/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Stetning af partitioner.
Fra : marcussen1
Vist : 529 gange
100 point
Dato : 04-11-04 19:25

Jeg har en harddisk fra en bekendt. Den har været partitioneret i 3 partitioner, og nu vil han kun have 1 partition på harddisken. Når jeg skal formatere, siger den, at der er 3 partitioner, men efter formateringen, når jeg skal installere igen, det er WIN 2000 PRO, viser den, at der stadig er 3 partitioner. Så har jeg forsøgt at formatere hver partition for sig, men resultatet er stadig det samme. Hvad gør jeg forkert, og hvad skal jeg gøre?
M v h
Niels

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 04-11-04 19:30

Gå på nettet og find et program til det pågældende mærke, de har det der skal til.
Eller gå i dos og kør en fdisk, gå efter vejledningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:31

Det er fordi formatering ikk esletter partitioner. Du skal have ændret partitionstabellen.
I "gamle" dage gjorde vi det med FDISK, men på en W2K kan du gøre det under installationen hvor du skal vælge at slette partioner under inst.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:33

KAvAkandu, der er ikke DOS i en Windows 2000, og det er da dejligt at høre at nettet har hvad der skal til.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 04-11-04 19:37

BjarneD..... jeg er ikke så ferm til alt det tekniske, så hvis du ville være rar at fortælle mig, hvordan det rent praktisk laves med en W2K (og hvad er W2K)

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 04-11-04 19:43

marcussen1 Quamtum, Seagate, Maxtor og andre har software til deres harddiske.
BjarneD du har jo ret i det med dos, men kan der ikke bruges en startdiskette.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:43

Vi tager det bare stille og roligt.
WIN 2000 PRO = W2K W for Windows 2 for 2 og K for kilo = 1000
Når du laver en ren installation med Windows 2000 pro får dumulighed for at vælge hvor der skal installeres og du får også mulighed for at vælge partition eller at slette partition. Hvis du vælger at slette vil systemet selv oprette en ny og give dig mulighed for at vælge om der skal deles igen og det skal du så ikke.
Jeg vil lige se om jeg kan finde en god gennemgang af installationsprocessen, som du så kan spørge videre ud fra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:44

KaVakandu, det er lettere, at bruge det indbyggede for der er fejlmulighederne mindre.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 04-11-04 19:46

Du kan bruge et program som hedder partionmagic... det er et godt program

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:46

Den her guide er meget overskuelig:
http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/geninstall.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:51

Man kan gøre det på flere måder, men Win 2000 er opbygget lige som XP hvor man sætter BIOS til at boote fra CD-rom og så booter man fra sin installations cd.
Man kan godt bruge boot disketter og FDISK, men når jeg tænker på hvor mange jeg har oplevet have problemer med proceduren hvorfor så ikke bare bruge det nemmeste som endda er lige for hånden.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 04-11-04 19:52

Jeg forstod marcussen1 spørgsmål sådan, at han bare skulle lave en partition og formatere for sin ven.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:54

Hov det kiksede vist.
Jeg har oplevet at mange har haft problemer med FDISK og PartitionMagic koster penge og se lige hvor mange der stiller spørgsmål på Kandu fordi de har kikset med det og andre programmer.
Hvis man ikke kan boote fra CD så må vi tage problemet derfra.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:58

Hvis det er en løs harddisk kan den sættes i en PC og så kan man bruge Administration - Diskhåndtering til at slette partitioner, men jeg har ikk eprøvet at lave noget til en Windows 2000 i en Windows XP maskine hvis det skull evære tilfældet, men der sker ikke noget ved, at prøve
Jeg mener jo bare, at man skal gøre det på den maskine hvor der skal installeres fordi jeg læser det som om der skal Win 2000 på harddisken. marcussen1??

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 04-11-04 20:06

KaVAkandu..... ja, der skal kun være een partition på disken. Men som sagt efter at have formateret, så siger den er der 3 partitioner, det var det jeg gerne ville have væk. Forstået på den måde, at installationen skulle gerne være på samme måde, som hvis man havde en helt ny harddisk. Altså helt ren.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 20:12

Har du problemer med det jeg har skrevet så spørger du bare, og har jeg misforstået noget så korriger venligst.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 04-11-04 20:44

BjarneD.... jeg har muligvis ikke udtrykt mig tydelig nok, men jeg har forsøgt at formatere den harddisk, hvorpå der lå WIN2000PRO, den var partitioneret med 3 partitioner. Da formateringen var færdig, ville jeg installere W2K igen og håbede på, at det så kun var een partition, men under installationen sagde den at der stadigvæk var 3 partitioner. Jeg prøvede så at formatere en for en, men der var stadig 3 partitioner. Hele øvelsen med at formatere og geninstallere foretog jeg faktisk 3 gange. Derfor spørger jeg, jeg har måske ikke fattet svaret, om der er en måde, jeg kan tømme harddisken fuldstændig på. Jeg har en diskette med KILLDISK liggende, den har jeg prøvet at bruge, det kunne jeg ikke rigtig finde ud af.
Niels

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 20:47

Jeg har åbenbart forstået den del rigtigt.
Du kan ikke formatere en partition væk.
Prøv lige at kigge på det link jeg gav dig og hvis du ikke forstår det så prøv at spørge ind til problemet.
Har du installeret ved hjælp af boot med installations cd?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 04-11-04 20:52

: marcussen1
Du har ,fordi du ikke har givet dig tid til at læse,kun formatt C drevet,du skal inden den spørger om du vil install/formatt,slette partitionerne,bare tag det roligt der hvor den spørger om du vil install.Der spørger den om du vil slette ,den procedure laver du med C-D-E drevet,derefter siger du ja til at install på C drev,der er kun et,og så formatterer den helt aut før installation

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 04-11-04 20:58

Foreløbig tak for svarene....der bliver nu en lile pause fra mig, da jeg hver gang pille min comp. ned og sætte den anden igang.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 21:00

Hvad har du af styresystem selv?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-04 21:01

Du kunne smide harddisken i som slave på din egen og så slette partitionerne via diskhåndtering hvis du har XP eller Win 2000

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 04-11-04 21:05

Jeg har både XP Home og W2K

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 04-11-04 21:06

Jeg har både XP Home og W2K

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 21:40

Vil du prøve det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-11-04 23:12

XP og win 2000 har samme diskhåndtering.
Er harddisken en ekstra der være lager
skal harddisken have indstalleret styresystem win 2000 eller XP
Både win 2000 og XP kan "rense" harddisken under indstallationen så der kun er een partition.
både win 2000 og XP kan slette partitioner og oprette nye på
>>>ekstra harddiske<<< og det gøre sådan:
h-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>nede til højre kan du rulle ned til den harddisk som skal ændres..................pas nu på det ikke er den harddisk som styresystemet ligger på.
disk 0 = normalt med styresystem
disk 1 = kan være den ekstra harddisk (hold øje med størrelsen)

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 05-11-04 20:07

Jeg er først kommet hjem nu igen og fik en til at hjælpe mig med det sidste BjarneD foreslog......... det lykkedes --hurra-og tak for hjælpen (forøvrigt til alle der hjalp til).
Med meget venkig hilsen
Niels.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 05-11-04 20:07

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 20:23

Det var da dejligt.