/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
SATA devices not found
Fra : Aben_I_Bur
Vist : 336 gange
260 point
Dato : 07-11-04 21:45

Hej. Tidligere har jeg stilt et spørgsmål: "Problemer med XP installation" Deri skrev jeg at jeg fik en fejlmeddelser: "RAID device not found" Her idag var jeg så omme ved vennen igen. Og jeg opdage, den sagde: "SATA device not found"
Jeg har en diskette med RAID/SATA driver, men det hjælper ikke at trykke F6 under installationen. Den installere det fint nok, men fejlmeddelsen kommer stadigvæk. Jeg har også en motherbord cd, hvorpå der er SATA/RAID drivere. Jeg installere dem; men den skriver det stadigvæk. Hvordan kan jeg installere SATA? Og hvad er det? Den skriver jo at den ikke finder SATA device, men hvad er det den ikke kan finde?
Computeren starter fint op hver gang, og alt på den fungerer undtagen 2 ting:

1. Jeg kan ikke installere Chipset driverne. Hver gang jeg gør det, er det at windows ikke gider at starte. Og det eneste jeg kan gøre er en reinstall af XP.
2. Jeg kan ikke installere driverne til grafikkortet (et FX5200) Sætter cd'en i, og installere driverne. De bliver installeret korrekt, og jeg genstarter computeren. Når den så er færdig med at loade XP, så går skærmen bare i sort?? Normalt vil skærmen hvorpå man kan vælge brugere komme frem; men nu går den bare i sort.

Håber i kan hjælpe mig.

Ps. Ved ikke hvor meget i går op i det, men et svar på dette spørgsmål giver kun 20 point. Og det er simpelthen fordi jeg ikke har flere. Så håber da i stadigvæk vil hjælpe mig.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 07-11-04 22:41

Hej måske kan jeg hjælpe dig men først må du fortælle mig hvilket motherboard der er i din vens PC
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 07-11-04 22:46

SATA device not found = den har ikke fundet dine SATA harddiske (i stedet for ATA). Så lad være med at læse software ind, hvis du nu ikke har hardwaren.

At skærmen går i sort, tyder på en konflikt mellem hardware og software - er det de rigtige drivere, du installerer?

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 08-11-04 09:37

De chipset drivere jeg installere, det er dem fra den CD der hører med. Og grafikkorts driverne, er også fra en cd der hører med.
Det vil sige, at jeg kan være lige glad med at den siger SATA device not found

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 08-11-04 09:57

Vedr. SATA - ja, du kan (skal) være ligeglad lige indtil den dag, du anskaffer dig en SATA harddisk.

Grafikkorts-driverne: jo, men SATA fulgte jo også med, ikk' ? Måske læser du for mange drivere ind. Er der ikke på CDen en readme eller read.me fil, hvor du kan læse om det?

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 08-11-04 11:31

Altså, jeg sætter cd'en med motherboard i, og installere chipset driverne. Og når jeg har gjort det, kan windows ikke starte op?!
Grafikkorts-driverne: hvad mener du med at SATA også fulgte med?
Jeg har én gang før været udsat for jeg ikke kunne installere chipset drivere. Og det var fordi jeg ikke havde installeret mainborad driverne.

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 08-11-04 11:33

Altså, jeg sætter cd'en med motherboard i, og installere chipset driverne. Og når jeg har gjort det, kan windows ikke starte op?!
Grafikkorts-driverne: hvad mener du med at SATA også fulgte med?
Jeg har én gang før været udsat for jeg ikke kunne installere chipset drivere. Og det var fordi jeg ikke havde installeret mainborad driverne.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 08-11-04 12:28

Jeg mener blot, at SATA driverne jo også følger med på den samme CD (den med motherboard).

Men hvilket motherboard har du? Er netkort, lydkort og grafikkort ikke integreret i motherboardet? For så skal du installere alle driverne hertil og først efterfølgende installere FX5200, som er et "tilvalg" og derfor skal installeres specielt efter en opskrift, du har fået med ved købet.

Men oplys lige motherboardet - det er vigtigt for videre hjælp

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 08-11-04 14:12

Det er den samme slags harddisk vi har, dog har jeg en større harddisk. Og min skriver ikke SATA device not found. Og det er jo sammen slags harddisk, min er bare større.
Kan desværre ikke huske bundkortet lige nu, men det er et intel. Og en af dem der passer til en celeron 2400.
Skal jeg både installere driverne til det integereret grafikkort, og driverne til FX5200?

Og nogen der kan svare mig på, hvorfor jeg ikke kan installere chipset driverne? Når jeg gør det, går skærmen bare i sort.
Og er det fordi den ingen chipset drivere har, at jeg ikke kan installere grafikkortsdriverne?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-04 14:33

Nu finder XP jo meget hardware selv! Har du været inde i enhedshåndtering og se hvilke drivere der mangler?

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 08-11-04 14:36

Men har i samme motherboard? Sikkert ikke.

Og læs så lige mit sidste svar: Men hvilket motherboard har du? Er netkort, lydkort og grafikkort ikke integreret i motherboardet? For så skal du installere alle driverne hertil og først efterfølgende installere FX5200, som er et "tilvalg" og derfor skal installeres specielt efter en opskrift, du har fået med ved købet.

Når du har installeret XP, virker skærme jo, INDTIL du installerer FX5200 - ergo må du gøre dette forkert. Normalt skal man have maskinen til at køre - så installeret nogle drivere til det nye skærmkort - så slukkes maskinen - så sættes det nye skærmkort i - så tændes maskinen igen - og så færdiggøres installationen. Og sluttelig skulle det gerne virke, måske med en enkelt tilretning i indstillingerne.

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 08-11-04 15:26

Hvis jeg er inde i enhedshåndtering, er der en udråbstegn ved skærmkort (VGA-kombitabel)
Næste gang jeg skal om til ham, vil jeg lige prøve at installere driverne til det integeret grafikkort, og så til FX5200. Skærmen er sat til FX5200.
Når jeg installere nye grafikkorts-drivere, plejer jeg bare at sætte grafikkortet i, starte maskinen og når den siger den har fundet ny software, vælger jeg søg automatisk (selvfølgelig med driver cd'en i cd-rom drevet)

Nogen der ved hvorfor jeg ikke kan installere chipset driverne, og kan det være derfor jeg ikke kan installere driverne til grafikkortet?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-04 15:55

Har du slået det integrede grafikkort fra i bios?

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 08-11-04 19:32

Nej, men det plejer den da automatisk at gøre, hvis skærmen sættes i det nye grafikkort.

Stadigvæk:
Nogen der ved hvorfor jeg ikke kan installere chipset driverne, og kan det være derfor jeg ikke kan installere driverne til grafikkortet?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-04 19:38

Er der en agp driver så prøv at installere den og kun den!

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 08-11-04 20:00

Den eneste driver jeg har til grafikkortet, er den fra cd'en der hørte med.

Nogen der ved hvorfor jeg ikke kan installere chipset driverne, og kan det være derfor jeg ikke kan installere driverne til grafikkortet?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-04 22:35

Hvad er det for et bundkort du har? Det er blevet spurgt om før!
Download evt. everest hvis du ikke ved det!
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 09-11-04 09:37

Grundet til at jeg ikke kan sige hvilket bundkort det er, er fordi jeg ikke er hjemme ved vennen. Og han ved ikke selv hvordan man finder ud af sådan noget.

Men kan i sige, selvom i ikke ved hvílket bundkort det er, hvorfor jeg ikke kan installere chipset driverne?

Har i oplevet før, hvor i ikke har kunne installere grafikkortsdriverne? Altså hvor den bare går i sort skærm, lige inden login skærmen?

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 09-11-04 10:50

Nu skal vi lige have det skåret ud i pap!

Du har en ren maskine - installerer XP - og skærmen virker? Og computeren virker?

Så vil du installere chipset driverne - og skærmen virker ikke. Hvad er det, du kalder chipset driverne?

At PCen går i sort, tolker jeg derhen, at der er en konflikt.

Få din ven til at downliade og installere det program, Tedd henviser til 08-11-04 22:35. Jeg har lige prøvet det, og det er sgu særdeles informativt. (Så nu er der ingen undskyldning for ikke at komme med navnet på bundkortet)

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 09-11-04 11:45

Ja, skærmen og computeren virker fint, lige indtil jeg installere chipset driverne. Der hører en cd med til computeren, hvorpå der står motherboard. Jeg sætter den cd i, og i menuen der kommer frem, vælger jeg installere chipset. Installationen kører perfekt, og efter den er færdig bliver jeg bedt om at genstarte computeren. Jeg gør det, men så starter XP ikke op! Den går bare i sort efter den har checket, om der er noget at boote op fra (cd/diskette)
Computeren kører dog fint, så længe jeg ikke installere chipset driverne.
Mit andet problem er at jeg ikke kan installere grafikkorts driverne. Den går bare i sort når den kommer til login-skærmen. Så jeg ska holde F8 i bund under opstart, og vælge at starte windows med den konfiguration windows virkere med sidste gang. Og så er der ingen grafikkorts drivere installeret!
Kan det skyldes at jeg ikke har installeret chipset driverne, eller at jeg har installeret andre ting før grafikkorts driverne?

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 09-11-04 13:05

Du skriver du har en cd fra det pågældende motherboard firma. På den cd findes garanteret også en manual til bundkortet som ligger i PDF format hent det ud og læs i hvad der står om dette bundkort og gå frem efter det, der står helt sikkert også hvilket bundkort det drejer sig om.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 09-11-04 14:32

Enig med Fleng.

Men hvis PCen iøvrigt virker, er der vel ingen grund til absolut at ville installere diverse drivere, når det nu ikke er nødvendigt?

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 09-11-04 15:56

Alt til pc'en ligger omme ved min ven. SÅ jeg kan desværre ikke oplyse hvilket et der er tale om. Kun at det er en intel.

Pc'en virker fint nok, bortset fra at når grafikkorts-driverne ikke er installeret, kan han ikke spille nogen spil.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 09-11-04 16:40

Hej Aben_i_Bur

Intels M-board drivere ligger under: www.support.intel.com. Her kan du tastes ind det specifikke M-board model, og derefter guides du til en hjemmeside hvor alt - her menes alt - kan downloades.

Åbn kabinettet, og kig mellem EIDE udtag og RAM soklerne, der står Intel modelbetegnelsen, alt. hvis du ikke kan se det, så kig efter en hvis label - der står et AA XXXXX nummer, som du så kan taste ind og gå direkte til hjemmesiden.

Sekvensen for installation er: 1) BIOS Express update = en exe fil som selv installerer sidste nye support for processorer/harddiske/RAM etc. 2) INF update = alle enhedsdrivere til M-boardet, 3) LAN update 4) Lyd 5) DirectX 9.0C fra Windows Update 6) G-force driverne

Lad for guds skyld være med at installere det interne grafikkort, da du jo kører med G-force 5200. Den driver kan du enten hente på Windows Update eller på www.nvidia.com.

En af mulighederne for at du ikke kan installere er at du ikke har hentet directX 9.0b eller c, da den nyeste Nvidia driver kræver specifikt min 9.0b for at kunne køre.

Lars

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 12-11-04 22:11

Hej Aben_i_bur

1. sata drivere er kun til sata diske og hvis du ikke har det i "lille rødt kabel" ikke ide kabel kan du disable dette i bios "nok som ide 3 inde i bios" Har du ikke købt den særskilt eller bestilt pc,er med det.

2. chipset drivere skal du ikke bruge til xp, er mest til 98-98se og til dels w2k

3. efter start gå i kontrolpanel system enhedshåndtering hardware og se hvad der er gule tegn ud for- opdater så driver på disse/denne nok lyd og grafik lad dem selv søge på cdrom drev via opdatering af driver.

4. når du får sort skærm prøv lige at slukke og tænde skærm manuelt, har oplevet at under genstart ved install kan det smutte, og billede kommer ved manuelt at slukke og tænde skærm, du kan jo sagtens se hardisk køre hvis lamper er tilsluttet korrekt, er agp/pci stillet korrekt i bios.

Driver til skærmkort kan du som lars skriver hente på http://www.nvidia.com, den på windows update har jeg erfaret på via chipset kun ville køre 16farver.

frostys say have a nice day