/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tryktab på gasanlæg
Fra : dennisdahl
Vist : 9641 gange
150 point
Dato : 07-11-04 08:24

Dav alle

Har lige et spørgsmål som håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med ??
Mit gasanlæg taber tryk efter 2 ugers tid ..
Fylder op til 2 bar hver gang.
Har rumtemperaturføler tilknyttet anlæget , så det kører automatisk til
varmvandsbeholder/radiatorer.. Men det taber altså alligevel tryk i løbet at nogen tid.. Jeg har luftet anlæget ud så det er ikke det der snyder..
Er det utæt ?? Hvis , hvordan finder jeg så ud af det ??
Håber nogen kan hjælpe mig med problemet..

Dennis

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 08:33

her ville jeg kontakte vvs'eren

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 07-11-04 09:28

Har samme problem.. med et HS Tarm fyr... så jeg venter også spændt på et svar

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 09:33

Luftet ud...............det er ikke sikkert al luft er ude.
Dit gasfyr lufter også selv ud i toppen ved ekspansionsbeholderen.
Der er også en sikkerheds/overtryksventil med et rør der går næsten ned til gulvet - kommer der vand ud der ??.
Du fylder til 2 bar hvor højt er dit hus da.
Hvad falder den til efter 2 uger.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 07-11-04 15:19

fortryk på ekspansionsbeholder skal være 0.75 bar
anlæg skal trykprøves for at finde utæthed

se vejledning
www.dgc.dk/publikationer/vejl/6.pdf

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 07-11-04 19:55

Hej

Har tjekket om det drypper nogen steder , Nej det drypper ingen steder (mystisk)

Mit hus er 1 plan og 120 m2.. Er det for meget da med 2 bar ??
Det falder til ca. 0.8 bar efter et par uger..

Håber på svar

Dennis

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 23:40

0,8 er for langt ned ....................men der kan være meget luft i systemet.
Jeg har 160 m2 og kører konstant med 1,5 bar (som svarer til 15 mtr. vandsøjle)
Men hvis din trykekspansionbeholder ikke har det fortryk (uden vand i) som "jej123" nævner vil selv den mindste udluftning give stort trykfald.
Jeggår ud fra at du ikke lukker ret meget vand ind før den er oppe på 2 bar igen.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 08-11-04 18:21

Som andre har skrevet, du er nød til at finde ud af om der er det rigtige fortryk på din beholder, 0,5 bar på et et-planshus og 0,75 bar på et to-planshus. Det gør du ved at sørger for der ikke er vandtryk på ekspansionsbeholderen og så måler du trykket med et manometer som det man bruger til at kontrollerer dæktryk med. Du kan evt. pumpe noget tryk i hvis den er "flad", men det holder nok ikke, så må du købe en ny beholder.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-11-04 19:30

Ja for du har vel ikke luftet ud med den lille ventil (ligner en en cykelventil)

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 08-11-04 20:38

Er der nogle af jer der kender til at bruge sulfo.. ??? (at fyldt lidt i systemet)

jeg har fået at vide at det at hvis der er luft i systemet skulle det blive til skum og på den måde blive transpoteret med rundt. og måske ende ved en automatisk udlufter..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-11-04 21:09

Nej jeg har ikke hørt den med sulfo.........vandet bliver varmet op i kedlen til ca. 80 så det er nok ikke klogt.
Men den luft der er tilbage optages af vandet og transporteres med på et tidspunkt.
Men stadig - der kan være meget luft i systemet.
Når påfyldningsslangen monteres skal den lige fyldes med vand inden den spændes................ellers leverer den jo luft ved hver påfyldning.

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 08-11-04 21:46

Det er det at trykket er stabilt nok når den kun varmer radiatorene op , men
når den så skal igennem varmvandsbeholderen så er det trykket falder stille og rolig !!

Er det så membranen der er kaput ??

Dennis

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 08-11-04 21:48

Lige en kommentar til til emesen.

Det er ikke meget vand jeg påfylder før den er på 2 bar igen..

Jeg når dårlig nok at åbne for vandet før det skal lukkes igen ..

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 08-11-04 22:47

det er din ekspansionsbeholder som enten er defekt eller også er luften (nitrogen) lukket ud. Der må ikke komme vand ud af ventilen når du åbner den, hvis der gør det så er membranen i den defekt.

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 09-11-04 03:26

Til jej123 & emesen

Der må ikke komme vand ud af ventilen skriver du ( er det den ventil der ligner en cykelventil ifl. emesen ??)
Skal jeg bare dreje på ventilen eller hvordan udluftes denne ??
Skal fyret være slukket ??

Dennis

Accepteret svar
Fra : jej123

Modtaget 150 point
Dato : 09-11-04 07:13

en ekspansionsbeholder kan være fra 5 liter og opefter, til dit hus skal den være på ca 10 liter. Beholderen er todelt afskilt af en gummimembran,den ene side skal pumpes op med enten luft eller allerbedst med nitrogen (da dette ikke kan give anledning til korrision) trykket skal være 0,5 bar for et 1 plans hus måles uden vandtryk. Den anden side af membranen har forbindelse til centalvarmesiden. Når nu anlægget skifter temperatur kan udvidelsen af vandet optages her ( kommer til at virke som en fjeder ). Hvis der ikke er nogen lufttryk på den ene, virker dette princip ikke.
Ventilen virker som en ganske almindelig ventil på et dæk. Hvis der kommer vand ud af denne skal beholderen skiftes
( membran defekt). Sluk cirkulationpumpen når du kontrollerer beholderen. Når fortrykket er iorden , påfylder du vand til ca. 2 bar

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 09-11-04 10:26

Tak for hjælpen til jer alle

Der kommer vand ud af ventilen så jeg kontakter en vvs'er !!!

Det er vel ikke noget jeg selv kan skifte ??

Dennis

Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 09-11-04 10:29

Tak for svaret jej123.

Det var en meget god forklaring og lidt lærdom til mig !!!

Tak for hjælpen

Dennis