/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Skanning af Maxtor extern 80GB
Fra : Birgitta
Vist : 366 gange
241 point
Dato : 08-11-04 10:43

Jeg har en Maxtor extern HD, som indimellem laver nogle problemer, når jeg henter data fra den. Derfor besluttede jeg at defragmentere den... For at kunne det, skulle jeg køre scandisk.

Jeg satte scandisk i gang i går aftes, og her 12 timer senere har den stadig kun skannet 15 %. Og computeren arbejder extremt trægt mens scandisk kører..
Er jeg virkelig nødt til at leve med en enormt træg computer i de næste mange dage?
Maxtor-harddisken er sat til en USB 2.0 port.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-11-04 11:55

Hej Brigitta
Ja det må nok siges at være extremt langsomt, og jeg kan ikke lige gi' dig opskriften på hvorfor - svært når man ikke selv sidder med det.
Hvis jeg var dig, så ville jeg slukke min computer. Afmontere kablerne til min(e) eksisterende HD inde i computeren og tilslutte din eksterne her, og så foretage din formatering eller FDISK herfra.
Altså skal du til og adskille din eksterne HD holder/ststion og ditto åbne din egen computer for at kunne foretage denne operation... men så'n ville jeg gribe sagen an
Hygge... og held og lykke med projektet.
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-11-04 11:59

NB: Herved går dine data på den eksterne selvfølgelig tabt. Du kan også tilslutte din eksterne (når adskilt) til din computer som nr.2 HD og prøve den vej om du kan klare problemet - håber du er med på min tankegang?
ststion skulle være station

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-04 14:08

Naarh, jeg sletter ikke godvilligt tusindvis af fotos, som jeg har taget gennem de sidste 5 år...
Så fortsætter jeg hellere skanningen indtil videre...
---Jeg får ny computer én af dagene, og så skal denneher indlægges og opgraderes fra ME til XP pro.
---Måske løser det så problemet...

I hvert fald har jeg ikke lyst til selv at stå med hænderne dybt begravet i computerens indvolde.

Indtil videre håber jeg bare på flere kloge svar.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-04 14:20

prøv at stoppe alle andre kørende programmer end explorer og scandisk! osse alle dem nede ved siden af uret!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-04 14:46

Så har jeg stoppet så mange af de programmer, jeg kunne få til at reagere... Men det er med livet i hænderne... Jeg frygter, at computeren skal gå helt i stå. Det har den gjort en del gange i den sidste tid. Jeg har ikke kunnet lave flere ting samtidig... -trods det er en celeron 1.1GHz med 512 MB-ram..
Men det er også derfor, jeg forsøger at få ryddet op ved at defragmentere.. De andre drev har jeg klaret... men detteher H-drev, det volder problemer..
Nu er den nået til klynge 874.000 udaf 3.662.175 -så den nærmer sig første fjerdedel...

Måske skulle drevet have været delt op i flere drev inden jeg tog det i brug?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-04 14:49

Ja ville nok ha været en god ide! 80 GB er en stor mundfuld for scandisk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-04 11:59

Den skanner stadig, -er nået til 1.910.000 ca. -så det er ved at være halvvejs...

Kan det ikke være softwaren, altså skannings programmet, der er noget galt med? F.eks virker min "Systemgendannelse" ikke.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 241 point
Dato : 09-11-04 12:11

Du skal forvente, at det vil tage væsentlig mere tid at foretage Scandisk og Defragmentering på en Extern HD.
Derudover bør du ikke forsøge, at benytte PC'en mens det foregår.

Kig evt. på Maxtor's hjemmeside: www.maxtor.com

under diverse spørgsmål findes f.eks. denne info:

Citat
Is it possible to run SCANDISK on my Personal Storage unit? How do I run error-checking on the External Storage unit?

Answer
Overview: Hard Disk Drive data integrity is always on the minds of end users. This document details the proper procedures for running Microsoft Windows 2000/XP Error Checking utility.

NOTE: SCANDISK is not an available utility in Microsoft Windows 2000 or Microsoft Windows XP. Error Checking and Disk Defragmentation processes may take longer than usual on a Personal Storage unit.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-04 18:29

Hej, Ivan... Jeg har været inde på hjemmesiden for at se, om jeg kunne blive klogere, men jeg ved knap nok, hvad min harddisk hedder, udover Maxtor Onetouch.. Og der er vist 120 Gb på.. Men jeg har en fin User's Guide -på engelsk, som jeg så har siddet og pløjet igennem... Og der står minsandten ét sted, at jeg ikke kan bruge scandisk til harddisken.. Men gerne defragmentering.. --Men det var defragmenteringen, der forlangte at jeg kørte scandisk...

Nåmen, nu har jeg så stoppet scandisken. Og forsøgt defragmentering én gang til. Og lige nu går det rimeligt. Selv om jeg har brugt computeren på nettet, så har den defragmenteret til 88% i løbet af eftermiddagen. Jeg håber, at den når at køre færdig i løbet af aftenen..

---Jeg er da godtnok spændt på, hvordan det vil gå, når harddisken om et par dage skal til at arbejde sammen med XP i stedet for ME

At jeg overhovedet kan bruge computeren samtidig, er nok fordi jeg kun bruger den externe disk til lager.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 17-11-04 18:09

Tak for svaret IBM760.
Du fik mig til at kikke i manualen, -hvad jeg selvfølgelig skulle have gjort fra starten af... Nå, men nu har jeg fået ny computer, så nu er jeg nærmest ved at drukne i nye manualer.....