/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Kalkulation HJÆLP
Fra : Aarhus_Pigen
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 09-11-04 08:25

Hejsa.

Jeg skal kalkulere en opskrift (honningmelonsorbet.) Her der der 250 g melon til 2 personer, og jeg skal lave til 50. mit spørgsmål lyder således: Hvordan finder jeg ud af hvor meget svind der er, og hvor meget en melon vejer....

Håber i kan hjælpe..

Kathe

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 09-11-04 08:42

Her er lidt hjælp:

http://www.dk-kogebogen.dk/teknik/vis-weight-omregning.php?id=11

- ellers skulle du måske prøve kategorien "madlavning" i stedet, da det opskrifter sjældent er "eksakt videnskab", jeg har i hvert fald altid problemer med madlavning efter opskrift, selv om jeg er god til matematik :)

Kommentar
Fra : Aarhus_Pigen

Dato : 09-11-04 09:57

tak for det, nu ´har jeg vægten, men mangler stadig hjælp til hvordan jeg finder ud af hvor meget svind der er

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-04 13:27

Du køber en melon og vejer den, så skræller du den og skærer alt det væk du nu synes skal væk. Så vejer du den igen. Nu kender du spildet for en melon af den slags og den ca. størrelse. Du ved også hvormange g. brugbar melon du har.
Og så er det bare at gange op til det antal g. du har brug for. Du skal selvfølgelig så sørge for at indkøbe meloner af omtrent den størrelse. Svinger de lidt i størrelse kan du jo købe en ekstra. Hilsen Arne

P.S.: Man kan jo altid bruge en ekstra melon, og til den pris betyder en fra eller til nok ikke alverden.

Godkendelse af svar
Fra : Aarhus_Pigen

Dato : 11-11-04 20:35

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-11-04 20:55

Tak for det Aarhus_Pigen. Men hvorfor kun 2 stjerner? Jeg er da ligeglad, de stjerner kan ikke bruges til noget alligevel. Men jeg er da lidt skuffet over at du ikke syntes bedre om mit råd. Kærlige hilsener fra Arne Jakobsen.