/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
montere stik til ADSL ?
Fra : cgad
Vist : 1174 gange
100 point
Dato : 09-11-04 09:09

spørgsmålet er, hvordan kan jeg finde ud af/ se manual på/, hvordan jeg selv sætter et ADSL stik op ? og hvor kan man købe stumperne ?

Vi har fået ADSL fra Telia - uden montørbesøg, dvs. direkte ind i det gamle telefonstik. Det giver en masse støj på de øvrige telefoner ( selv i den med delefilter). Jeg har tidligere monteret masser af telefonstik m.m., men ADSL ? jeg ved ikke lige hvad der skal til..

masser af hilsener - og på forhånd tak
Christian

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-11-04 09:16

Jeg tror dette tip er lige noget for dig : http://www.kandu.dk/dk/tip/4962

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-04 10:01

I mange tilfælde skyldes det dårlige telefonlinier og telefoner med hukommelsesfunktion. Derfor er det en god ide at koble alt på telefonlinen fra, og se om det hjælper. Herfra kan man ved hjælp af udelukkelsesmetoden finde frem til den enhed, der støjer på telefonlinien.

Finder man frem til at det er pc´en der er skyld i støjen, så kan det skyldes de perifere enheder (printer, scanner o.lign.), der er tilsluttet en anden strømkilde, og derved kan skabe en fase forskel på adskillige hundrede volt mellem pc'en og enheden. Dette kan bevirke følgende:

1. Det kan indstråle en voldsom støj på modem/router og andre enheder.
2. Det kan gøre maskinen generelt ustabil.
3. Det kan forårsage man ikke kan kalde op til nettet.

Her kan man så prøve at koble alle de perifere enheder fra. Hjælper dette kan man igen bruge udelukkelsesmetoden til at finde frem til den enhed der fremkalder støjen.

Er det en periferi enhed, der skaber støjen, kan løsningen være at vende 220 volts stikket 180 grader, så enhederne kommer i samme fase. Eventuelt kan man anskaffe sig kabler med jord (3 ben på stikket), så behøver man ikke vende stikket.

god fornøjelse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-04 10:17

Du har vel monteret sådan:

Telefonlinie......delefilter..............ADSL..........comp.

Telefonlinie......delefilter..............alle telefoner

Før delefilteret må der ikke sidde telefoner.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-11-04 10:31
Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 09-11-04 11:29

cgad. værktøj og komponenter kan købes/bestilles, samt god vejledning hos www.brinck.dk i kbhvn og lyngby
1003jeppe

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-04 22:01

Hvis du har flere telefoner i huset, som er tilsluttet et eksisterende kabelnet, så skal du finde det stik, hvor din linie kommer ind i huset.
Den indkommende linie skal føres direkte til skillefiltret, og dine telefoner skal tilsluttes returledningerne fra skillefiltret eller sættes i et evt. telefonstik i filtret.

Har du kun et stik hvor linien kommer ind, og alle andre telefoner er stablet oven i hinanden i stikket, så skal det specielle hermafroditstik sidde direkte i dåsen, og de andre stik kobles bag i hermafroditstikket.

Hvis du som først nævnt har et stik, hvor alle linier er samlet, så kan du med fordel købe en anden stikdåse, hvor stikket er af modultypen RJ11, med 4 eller 6 ben.
Nu sættes inkommende linie til de to midterste ben i ( ooiioo ), og de lokale linier til nabobenene x ( oxiixo ) - Hermed kan du sætte kablet fra skillefiltret direkte i vægstikket, og slipper for at skulle bruge hermafroditstikket.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-11-04 10:43

har vi fået det til at virke???

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 19-11-04 12:28

nah - ikke helt, men har vist heller ikke prøvet ihærdigt endnu... jeg er lidt pissed over, at der også er støj på den ene telefon, som sidder på den rigtige side af delefilteret... men jeg skal nok komme igang, i slutningen af næste uge - og TAK for flere fede svar, Brinck var dog ikke til meget hjælp..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-11-04 19:00

tag det første stik der er i huset demonter de andre stik? hvad sker der så??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-11-04 19:01

prøv så at sætte telefonen i det første stik nu ?? hvad sker der så??

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 30-11-04 09:37

jeg takker for de mange indlæg, og vil nu gå hjem og prøve skidtet af... umiddelbart er der ikke meget at hente for en amatør som mig i de fine beskrivelser på linkene, men den direkte opskrift fra Severino lyder ok - den prøver jeg , og ellers må jeg jo få trådløse telefoner i hele huset...

og så en særlig tak til Rotweilleren for den store interesse

Godkendelse af svar
Fra : cgad

Dato : 30-11-04 09:39

Tak for svaret severino. det lyder mest lovende, så jeg forsøgeri wekenden - ellers må jeg jo spørge igen ;0)