. 2.

Stk. 2. Er der tilfaldet en kandidatliste eller et listeforbund, der har indgået valgforbund, flere mandater end antallet af kandidater på kandidatlisten henholdsvis det samlede antal kandidater i listeforbundet, overføres det eller de overskydende mandater til den kandidatliste eller det listeforbund i valgforbundet, der efter beregningerne i stk. 1 er nærmest berettiget til yderligere mandater.

§ 83. Det antal mandater, der er tilfaldet et listeforbund, jf. § 81, stk. 2 og 3, og § 82, fordeles mellem kandidatlisterne i listeforbundet efter den fremgangsmåde, der er angivet i § 81, stk. 2.

Stk. 2. Er der tilfaldet en af kandidatlisterne i listeforbundet flere mandater end antallet af kandidater på kandidatlisten, overføres det eller de overskydende mandater til den af de øvrige kandidatlister i listeforbundet, der efter beregningerne i stk. 1 er nærmest berettiget til yderligere mandater.