/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
2 PC'er...router, switch eller hub ?
Fra : jpaludan
Vist : 697 gange
50 point
Dato : 09-11-04 15:13

Jeg har lige siddet og læst svarene på et spørgsmål der lyder lige som mit, men det blev simpelthen for teknisk et lille stykke nede, så jeg nåede aldrig at finde ud af, hvad man skulle bruge. Min datter skal have sin egen computer, og hun skal på nettet, som vi har gennem Dansk Kabel TV. Skal jeg købe en router, en switch eller en hub for at koble hende på ? Gerne et helt almindeligt svar uden de mange tekniske betegnelser, selv om det er imponerende at læse hvad folk ved om den slags.

Hilsen J.Paludan

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 09-11-04 15:24

Jeg kan anbefale en switch, kører selv to comp. med en 5 port.

Mvh
Tadeo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-04 15:34

Switch:
Hvis begge computere har firewall så ok med switch
Med switch skal den ene comp være adgangen til internettet og være tændt for at den anden også kan komme på nettet.

Router:
Router har firewall indbygget.
Router kan uddele adgang til internettet.
Comp nr. 2 kan godt være på nettet uden at den anden er på.

Hub:
Jeg ville ikke bruge hub.

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 09-11-04 16:02

Kører 2 maskiner herhjemme med router. Har ingen problemer.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-11-04 16:39

Router med indbygget switch er det bedste hvis begge computer skal på internettet uafhængigt af hinanden!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-04 17:34

Endelig en router, der er uafhængig af antallet af IP adresser, men lad endelig være med at købe noget der er alt for smart, det er dyrere og som regel vanskeligere at sætte op.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-04 18:01

Skal vi så lige finde det han skal bruge ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 18:15

Mit bud:
Linksys router
Perfekt løsning til flere pc´ere
Linksys BEFSR41 router med indbygget switch, er den perfekte løsning når man har flere pc'ere, der skal på ADSL. Routeren konfigureres via Web-browseren eller udefra via Internettet. Indbygget 4 ports EtherFast 10/100 switch og firewall.
Funktioner:Hastighed: WAN 10Mbps LAN 10 100Mbps halv duplex 20 200Mbps fuld duplex
Kabling: 10BaseT UTP kat 3 eller bedre 100BaseTX UTP kat 5 eller bedre
Mål: 189 x 15 x 67 mm
Porte: WAN En 10BaseT Uplink port LAN Fire 10/100 RJ-45 Porte
Standarder: IEEE 802.3 og IEEE 8023.U

Set til 599,00 hos TDC

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 18:17

eller:
E-TECH ADSL/Cable Router + 4port Switch
Varenummer 83+180415
Supports all common DSL and Cable Internet protocols. Very easy to install. Extensively configurable for all your needs and wishes. Built-in 4 ports 10/100Mbps switch. Built-in DHCP server.

Built-in 4 ports 10/100Mbps switch

Built-in firewall with stealth ports (router invisible) and block ping, block wan and block icmp

1 WAN UTP port 10Mbps for connection to DSL or Cable Modem

Easy to install with any web browser

Supports PPPoE, PPTP/VPN

Supports NAT (Network Address Translation)

Supports DHCP client for WAN port

Built-in DHCP-server for LAN

Supports Multicast forwarding (IP/TV and others)

Supports Virtual Private Network (VPN) pass-through

WAN port supports RTSP NAT (Real Player, Quick Time, IP/TV Video On Demand, H.323...etc)

Static Routing Table

Supports Access Control

Supports Virtual Server (Local Server Mapping)

Supports Visual Computer (Multi-DMZ, DDNS)

Supports filtering access to websites and blocking accesss to websites

Supports IP filtering

Reset button for factory defaults

Supports Netmeeting, PCAnywhere, ICQ, Quake 2, Quake III, Diablo, Kali, Need for Speed and much more!
5 års garanti fra producent
Set hos: http://www.e-tech.dk til 299,00

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-04 18:30

Tak BjarneD - så behøver vi andre ikke at lede.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 18:39

Kunne jo være at nogen kendte noget godt til prisen.
Jeg kan vældig godt lide de Linksys, men den anden er et godt køb.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-11-04 18:43

Ja han er sgu for nem ham Bjarne, emesen!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 18:48

Det hedder FLINK, Tedd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 18:50

Det hedder nu FLINK, Tedd

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-11-04 18:52

Ved det godt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-04 19:20

BjarneD..............denne router kan vel via en switch styre flere comp. ikke.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-11-04 19:24

Begge kan "styre" 4 computere. Kunne egenligt være interessant at høre spørgeren om hvordan han kommer på nettet? Er det via cable modem eller router?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 20:21

Det er jo ikke af betydning for tilkobling af router om der er modem eller router uden switch, men skulle der være router med switch er det jo kun et spørgsmål om UTP kabel.

Godkendelse af svar
Fra : jpaludan

Dato : 09-11-04 21:22

Tak for svaret BjarneD....og emesen. Jeg kunne desværre ikke dele pointene op, men BjarneD får dem som tak for de fine beskrivelser, han har lagt ind til mig. Også tak til alle andre, der sprang til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 21:26

Held og lykke med det og kom bare tilbage hvis du skal have lidt opsætningshjælp også uden for meget tekniksprog

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 09-11-04 21:33

Mange tak igen, BjarneD....Det vil jeg gøre. Det er så dejligt et forum det her. Folk er SÅ venlige og rare til at hjælpe, og det er bare skønt.