/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvornår skal jeg tage den and ud og hvor~
Fra : maya123
Vist : 5052 gange
50 point
Dato : 07-11-04 09:19

Hejsa
Nu er der "røre i andedammen" igen. Rappen vejer 3,4 kg en ordentlig moppedreng. Den skal jo nedsvælges på onsdag, fandt vi ud af.
Hvornår skal den ud af fryseren, den skal være heeeeelt tøet op og hvorlænge skal den have i en gasovn, langtidsstegning? Selv tror jeg, at jeg allerede skal have den ud i morgen, mandag og så i køleskab, lyder det rigtigt?
Mange hilsner fra Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 07-11-04 09:25

http://www.anesmad.dk/opskrifter/053.html
Ja nu fandt jeg selv et link, typisk
Den der kommer med gode tip, får pointene

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-11-04 09:30

Hej Maya

Du lægger den i køleskabet 2-3 dage før den skal bruges, heller lidt for tidligt end for sent da anden jo sagtens kan holde sig nogle dage optøet i køleskabet.

Per

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 07-11-04 09:36

Hej Per
Længe siden Har du været væk fra kandu.dk eller har jeg?

Hvor lang stegetid skal jeg så beregne, på 3,5 kg og langtidsstegning? Eller hvornår skal den i gasovnen, når vi skal såise ved 18 tiden.
MVH Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 07-11-04 09:37

Der skal stå: når vi skal spise ved 18 tiden.

Accepteret svar
Fra : netper

Modtaget 60 point
Dato : 07-11-04 09:42

Hej Maya

Jeg er jo ikke så aktiv her på kandu så det er jo ikke sikkert nogen af os har været væk *G*

Skal du langtidsstege anden skal du regne med 6 timer altså anden ind ved 12 tiden.

Og der skulle ikke være forskel på el og gasovn hvis blot du ramer temperaturen rigtigt i gasovnen.

Læs meget mere om mortens aften og opskrifter her.
http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/hoejtid/mortensaften/mortensaften.php

Per

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-11-04 09:42

Hej Maya

Er både enig med din "selvfundne" opskrift og Per.
Mine tip er: at servere anden med brunede kartofler, Waldorf salat,selvfølgelig den gode sovs og "min" rødkålssalat
Den er blevet fast inventar i min familie. Serveres til alle federe retter (også til jule-kalkunen), hvor man traditionelt servere rødkål.
Den er et friskt modvægt til det fede og smager helt vidunderligt.

Rødkålssalat

fintskåret rødkål
1 lille porre, fintsnittet
3 spsk. hakket persille

Marinade:
2 spsk olie
2 spsk vineddike/citron
2 spsk vand
kommen
salt, pebber

Lad den stå og trække en times tid.

Frieda

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-11-04 09:47

Er der forøvrigt nogen der ved hvad der er den tradtionelle forret til mortensanden ??

desserten er jo bagt æblekage

Per

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-11-04 09:54

Ingen forret, da retten er så "tung" i sig selv.
Og hvor har du det fra, at Bagt æblekage skulle være den traditionelle dessert?

frieda

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 07-11-04 10:03

Tak for de gode tip, frieda
Heller ingen forret her og jeg har købt en isdessert, men lur mig om jeg ikke hopper på æblekagen, alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 07-11-04 10:05

Tak for svaret netper.
Tak for det om langtidsstegning, der var jeg lidt ude.
Nååhh, ppyyhhh godt vi ikke er blevet væk, hi hi *GG*
Fortsat god søndag fra Maya

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-11-04 13:43

Hej, Maya. -Håber, du har taget anden ud af fryseren. -Min kom allerede i køleskabet i formiddags, og den vejer kun knap 3 kg.

Jeg vil nok også forsøge mig med langtidsstegningen... mmmmh! jeg glæder mig!

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-11-04 13:55

Hej Frieda

Jeg er faktisk ikke lige klar over hvor jeg har det fra, tror jeg har læst det et sted, men jeg syntes nu det lyder meget rimligt da mange jo har æbler fra haven som lige er taget ind.

Per

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 08-11-04 01:52

Hej Birgitta, ja Tak
Jeg tog den ud i går, søndag.......så er jeg sikker.
uuhhmmm, hvor jeg glæder mig.
Venlig hilsen Maya