/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Dobbelt husførelse
Fra : fisherprice
Vist : 1370 gange
200 point
Dato : 09-11-04 22:44

Hvad skal der til for at opnå fradrag for "dobbelt husførelse"?

Min kæreste og jeg bor sammen i Odense, men hun har nu fået job i Næstved. Det betyder hun skal:
1) Med bussen ca. kl 5:29-5:46
2) Med toget kl 5:52-7:32
3) Med bussen kl 7:57-8:06

Dvs. 2½ times kørsel om morgenen og tilsvarende om eftermiddagen, og dertil kommer at hun kommer 6 min for sent på arbejde! Derfor har hun fået en lejlighed i Næstved hvor hun bor mandag til fredag, men bor pr. folkeregistret stadig i Odense. Skal der mere til for at opfylde kravene? Og hvad er fradraget på?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 23:22

Umiddelbart ville jeg mene det skulle være grund nok til at kunne fratrække for dobbelt husførelse, men jeg ved ikke hvad fradragene er.
Men mon ikke du kan finde noget her
http://www.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=205448&vID=0

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-11-04 00:12

Standardfradraget for dobbelt husførelse er 400 kr. pr. uge. Fradrag herudover kan foretages, hvis udgifterne kan dokumenteres.

Problemet er, at din kæreste efter al sandsynlighed ikke er berettiget til fradrag for dobbelt husførelse.
Der er 2 betingelser for fradraget, der begge skal være opfyldt.

1. Krav om erhvervsmæssige forhold
Det er en betingelse, at opretholdelsen af dobbelt husførelse skyldes erhvervsmæssige forhold.
Der gives således ikke fradrag, hvis adskillelsen er begrundet i andre årsager end rent erhvervsmæssige årsager (hensyn til børns skolegang m.v.).

2. Krav om midlertidighed
Det er endvidere en betingelse for fradrag for dobbelt husførelse, at adskillelsen er midlertidig.
Bedømmelsen af, om den dobbelte husførelse er midlertidig, og dermed giver adgang til fradrag, skal foretages i relation til det arbejde, som husførelsen knytter sig til. Er arbejdet permanent, antages den dobbelte husførelse at skyldes private, og ikke erhvervsmæssige årsager.
For at et ansættelsesforhold betragtes som midlertidigt, kræves det, at midlertidigheden er aftalt eller står klart allerede ved ansættelsesforholdets begyndelse.

Ud fra det oplyste vil I ikke kunne få fradrag pga. anden betingelse.
Du kan evt. selv læse mere her: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104085&vID=200665&search=dobbelt%A4husf%F8relse

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 11-11-04 14:51

Hej Paulus1
Heller ikke I prøveperioden? - den er jo 3mdr.

Synes det lyder meget underligt at man ikke kan få godt gjort noget!!
- hvis det ikke var for de sindsyge bropriser kunne man jo køre bil og så var der ingen problemer, men ak 500kr om dagen er sgu for meget!!

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 11-11-04 14:57

godt gjort er selvfølgelig i et ord, godtgjort....

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 200 point
Dato : 11-11-04 17:55

Jo, din kæreste vil kunne få fradrag i prøvetiden - det fremgår også af de link jeg gav i min kommentar.

Kravet er, at der skal være tale om en reel prøvetid, hvorved forstås, at stillingen først efter prøvetidens udløb bliver en fast stilling.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 11-11-04 19:23

det er simpelthen de mest latterlige krav! Det det reelt betyder er at vi skal betale 2xhusleje plus transport hver weekend! for at få et job hver! Total hovedløs! Må se på den positive side - vi har begge job og dte burde være et luksusproblem... Næsten...

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 11-11-04 19:24

det er simpelthen de mest latterlige krav! Det det reelt betyder er at vi skal betale 2xhusleje plus transport hver weekend for at få et job hver! Total hovedløs! Må se på den positive side - vi har begge job og det burde være et luksusproblem... Næsten...

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 11-11-04 19:26

Takker mange gange for indsatsen, Paulus1.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 23-04-05 22:27

Hvad med kørselsfradrag?

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 23-04-05 22:58

Fra Told og skat´s hjemmeside:

Det er ikke de faktiske udgifter, der kan fratrækkes, men derimod et fradrag beregnet efter faste satser.

Fradraget beregnes ud fra, hvor langt du har til arbejde, og hvor mange arbejdsdage du har haft i 2004. Det er altså uden betydning, hvilket transportmiddel du bruger. Der er ikke fradrag for de første 24 km (frem og tilbage, dvs. 2 x 12 km) om dagen mellem hjem og arbejde.

Fradraget opgøres som antallet af arbejdsdage gange et kilometerfradrag pr. arbejdsdag med befordring.

Kilometerfradraget pr. arbejdsdag er for 2004:
De første 24 km: intet fradrag
25-100 km: 162 øre pr. km
Over 100 km: 81 øre pr. km

Eksempel

En skatteyder har 110 km mellem hjem og arbejde (55 km hver vej) og har arbejdet 200 dage i løbet af 2004. Skatteyderen bor ikke i en udkantskommune - se nedenfor.

De første 24 km er der ikke fradrag for.
Fradrag for 25-100 km (i alt 76 km): 76 x 162 øre = 123,12 kr.
Fradrag for 101-110 km (i alt 10 km): 10 x 81 øre = 8,10 kr.
Kilometerfradrag pr. arbejdsdag: 123,12 + 8,10 kr. = 131,22 kr.
Befordringsfradrag i alt: 200 dage á 131,22 kr. = kr. 26.244 kr.