/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Titler på bøger-senmiddelalder-KBH
Fra : maya123
Vist : 439 gange
244 point
Dato : 07-11-04 10:00

SØGER NY inspiration:
Er der nogle her, der ligger inde med et par gode titler om ca. 1450-1750. København- Nord Sjælland
STIKORD:
Gerne lidt om lav-adel.
Gårde, gader, kvartere. (Har læst, Københavns borgere 1659)
Personnavne
Handel
Håndværk
Råd og styre.
Gerne med tryk og billeder.
Hverdag og fest.
Gerne noget om Nørrebro, her især arbejdere og små håndværkere, boliger, nedlagte/sanering gader osv. 1850-1930.

Sjælland er også ok, især nordsjælland, men her skal man nok bevæge sig ind på min HP, for at se hvad jeg allerede har læst, det er ikke alle jeg har fået tilføjet endnu, men stort set. Jeg har ret meget om Køge og Slangerup, Frederikssund.

Mangler små byer som: Uggeløse, Gørløse og andre små byer i det område, desuden også Gladsaxe, Buddinge, men her er det mest om arbejderne og de fattige, jeg mangler og masseproduktion. Fra ca 1650 til 1850.

www.maya123.webbyen.dk brug menu og >>>> nederst til du kommer til Kilder og tak, rul ned til bøger og hæfter.

Bare lav en "brainstorm", så kan jeg jo selv sortere.

God søndag fra Maya

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-11-04 10:30
Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 244 point
Dato : 07-11-04 16:50

ved at søge på senmiddelalder på google bla. dette fra denne side derudover er der hit på Søgeresultaterne 1 - 10 ud af 578 på dansk for senmiddelalder
senta
http://www.oresundstid.dk/dansk/oresundstid/arkiv/tekst/sen_middelalder.htm
Perioden, der varer frem til omkring år 1500, er præget af fornyet ekspansion, øget vækst i handelen og bysamfundene og en stadig mere aktiv medvirken fra kongemagtens side fra omkring år 1400

Konge og adel regerer i samråd og i Øresundsregionen er kongemagten initiativtager til byudvikling og forsøg på frigørelse fra den massive nordtyske påvirkning.

I anden halvdel af århundredet påvirkes åndslivet af reformkatolske og humanistiske strømninger. Den kulturelle påvirkning orienterer sig nu også imod de nederlandske områder, hvor renæssancens menneske- og virkelighedsopfattelse begynder at gøre sig gældende

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 07-11-04 18:19

Mange tak, for svaret senta, det var et fint link der står både om arkitektur og stilarter, håndværkerlaug og byernes selvstyre, desuden skulle 578 link være nok til lidt inspiration Så skal der nok dukke nogle bogtitler op, mon ikke.
Fortsat god søndag aften, jeg håber du har det godt. Venlig hilsen Maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-11-04 18:22

alt ok hos mig, fortsat god dag til dig ,
og tak
Senta

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 07-11-04 18:28

Også tak til Teil, selvom jeg kendte begge link, men hvor skulle du vide det fra.
Kan du også have en fortsat god søndag aften. Venlig hilsen Maya