/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ytringsfrihed??????
Fra : lillegubbi
Vist : 346 gange
50 point
Dato : 10-11-04 09:43

Hejsa

Nu har jeg læst nogle af alle de spørgsmål og kommentarer der kører på Kandu, og nu vil jeg gerne vide om der ikke er ytringsfrihed på Kandu.

Hvis man gerne vil kommentere en tråd, kan man blive tromlet ned. Enten er man ny og så må man åbentbart ikke kommentere noget, eller også siger man noget forkert.
Har man ikke lov til, at have sin egen mening? Så vidt jeg ved er der ikke krav om, at man skal være bruger i et bestemt antal dage inden man må stille spørgsmål eller kommentere noget. Eller er der sådanne krav??

Dette var bare for, at jeg kunne få luft. Da jeg blev bruger på Kandu, regnede jeg med,at jeg kunne få noget ud brugbart ud af det. Dt har jeg også fået, men der er dog nogle brugere, der mest er her for at diskutere andres fejl og ikke selve emnet. Jeg syntes de ødelægger hele ideen. Kunne de så ikke bare starte en tråd kun til dette formål nemlig: at diskutere andres fejl, så bliver de spørgsmål vi andre stiller, måske ikke sat ud på et sidespor, af de kommenterer der kommer ind.

Nu fik jeg da luft!!!!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 10-11-04 09:50

Nej lillegubbi, sådan er det ikke, eller skulle helst ikke være, der er dog brådne kar alle vegne der ikke kan finde ud af at være lidt seriøse.
Ytringsfrihed, tja, det er imod reglerne at komme med racistiske udtalelser.
Og ordene der skrives skulle helst være af nogenlinde "stueren" karakter.
Men nogen forfalder jo som du nævner, til at angribe nye brugere, og komme med en del useriøse øgenavne.
M.h.t. at sige noget forkert. Hvis nogen kommer med et svar der er direkte forkert, eller et råd der måske kan være farligt at følge, så skal man selvfølgelig være indstillet på, at nogen vil komme med indsigelser, men det skulle da helst kunne holdes på et rimeligt seriøstplan.
mvh dova

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-11-04 09:52

Du har så evig ret.
I det år jeg har været medlem har det været sådan, og desværre er der ikke meget der tyder på at det ændrer sig.
Min ide er at det skyldes pointsystetem. Får man ændret dette til et andet system, kan det være at ben og albuer bliver trukket ind på de personer, der kun er destruktive her på Kandu.
Jeg kan kun håbe at du bliver, samt at du selv, så vidt muligt undgår at diskuterer med andre i en tråd, (undtaget smalltalk), så har du i hvert fald god samvittighed.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 09:57

Jeg tror bestemt der er ytringsfrihed på Kandu.
Det betyder jo også at der kan modsiges.
Selve Smalltalk er beregnet til alm. mudderkastning/hyggesnak for, at spørgsmål kan være nogenlunde seriøse.
Du bør ikke bøje dine meninger på grund af en Kanduældre bruger.
Der vil jo også være debat om løsning af et spørgsmål hvor der ikke altid er enighed.
Fra en Kanduældre bruger, som forsøger at gå efter bolden og ikke personen.
Eyvind.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 10-11-04 10:03

Hejsa og godmorgen

ALLE har lov til at have en mening,om man er ny eller gammel betyder intet.
Der er dog for tiden desværre en kandubruger Arne Jakobsen som TROMLER alle nye bruger ned
SØRGELIG.

Forsat god dag og lad dig ikke skræmme fordi der er en enkelt eller to herinde,som ikke ved hvordan man skal opfører sig.

Brian

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 10-11-04 10:05

Hej Lillegubbi.... sikke et sjovt navn.
Ja, jeg kan jo kun tale ud fra min egen begrænsede erfaring og det gik da op for mig igår at der er en hel masse herlige mennesker herinde, der godt kan leve med at man som ny bruger vil lave lidt sjov. Desværre er der jo så nogle, der bare ikke kan tåle andre end deres eget spejlbillede (måske fordi det er det eneste der ikke siger dem imod).
Jeg håber du fatter mod... der skal vel være plads til os alle sammen, også vi nye.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 10:06

Jeg og andre har ofte spurgt om det samme : http://www.kandu.dk/dk/spg/38273

Nu ved jeg ikke lige hvor du har været ude for de oplevelser du beskriver, men i smalltalk tråde kan man altså forvente lidt af hvert. Det er sådan en slags 'sikkerhedsventil' beregnet på ganske useriøse diskussioner. Der er dog altid nogen der ikke kan finde ud af at begrænse 'den slags' til der. Det hænder at jeg selv 'taler' uden om emnet, men prøver at begrænse det mest muligt.

Mit råd til dig ..og alle andre for den sags skyld er : Altid at sige sin mening og lade være at tale usandt.
Dét kommer man sjældent galt adsted med, medmindre man er så rabiat, at majorteten af brugere ønsker en hen, hvor pebbweret gror. Sådan er det også IRL.

Jeg giver ikke ellebye ret i, det er pointsystemts skyld. Det er måske lidt uhensigtsmæssigt opbygget, men næppe den store fredsforstyrre.

IMHO </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 11:06

Hej lilegubbi.
Alt hvad du skriver i dit spørgsmål kan jeg kun være enig med dig i. HVis du har oplevet nogle meget levende debatter, er det fordi du ikke har kunnet holde din lille gubbi-næse væk fra SmallTalk's. Og så er du selv ude om det. Hvis du ikke kan lide det du læser der, så hold dig væk. Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 11:10

I øvrigt: Det der med at kommentere en tråd:

Alle har ret, men med ret følger også pligt! Nemlig pligt til at læse hele tråden før man kommenterer, så man ved hvad tråden drejer sig om, og man ikke kommer til at give det samme råd, som allerede er givet af andre. Gør man ikke det, er man mere en splint i røven end en hjælp i nøden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 11:25

arne.jakobsen ........... her kommer lillegubbi og stiller et par betragtninger til skue,
og ....................slam - så giver du straks en over snuden.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 11:38

Jeg synes det er prisværdigt, at der er nogle, der påtager sig det tunge hverv, at udnævne sig selv som administratorer og slå hårdt ned på stavefejl, tastefejl, manglende tegnsætning, dårligt formulerede spørgsmål og svar, samt alt andet der ikke passer i deres kram.
Der burde for nye brugere være en prøvetid, hvor nye brugere kun er berettiget til at snakke os andre efter munden. Dette skal suppleres med et optagelsesritual, som de har i bla. HA og Bandittos.
Dette ville holde mindre seriøse individer med en IQ under 200 helt væk fra kandu.
Kandu ville så blive et rigtigt godt forum, bestående udelukkende af eksperter, der aldrig begår fejl.
Gambrinus
PS : Hvis du ikke har noget dårligt at sige om folk, så hold din kæft !

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 11:43

Gambrinus.............
(hvor lang skal den prøvetid så være på)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 11:51

Emesen og Gambrinus ( I øvrigt en rigtig god øl )

I begår lige præcis den fejl at I ikke læser mit indlæg.

eme

Jeg slår hende ikke i hovedet, jeg giver hende ret i hendes udsagn. Så tilføjer jeg nogle alm. betragtninger.
DU lægger kun mærke til det der kan betragtes som negativt, og glemmer totalt det andet.

Hvor klogt er det???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 11:57

Jeg ved ikke hvad der er klogt.............jeg mener bare, uden at tænke over om det er klogt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 12:19

Og det er ikke specielt klogt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 12:21

Hvis man ikke tænker før man taler, siger man det man tænker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 12:43

Og det er ikke specielt klogt

Godkendelse af svar
Fra : lillegubbi

Dato : 10-11-04 13:22

Tak for svaret dova. Jeg vil give dig ret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 13:26

Jeg er ikke særlig klog. Til gengæld er jeg vidende

arne.jakobsen er måske nok vidende, men ikke særlig eftertænksom, endsige kløgtig

IMHO </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 13:29

Næe - det kan du ha' ret i.
Men havde jeg været klogere, var min løn også højere.
Men sådan er det bare.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-11-04 16:23

At jeg både er klog, fed og fattig,
Det lader jeg andre, min læge og skattevæsnet afgøre !
At jeg ikke kan stave, skyldes kun, at nogen gider at kikke efter fejlene.
Det er hovedsageligt dem der ikke kan følge tråden.
De genkendes, fra det virkelige liv, ved at, det er dem, der står foran tv'et og skygger, så andre ikke kan se,
og så prutter de i biografen.

Størst er den skade, der sker, når et godt hoved sættes til at beskæftige sig med noget skidt.

Natmaden